Greenyard geeft nieuw winstalarm

De resultaten voor het derde kwartaal vielen lager uit dan verwacht bij Greenyard, voornamelijk omwille van aanhoudende druk in voedingsretail, hoofdzakelijk in Duitsland en België. Daarnaast herziet het bedrijf haar REBITDA-vooruitzichten voor AY 2018/19.Vervolgens zal Greenyard verdere stappen zetten door een transformatieteam op te zetten en een ‘turnaround plan’ ontwikkelen met acties die onmiddellijk uitgevoerd zullen worden. Het transformatieteam wordt geleid door Marc Zwaaneveld, die het Leadership Team vervoegt. Greenyard zal de gevolgen hiervan in de komende dagen bespreken met haar relatiebanken en het management werd door de Raad van Bestuur gemandateerd om verschillende financieringsopties te bekijken, waaronder een kapitaalsverhoging. Vandaag wordt er een conference call georganiseerd met verdere toelichting om 14u CET vandaag.

Na de zomer verbeterden de resultaten van Greenyard in september en oktober. Deze eerste tekenen van herstel draaiden echter om in november en december. Aan de ene kant werd dit veroorzaakt door het concurrentiële retaillandschap met verder stijgende prijsdruk in Fresh productcategorieën, hoofdzakelijk in Duitsland en België. Aan de andere kant verhoogden continue stijgende kwaliteits- en dienstverleningsvereisten van retailers in Fresh en Long Fresh de kosten en productverlies van leveranciers.

Dit heeft ertoe geleid dat de omzet -4,5% lager uitviel dan vorig jaar, en heeft in belangrijkere mate een impact op de marge aangezien Greenyard werkt met beperkte % marges. Om die reden herziet Greenyard haar REBITDA-vooruitzichten voor AY 2018/19 in een vork tussen € 60 – 65m, na deconsolidatie van het Horticulture segment dat verkocht werd eind 2018.

Greenyard hervormt momenteel verder haar organisatie tot een verticaal geïntegreerde partner voor haar retailklanten. Dit impliceert een belangrijke verandering voor Greenyard en de retailers. Greenyard gelooft sterk dat de fruit- en groentenmarkt van de toekomst op een efficiëntere manier zal functioneren met een beperkt aantal grote spelers die nauw met hun klanten samenwerken. Op korte termijn brengt dit uitdagingen mee en vereist dit een nieuwe manier van werken. Echter, op langere termijn zal dit samenwerkingsmodel productverlies verminderen, kwaliteit voor de consument bevorderen en marges voor de ganse waardeketen verbeteren.

Gelet op het huidige marktonevenwicht zijn de maatregelen die Greenyard over de voorbije zes maanden genomen heeft, onvoldoende gebleken om dit op te vangen. Op het vlak van aankoop en procurement, systemen en processing en key accountmanagement zijn reeds initiatieven genomen. Om deze reden, en verder bouwend op deze acties op middellange termijn, is een transformatieteam opgericht dat geleid wordt door Marc Zwaaneveld, een ervaren senior manager met een bewezen track record, die het Leadership Team vervoegt. Het nieuwe team stelt een alomvattend ‘turnaround’ plan op met acties die onmiddellijk geïmplementeerd zullen worden. Zo focust Greenyard zowel op bijkomende commerciële successen en de versnelling van de opgestarte middellange termijn projecten als op het aligneren van de gehele kostenstructuur.

Greenyard zal de gevolgen in de komende dagen bespreken met haar relatiebankiers. Tegelijk heeft de Raad van Bestuur het management gemandateerd om verdere financieringsopties te bekijken, waaronder ook een kapitaalsverhoging. Greenyard zal ten gepaste tijden de markt verder informeren.

Bron: Greenyard


Publicatiedatum:


print   

Ook onze nieuwsbrief ontvangen? | Klik hier


Ander nieuws uit deze sector:


© AGF.nl 2019

Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven