Hygiënische winkelwagens die bacteriële verontreiniging handvatten tegengaan

Spar onthult nieuwe truck-vormgeving in Schotland
De Schotse tak van Spar heeft de nieuwe opdruk laten zien van de 20 vrachtwagens die door het bedrijf worden gebruikt. De nieuwe vormgeving van de vrachtwagens benadrukken hoe Spar atleten sponsort. Bij de vormgeving wordt gebruik gemaakt van het logo van het Europese kampioenschap voor indoor-atletiek, dat van 1 tot 3 maart plaatsvindt in Glasgow. Zowel het nieuwe uiterlijk van de vrachtwagens als het sponsorschap zelf  vormen onderdeel van een marketingstrategie vanuit Spar om een sportieve levensstijl aan te moedigen.
Bron: talkingretail.com

Spanje: Araven zorgt voor hygiënische winkelwagens
Araven, dat winkelwagens en winkelmanden voor supermarkten levert, heeft een nieuwe manier gevonden om winkelwagens hygiënischer in het gebruik te laten zijn. Het bedrijf heeft handvatten ontwikkeld, die bacteriële verontreiniging tegengaan. Uit onderzoek van de universiteit van Zaragoza blijkt dat innovatieve methodes zoals die van Araven de aanwezigheid van bacteriën, schimmels en andere micro-organismen met 99,99% kunnen verminderen. Bij het onderzoek werd specifiek gekeken naar de effectiviteit van het Loop 160 liter-model. Dit is de eerste winkelwagen van Araven die standaard met het nieuwe handvat wordt geleverd. Na vijf maanden gebruik bleek dat de aanwezigheid van microben op het handvat nagenoeg verwaarloosbaar was en er zodoende praktisch geen risico meer aanwezig was voor overdraagbare ziektes.
Bron: esmmagazine.com

Noord-Ierland: Iceland installeert machines voor flesinname
De supermarktketen Iceland heeft in Belfast in Noord-Ierland bij wijze van test zijn eerste machine voor flesinname geïnstalleerd. Hoewel statiegeldflessen in Nederland vrij algemeen zijn, is het gebruik hiervan in Noord-Ierland nog relatief nieuw. De machine voor flesinname wordt zes maanden lang gebruikt in de supermarkt in Belfast om te zien in hoeverre dit aanslaat bij de consument.
Bron: irishnews.com

Bol.com opent kantoor in België
Ahold-Delhaize heeft bekend gemaakt dat de aan het conglomeraat verbonden online marktplaats Bol.com plannen heeft voor een kantoor in Antwerpen. Als dit kantoor in de lente wordt geopend, zal Bol.com de 2.000 Belgische retailers die via het platform werken beter van dienst kunnen zijn. Ook zal dit meer mogelijkheden creëren voor nieuwe vormen van samenwerking. Bijna de helft van alle producten op Bol.com is afkomstig van Nederlandse en Belgische partners. Naar verwachting zal dit aandeel in de toekomst verder toenemen. De ondernemers die op deze manier met Bol.com werken zijn onder andere fysieke winkelketens die hun online segment via Bol.com uitbesteden. Ook betreffen dit volledig online gerichte retailers, die via Bol.com hun markt willen vergroten. Ook biedt Bol.com een logistiek platform aan, dat gebruikt kan worden om producten van de partnerbedrijven te bewaren. "Bol.com bedient nu 2 miljoen Belgische consumenten. We willen deze consumenten zo goed mogelijk van dienst zijn," aldus Sacha Buyck van de Belgische tak van het bedrijf. 
Bron: aholddelhaize.com

Duitsland: Kaufhof wil 2.600 banen saneren
De Duitse warenhuisketen Kaufhof is van plan om 2.600 voltijdsbanen te saneren. De ontslagen zijn nodig in verband met een reorganisatie in reactie op de zwakke omzet tijdens de kerstdagen. Eerder fuseerde Kaufhog met Karstadt. Kaufhof is in handen van het Canadese Hudson’s Bay Co en het Oostenrijkse Signa Holding.
Bron: reuters.com

