Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven
Nieuwe Duitse importeur specialiseert zich in AGF uit Kameroen

Grassfields Trading belevert 500-600 Afrikaanse toko's in Duitsland

Cassave, safou en taro: de gemiddelde Duitser komt deze levensmiddelen niet bekend voor, maar voor Afrikaanse retailers horen deze producten daarentegen tot het standaardassortiment. Precies op deze clientèle richt Cedric Timo zich, sinds circa een jaar directeur van importbedrijf Grassfields Trading. En de behoefte is verbazingwekkend groot: vanwege het geschatte aantal van 500 tot 600 afroshops in Duitsland staat de geëngageerde importeur op het punt om zijn dienstverlening uit te breiden.

Cedric Timo is de jonge directeur aan het roer van het importbedrijf

Cedric, geboren in Kameroen, verhuisde in 2006 in het kader van zijn studie (chemisch ingenieur) naar Duitsland, maar heeft de liefde voor de producten uit zijn thuisland nooit verloren. In 2018 ontstond uiteindelijk het idee om een eigen bedrijf op te richten en alle levensmiddelen - onder andere groenten- en fruitspecialiteiten - direct uit Kameroen te importeren. „Ons assortiment omvat tot nu toe uitsluitend producten uit Kameroen. We plannen echter een assortimentsuitbreiding en willen binnenkort ook producten uit Togo, Mali en Congo aanbieden.“

Pruimen en bushmango's
Het verse assortiment van het nieuwe bedrijf bestaat zowel uit producten die het hele jaar door verkrijgbaar zijn – zoals gedroogde producten – alsook seizoensproducten. De safou-pruimen zijn bijvoorbeeld tussen mei en november verkrijgbaar. Men noemt ze weliswaar pruimen, maar ze zijn echter in geen geval te vergelijken met de Europese soorten, vertelt Cedric. „Want de safou bevat zeer veel olie en smaakt het beste gebakken of gekookt. Men verkoopt ze ook deels diepgevroren, daar hebben wij echter van af gezien.“

Een ander voorbeeld uit het fruitaanbod zijn de bushmango's: „Die zijn duidelijk kleiner dan de Kent-mango's en andere gebruikelijke variëteiten en lijken eerder op een nectarine of abrikoos. Wij importeren slechts de pitten (gedroogd). Ze variëren in prijs afhankelijk van het seizoen en dienen als basis voor sauzen. Men noemt ze Ogbono."

Taro (links) en safou zijn slechts twee voorbeelden van het brede productassortiment van het nieuwe bedrijf

Knollen, maar dan een keer anders
Wortelgroenten vormen een andere specialiteit van Grassfields Trading, zoals cassave. Deze biet laat zich puur qua toepassing het beste met de aardappel vergelijken, want men eet ze voornamelijk als basisproduct in verschillende gerechten. „Dat geldt ook voor taro, een basisproduct dat afhankelijk van de vraag en iedere drie weken wordt ingevlogen. Het overwegende deel van ons reguliere assortiment wordt per schip hierheen gebracht.“

Cedric verhandelt ook zoete aardappelen, hoewel ook deze variëteiten zich moeilijk laten vergelijken met de gebruikelijke soorten uit de VS en Zuid-Europa. „Deze zijn heel natuurlijk en hebben geen duidelijke, uniforme vruchtgrootte. Daarvoor is het wateraandeel in deze producten ook duidelijk lager.“ 

Breed netwerk als handelsmerk
Hoewel de grote handelaren eerder afzien van een partnerschap met kleine telers, hoort deze coöperatie voor Grassfields Trading juist tot de doordachte bedrijfsstrategie. Een samenwerking met grote telerscoöperaties komt voor het bedrijf dan ook niet in aanmerking, bevestigt Cedric. „Juist om tekorten te voorkomen, zetten we in op een breed netwerk. Want des te meer telers aan ons leveren, des te onwaarschijnlijker wordt het dat het binnen het seizoen tot aanbodtekorten komt.“

Twee Afrikaanse specialiteiten: cassave (links) en bobolo c.q. bâton de manioc  

Een wereld te winnen
Na de oogst worden de producten direct ter plaatse schoongemaakt en verpakt, waarna ze ofwel per schip ofwel per vliegtuig naar Duitsland getransporteerd worden. Eenmaal in Duitsland aangekomen, worden ze zo snel mogelijk aan afroshops en buitenlandse levensmiddelenwinkels in Bayern en Baden-Württemberg geleverd. „We staan op het punt om een online-shop voor eindgebruikers te openen en houden ons gelijktijdig bezig met klantenacquisitie, zodat we zo mogelijk eind dit jaar in heel Duitsland kunnen leveren. Vanwege onze nabijheid tot België en Frankrijk willen we ook hier een netwerk opbouwen.“

Volgens bronnen en eigen onderzoek ligt het actuele aantal van mogelijke afnemers op 500 tot 600 klanten. „In het begin was mijn doel gewoon om de producten van kleine telers uit Kameroen direct hier in Duitsland te verkopen. Langzaam maar zeker moeten we gelukkig vaststellen dat we nog een wereld voor ons te winnen hebben.“

Verdere informatie:
Grassfields Trading
GF: Cedric Timo 
Hoyerstrasse 24 
D 88250 Weingarten
Mobiel +49 176 57925344
E-mail: contact@grassfields-trading.com
www.grassfields-trading.com   

Publicatiedatum: