Tholen - Al jaren voert aartsenfruit een sterke merkenstrategie, waarbij het een compleet hoogwaardig AGF-assortiment uit een land onder één merk voert. Het Marokkaanse merk Smile bestaat al sinds 2011 en aartsenfruit heeft dit merk sinds kort weer helemaal terug op de kaart gezet. "Smile is vernieuwd en heeft een jonge en strakke look and feel. Smile staat voor de topkwaliteit van Marokkaanse producten. We zijn gestart met een groentenlijn, hebben vorig jaar de eerste druiven onder Smile verpakt en zijn dit seizoen gestart om ook mandarijnen onder dit merkt te verpakken", vertelt Aart Bezemer.
"We voeren alleen de beste soorten uit de beste regio's onder het merk Smile. Voor mandarijnen zijn dit de Clementines uit Berkane en de Nadorcott uit Marrakech. Nu hebben we dit seizoen mee dat de kwaliteit vanuit Berkane erg goed was, in tegenstelling tot bijvoorbeeld de regio's Agadir en Béni-Mellal. Hoewel de markt in zijn geheel niet makkelijk was, hebben we met Smile toch een goede slag kunnen slaan", vervolgt Aart.
Het onderscheidend vermogen van het Marokkaanse citrus zit'm volgens de importeur in de smaak. "Goede Berkane-clementines overtreffen de smaak van bijvoorbeeld de Spaanse en Egyptische mandarijnen. En hetzelfde geldt in feite voor de Marokkaanse Nadorcott en sinaasappelen. De uitdaging voor Marokko is vooral dat men vaak niet dezelfde verpakkingen voorradig heeft, daarom zijn we dit seizoen het citrus voor het eerst in karton gaan pakken en dat komt de presentatie zeker ten goede."
Aart ziet het vervolg van de markt met vertrouwen tegemoet. "We komen uit een lastige mandarijnenmarkt, maar gelukkig is de markt de laatste dagen wat opgekrabbeld. Momenteel zitten we in de overschakeling van het Clementine- naar het Nadorcott-seizoen en daar ben ik niet negatief over. Ook het koude weer is traditiegetrouw gunstig voor de citrusconsumptie."
Vanuit Marokko ontvangt aartsenfruit momenteel ook groenten zoals tomaten, paprika's, doperwten, snij- en tuinbonen. "Door het koude weer is de aanvoer beperkt en zijn de prijzen allemaal fors. Dan is het fijn als je vaste partners hebt, waarmee je iets moois kunt opbouwen. Zo krijgen we ook nu een mooi pakket tomaten onder ons Smile-merk binnen", vertelt Aart.
Op citrusgebied is de nieuwe aanplant in Marokko volgens de importeur de laatste jaren fors geweest en wordt het een uitdaging om de volumes de komende jaren geplaatst te krijgen. "Voor ons ook de reden om ons met het Smile-merk te onderscheiden. Zo zijn we momenteel in voorbereiding om ook Valencia Late en meloenen onder Smile te voeren. Make the world Smile”
Voor meer informatie:
Aart Bezemer
aartsenfruit
Tel: +31 (0)76 - 52 48 154
aart.bezemer@aartsenfruit.com
www.aartsenfruit.com