Sligro verdrievoudigt winst
De Sligro Food Group heeft in het afgelopen jaar zijn winst verdrievoudigd. Het sterke resultaat kwam tot stand door de overdracht van zijn supermarktsegment aan Jumbo en Coop. Op vergelijkbare basis zijn de resultaten van het bedrijf hetzelfde als die van het jaar ervoor. De groothandelaar behaalde een netto winst van €276 miljoen in 2018, terwijl in 2017 sprake was van een winst van €81 miljoen. De winst van overige zakelijke activiteiten daalde echter van €76 miljoen naar €46 miljoen. De bruto winst was €53 miljoen en daarmee 42% lager. Dit had te maken met een aantal eenmalige kosten omtrent de verkoop van de Emté-supermarktketen. Als deze buiten beschouwing worden gelaten, zou de bruto winst neerkomen op €82 miljoen. Dat is iets minder dan de €91 miljoen van 2017, hoewel het resultaat van 2017 te maken had met een eenmalige bron van inkomen van €9 miljoen.
Bron: retaildetail.eu

China: 40 nieuwe winkels voor Sam’s Club
Sam’s Club China is van plan om voor het einde van dit jaar 40 nieuwe locaties te openen. De online omzet zal in China naar verwachting een aandeel in de totale omzet hebben van 13% tot 15%. Binnenkort wordt een tweede Sam's Club-winkel geopend in Sjanghai. De eerste vestiging in Sjanghai werd acht jaar geleden geopend. Sam’s Club is een retailketen dat op basis van een lidmaatschap werkt. De keten heeft op dit moment zo'n 2 miljoen leden.
Bron: insideretail.asia

Carrefour wil in Frankrijk verpakkingsafval wegwerken
Carrefour experimenteert in Frankrijk met een model, waarbij afval van verpakkingen volledig wordt weggewerkt. Het model maakt gebruik van de zogeheten LOOP-oplossing. Het LOOP-concept werd tijdens het World Economic Forum in Davos geïntroduceerd door het bedrijf Terracycle (www.terracycle.fr), dat met Carrefour en een aantal wereldwijde merken samenwerkt. Het LOOP-concept draait om een distributiemodel dat gebaseerd is op statiegeld. Hierdoor biedt het systeem een alternatief voor consumenten met betrekking tot verpakkingen die anders eenmalig zouden worden gebruikt. Al met al moet dit ervoor zorgen dat de totale hoeveelheid plastic afval wordt teruggedrongen.
Bron: uk.reuters.com

VS: Big Y reorganiseert topmanagement
De in Massachusetts gevestigde supermarktketen Big Y Foods heeft een aantal veranderingen met betrekking tot de directie aangekondigd. Zo wordt een nieuwe CEO aangesteld en wordt het familiebedrijf beter georganiseerd met betrekking tot de plannen voor uitbreiding in de toekomst. Bedrijfsdirecteur Charles L. D’Amour zal als zodanig in functie blijven, maar is nu ook benoemd tot CEO. Zijn neef en tevens zowel CEO als de huidige voorzitter van de raad van bestuur, Donald H. D’Amour, zal geleidelijk aan een nieuwe rol aannemen als adviseur van de raad van bestuur. Donald en Charles zijn de zonen can de oprichters van Big Y,  Paul en Gerald D’Amour. Michael P. D’Amour, de zoon van Donald D'Amour, neemt naast zijn huidige verantwoordelijkheden ook de functie op zich van COO. Onderdirecteur Guy W. McFarlane, die sinds 2011 verantwoordelijk is voor de versproducten van het bedrijf, wordt gepromoveerd tot senior vice president voor sales en marketing; Richard D. Bossie is gepromoveerd tot senior vice president voor de dagelijks bedrijfsvoering en klantenrelaties. Nicole D’Amour Schneider is aangesteld als onderdirecteur voor de supermarktafdeling.
Bron: grocerydive.com

VS: iFresh gebruikt nieuwe retailconcepten
De Aziatisch-Amerikaanse supermarktketen iFresh Inc. heeft een nieuwe filiaal geopend in Carle Place, New York. De nieuwe vestiging is geïnspireerd door nieuwe retailconcepten zoals deze door de Chinese retailgigant Alibaba met de Hema/Freshippo-winkels zijn geïntroduceerd. Zo worden in de winkel producten ter plekke voorbereid en wordt online retail met de fysieke winkels geïntegreerd. De nieuwe locatie van iFresh heeft een oppervlak van 2.100 vierkante meter en bevindt zich tussen een aantal Aziatische restaurants. iFresh heeft een netwerk van 12 supermarkten aan de oostkust van de VS. Het bedrijf bedient samen met een groothandels- en importafdeling voornamelijk de Chinese minderheden in de VS.
Bron: winsightgrocerybusiness.com

VS: Instacart CEO bevestigt plannen voor beursgang
Instacart-CEO Apoorva Mehta heeft bevestigd dat zijn bedrijf plannen heeft voor een beursgang. "Een beursgang ligt absoluut voor ons in het verschiet," aldus Mehata. "We denken dat een beursgang voor ons de beste mogelijkheid is om een onderneming voor de lange termijn op te bouwen." Instacart wordt gewaardeerd op $8 miljard (€7,0 miljard), nadat in november voor $271 miljoen (€237,3 miljoen) aan financiering werd verkregen. In december werd bekend gemaakt dat Instacart zijn samenwerking met Whole Foods Market stopzet, nu Whole Foods door Amazon is overgenomen. Apoorva Mehta was zelf in het verleden actief voor Amazon. 
Bron: edition.cnn.com

VS: Shipt en Target breiden thuisbezorging in Hawaï uit
De online thuisbezorgdienst Shipt heeft zijn uitbreiding met Target verder uitgebreid. Samen zorgen de twee bedrijven ervoor dat aan de hand van een assortiment van meer dan 55.000 producten nu bestellingen op locatie kan worden afgeleverd in Hawaii. Per 7 februari bezorgt Shipt bij adressen in de stadsregio's Hilo, Honolulu, Kahului en Kailua. Door de uitbreiding wordt het bereik van Shipt uitgebreid met meer dan 300.000 huishoudens in Hawaii.
Bron: globenewswire.com

VS: Walmart test nieuwe online betaalmethode
Walmart experimenteert met een nieuwe online betaalmethode. De nieuwe methode is speficiek ontwikkeld om zogeheten soft declines op de eigen online winkel tegen te gaan. Een soft declines, letterlijk vertaald een "zachte" afwijzing", houdt in dat een betaling met een creditcard door het systeem op de site wordt afgewezen wegens algemene fouten. Dit kan bijvoorbeeld neerkomen op het feit dat de server te lang over de betaling doet of dat de service achter de creditcard tijdelijk buiten gebruik is. Walmart is via zijn IT-afdeling Walmart Labs achtergekomen dat het merendeel van de geannuleerde transacties te maken heeft met deze soft declines. Hoewel de site bij een mislukte betaling de gebruiker automatisch terugstuurt naar het invulformulier voor de betaling, besluiten veel klanten na een mislukte betaling geheel van de transactie af te zien. "Om dit tegen te gaan hebben we een oplossing toegepast, waarmee automatisch de gegevens van de klant opnieuw worden ingevuld als een soft decline heeft plaats gevonden," aldus Ling Jingm die als product analytics manager aan Walmart is verbonden. “De reactie van de geautomatiseerde tweede poging vervangt de soft decline-status. De reactie is de laatste status van de betaalpoging en is als zodanig getest tegen de prestaties van het oorspronkelijke betaalsysteem." Uit deze vergelijking blijkt dat een stuk meer omzet kon worden gegenereerd vanuit de consumenten die met creditcard betalen. Daarnaast bleek dat bestellingen met meer volume sneller na een soft decline werden geannuleerd. De automatische tweede poging helpt om grote bestellingen alsnog te autoriseren.
Bron: pymnts.com


Publicatiedatum:
©


print   

Ook onze nieuwsbrief ontvangen? | Klik hier


Ander nieuws uit deze sector:


© AGF.nl 2019

Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven