9.000 banen op de tocht bij Tesco

Italië: Pam neemt 16 Arimondo-winkels over
De Italiaanse retailer Pam heeft zestien vestigingen van de lokale supermarktketen Arimondo overgenomen in Genua, Savona en Imperia. De overname is een gevolg van de commerciële samenwerking tussen de twee bedrijven, waarvoor in november in 2018 een overeenkomst voor werd gesloten. Door middel van de samenwerking willen de twee bedrijven een breder en innovatiever assortiment verkrijgen, waarbij voordelige prijzen worden gehanteerd. De voormalige Arimondo-winkels in Liguria worden voorzien van huismerkproducten van Pam. Ook wordt het klantenprogramma van Pam, Carta Per Te, naar de overgenomen winkels uitgebreid. Verder is Pam van plan om in 2019 zes nieuwe winkels te openen in Albissola, Albenga, Genoa, Loano, Rapallo en Sanremo.
Bron: retailanalysis.igd.com

Kenia: Quickmart opent 24-uurs-winkel in Lavington
De Keniaanse retailer Quickmart Supermarkets heeft zijn eerste 24-uurs-winkel geopend in Lavington. Quickmart is een nog jonge keten die een snelle opmars aan het maken is. De keten wil met behulp van kwaliteitsservice en winkelgemak de Keniaanse supermarktsector binnendringen, die wordt gekenmerkt door felle concurrentie. Quickmart speelt met de nieuwste vestiging in op de behoefte van consumenten in de omgeving van Lacington en Kileleshwa. Tot nu toe waren de inwoners van deze regio's afhankelijk van winkelcentra die slechts tot voor middernacht open zijn. 
Bron: biznews.co.ke

Italië: Coop Lombardia introduceert SmartFood-hoeken
Coop Lombardia is begonnen met het opzetten van SmartFood-afdelingen op de versafdelingen van de eigen winkels. SmartFood is een project op het gebied van gezonde voeding, dat in samenwerking met het Europese Instituut voor Oncologie (IEO) is opgezet. De eerste SmarfFood-hoek werd geïntroduceerd bij een hypermarkt van Coop in Milaan. De SmarfFood-hoeken bieden producten voor het ontbijt, de lunch en het diner, waarmee consumenten een gebalanceerd voedingspatroon aan kunnen houden. Het assortiment bestaat onder andere uit verse seizoensgebonden groente en fruit, zaden, gedroogd fruit, ontbijtgranen, vis, eieren en zuivel.
Bron: esmmagazine.com

VK: 9.000 banen op de tocht bij Tesco
Tesco heeft bevestigd dat er mogelijk zo'n 9.000 ontslagen zullen vallen. Bij 90 winkels worden versafdelingen gesloten. Ook worden er banen gesaneerd op het hoofdkantoor. De keten heeft meer dan 300.000 Britse werknemers in dienst bij meer dan 3.400 vestigingen. Het bedrijf hoopt tot de helft van de 9.000 werknemers van een nieuwe functie te voorzien. Ook zijn er nog enkele honderden andere banen die mogelijk zullen verdwijnen in verband met het sluiten van zo'n 200 kantines voor Tesco-medewerkers. Sinds 2017 worden de kantines van Tesco uitbesteed aan andere bedrijven, waardoor de eigen werknemers in kantine's overbodig zijn geworden. Tesco heeft nog niet aangegeven hoeveel banen hierdoor risico lopen te verdwijnen.
Bron: theguardian.com

Spanje: DIA verkrijgt financiering van vier banken
De Spaanse supermarktketen DIA heeft financiering verkregen van vier verschillende banken, waarmee een faillissement moet worden afgewend. De banken zijn Santander, JP Morgan, Barclays en Société Générale. De banken hebben toegezegd om samen voor een kapitaalinjectie te zorgen van minstens €600 miljoen, waarbij Morgan Stanley de verantwoordelijkheid zal dragen. DIA probeert de financiering voor de paasdagen rond te krijgen. De financiële operatie is nu gepland van 15 maart tot 15 april. De supermarktgroep is van plan om in het midden van maart een vergadering van aandeelhouders te organiseren. De aandeelhouders zullen om de goedkeuring van de plannen worden gevraagd. Daarnaast worden dan ook de jaarresultaten bekend gemaakt. In oktober werd een winstwaarschuwing afgegeven. Op dit moment heeft DIA een schuld van €1,6 miljard, waaronder voor €900 miljoen aan obligaties. DIA is op dit moment ook verwikkeld in de overdracht van zijn ketens Clarel en Max Discount.
Bron: internationalsupermarketnews.com

Italië: Gruppo Abate verkoopt 35 winkels
Gruppo Abate, dat onderdeel is van Selex, heeft 20 supermarkten en 15 franchise-winkels overgedragen aan Ergon. Ergon is onderdeel van het Sicilia Discount-consortium, waar ook Gruppo Abate lid van is. Gruppo Abate evalueert op dit moment een aantal overnameboden, om zo ook andere winkels van de hand te doen.
Bron: retailanalysis.igd.com

VK: aandelenkoers Ocado stijgt door mogelijke M&S-samenwerking
De aandelen van Ocado zijn met tot 6,7% gestegen als gevolg van een rapport over een mogelijke samenwerking met Marks & Spencer. Ocado stemt mogelijk in met een overeenkomst met M&S om levensmiddelen van de retailer aan huis te bezorgen. M&S zou in dat geval distributiecentra en bezorgwagens van Ocado overnemen. M&S verkent de mogelijkheden van online retail en thuisbezorging om een inhaalslag te maken ten opzichte van concurrenten als Sainsbury's. Zowel Ocado als M&S weigerden commentaar op de geruchten. Volgens analisten zou Ocado ook M&S-producten via de eigen sites aan kunnen bieden. Ocado werkt op dit moment samen met Waitrose. Aan deze samenwerking al echter met september 2020 een einde komen.
Bron: bbc.com

Egypte: Nieuwe Lulu-vestigingen in Caïro
Lulu heeft toestemming gekregen van de Egyptische overheid om vier nieuwe hypermarkten op te zetten in Caïro. Drie van de vier nieuwe winkels krijgen een oppervlak van 15.000 vierkante meter, terwijl de derde locatie een oppervlak krijgt van 40.000 vierkante meter. 
Bron: internationalsupermarketnews.com

VAE: Majid Al Futtaim opent Retail Business School
De in Dubai gevestigde retailgigant Majid Al Futtaim heeft de eerste Retail Business School van de regio geopend. De opleiding is bedoeld om tot een nieuwe generatie aan professionals voor de lokale retailsector te leiden. Majid Al Futtaim is een franchisepartner van Carrefour, die namens de Franse retailer in 38 landen filialen heeft staan. De Majid Al Futtaim Retail Business School focust zich exclusief op leerprogramma's voor werknemers die verbonden zijn aan de activiteiten van Carrefour. Ongeveer 2.500 werknemers zullen dit jaar van de opleiding gebruik kunnen maken. 
Bron: arabianbusiness.com

Zuid-Koreaanse retailer wordt lid van EMD
Het bedrijf European Marketing Distribution AG (EMD) heeft een nieuwe partner aangetrokken. De tweede grootste retailer van Zuid-Korea, Homeplus Co. Ltd, gaat vanaf nu nauw samenwerken met EMD met betrekking tot de levering van  huismerkproducten. De overeenkomst voor samenwerking werd op 23 januari getekend in Zürich door Homeplus-CEO Lim Il-Soon. Homeplus werd opgericht in 1997. Het bedrijf heeft een jaaromzet van omgerekend €8,5 miljard. Het bedrijf is eigendom van het Aziatische investeringsbedrijf MBK Partners en omvat een netwerk van 752 vestigingen en acht distributiecentra. Het winkelnetwerk is opgebouwd uit 351 supermarkten, 140 hypermarkten, 261 buurtwinkels, verschillende winkelcentra en bakkerijen. Ook houdt de Homeplus-groep zich bezig met online retail door middel van thuisbezorging.
Bron: presseportal.ch

VK: Iceland geeft meeste klantentevredenheid
De in diepgevroren producten gespecialiseerde retailer Iceland geldt met betrekking tot service tot de beste supermarkt van het Verenigd Koninkrijk. Dit blijkt uit nieuwe cijfers van het Britse Institute of Customer Service. Iceland behaalde qua klantentevredenheid een score van 83,2, terwijl het landelijk gemiddelde slechts op 77,7 zit. In de categorie van emotionele verbinding had Iceland een score van 81,7 en op het gebied van ethiek een score van 80,9. Volgens Iceland-directeur Richard Walker is de tevredenheid van de klanten een centraal punt voor het succes van de keten. "We werken hier constant aan door middel van scherpe prijzen, goede kwaliteit en een goede winkelervaring. Klantentevredenheid is nu belangrijker dan ooit in verband met de felle concurrentie binnen de supermarktsector. Ik ben er trots op dat wij van alle Britse supermarkten de beste winkelervaring geven.”
Bron: esmmagazine.com

Amazon wil dat meer bedrijven exclusieve merken creëren
Amazon dringt bij meer leveranciers erop aan dat ze exclusieve huismerken creëren, die vervolgens alleen bij Amazon te verkrijgen zijn. Verschillende bedrijven, zoals fabrikanten van matrassen, zoetstoffen of koffie, hebben eigen merken ontwikkeld die op dit moment uitsluitend via Amazon beschikbaar zijn. Amazon hanteert deze strategie nadat bleek dat het voor het bedrijf te duur was om zelf exclusieve merken te ontwikkelen. Zodoende is Amazon andere bedrijven gaan stimuleren om zelf producten te ontwikkelen. Een van de eerste bedrijven die op deze manier met Amazon is gaan samenwerken is GNC. Huismerken vormen een risico voor leveranciers, omdat het huismerkconcept de afzet beperkt tot een enkel omzetkanaal. Amazon komt de fabrikanten echter tegemoet door middel van actuele feedback van consumenten, marketingondersteuning en de prominente aanwezigheid van de huismerkproducten in zoekmachines. 
Bron: fooddive.com

VS: Walmart gebruikt app voor personeelstraining
Walmart maakt gebruik van de app Spark City om zijn werknemers op te leiden. Spark City is een videogame die ontwikkeld is door de Walmart-medewerker Daniel Shepherd. De game is te downloaden via App Store en Google Play en laat de speler de rol aannemen van Walmart-winkelmanager. De game is inmiddels al zo'n 104.000 keer gedownload. Volgens Shepherd spreekt zijn game groot aantal verschillende mensen aan. De app wordt gebruikt door zowel mensen die al als manager actief zijn, als door werknemers die zich voor willen stellen hoe het er op een managementfunctie aan toe gaat.
Bron: retailtechinnovationhub.com


Publicatiedatum:
©


print   

Ook onze nieuwsbrief ontvangen? | Klik hier


Ander nieuws uit deze sector:


© AGF.nl 2019

Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven