Abonneren

Vacatures

"Tweetende AGF'ers"

Top 5 - gisteren

Top 5 - afgelopen week

Top 5 - afgelopen maand

Weer & verkeer

Weersverwachting
Nederland
Meer weer in Nederland weeronline.nl Altijd jouw weer

Pushback stellingen met trolleys vergroten toekomstbestendigheid van Combilo

Door een toename in de handel van bestaande en nieuwe productgroepen werd het noodzakelijk voor Combilo om uit te breiden. Voor de nieuwe koelcellen vond Combilo inrijstellingen niet geschikt. Dit opslagprincipe is erg arbeidsintensief en de beladingsgraad vaak laag. Daarom kozen zij voor pushback stellingen met trolleys.

De opgeslagen producten moeten namelijk conform de gestelde eisen snel en eenvoudig traceer- en bereikbaar zijn. De traceerbaarheid is geregeld door elke binnenkomende partij een barcode sticker mee te geven. De snelle bereikbaarheid is gegarandeerd door gebruik te maken van een bijzonder stellingsysteem.

"Bij het gebruik van pushback stellingen met trolleys is de opslagmethode (LIFO) in de basis nog steeds hetzelfde als een inrijstelling, echter, er kan nu per niveau makkelijker en sneller worden in- en uitgeslagen. De trolleys rijden namelijk op basis van gravitatie richting de orderverzamelaar als de voorste pallet wordt weggenomen. De heftruck hoeft dus alleen vanuit het gangpad de goederen in- en uit te slaan en niet zoals bij inrijstellingen, de stelling in te rijden met de heftruck. Ook zijn de pushback kanalen niet te diep gemaakt; de stellingen zijn 4 of 5 trolleys diep. Dit resulteert in opslag van 4 of 5 blok- of europallets per kanaal. Voordeel is dat de goederen per partij van de diverse leveranciers in aparte kanalen kunnen worden opgeslagen. Zo kan Combilo op het bovenste niveau de producten van leverancier A kwijt en op de onderste twee niveaus de producten van leverancier B", aldus Dexion, leverancier van het systeem.

Om voorbereid te zijn op de toekomst, raadde Dexion aan om de palletbelasting te verhogen van 1.200 kg. naar 1.400 kg. "Hierdoor kan op ieder niveau citrusfruit worden opgeslagen, zonder dat men hoeft na te denken wáár dit in het magazijn wel of niet kan. De trolleys zijn bovendien dieper gemaakt; 1.050 mm. Dit is “slechts” 50 mm langer, maar zorgt ervoor dat pallets met overbloezing gewoon kunnen worden opgeslagen en de kans op schade wordt gereduceerd. De unieke vorm van de trolley zorgt ervoor dat de pallets horizontaal staan, dit voorkomt beschadigingen en het naar voren vallen van de belading. De gekleurde ‘bedieningsvinnen’ zorgen ervoor dat de operator kan zien hoeveel pallets zich in een opslagkanaal bevinden. Tevens kan de operator deze vinnen gebruiken om een volgende pallet, zonder dat de pallets of belading elkaar raken, in de stelling te plaatsen.   

In de ontwerpfase werd door Dexion ook rekening gehouden met de masthoogte van de heftruck. De onderste pallets staan gewoon op de bouwkundige vloer en de heftruck mag maar een bepaalde masthoogte hebben om die pallets probleemloos te kunnen bereiken. Door een goede engineering kwam Dexion met de meest optimale hoogte indeling van de pushback stellingen. De pushback stellingen zijn voorzien van stijlbeschermers, een beschermrail over de gehele diepte van het kanaal en aan de achterzijde is het grondniveau voorzien van hoeklijnen. Op deze manier wordt aanrijdschade zoveel als mogelijk voorkomen. De frames en liggers, de rails en trolleys zijn geheel vervaardigd van pre-gegalvaniseerd  staal. Als resultaat beschikt Combilo nu over een koelcel met pushback stellingen, geschikt voor de opslag van circa 2.000 blokpallets."

“Magazijnstellingen zijn voor ons een vreemde aankoop, omdat wij dit nooit eerder hebben gedaan. Alle huidige inrijstellingen waren al aanwezig bij aankoop van het pand destijds. Echter door de grote inrijdiepte waren dit niet de meest ideale stellingen voor de snelle opslag en traceerbaarheid van de goederen. Dexion gaf ons, door gedetailleerde tekeningen met exacte maatvoering, een goed gevoel. Ook het advies om het een en ander aan te passen zodat we zijn voorbereid op de toekomst, zorgt ervoor dat wij flexibel zijn in waar én wat wij willen opslaan. De meerprijs van een zwaarder systeem was, over het gehele project gezien, in verhouding acceptabel dus was de keuze niet zo moeilijk”, aldus Richard van Bergenhenegouwen, Directeur Operations & Logistics van Combilo.

Voor meer informatie
Constructor Dexion Holland BV
Nijverheidsweg 23H
3641 RP Mijdrecht
T:0297-23 9400
info@dexion.nl 
www.dexion.nl 

 


Publicatiedatum:


print   

Ook onze nieuwsbrief ontvangen? | Klik hier


Ander nieuws uit deze sector:


© AGF.nl 2019

Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven