Carrefour Italia: blockchain-technologie voor citrus

De grootste supermarktketen in Italië, Carrefour Italia, is de eerste die  blockchaintechnologie toepast op de traceerbaarheid van de producten. Het werd al toegepast op de toeleveringsketen van kip en op de Marca beurs 2019 werd er aangekondigd dat deze technologie ook zal worden toegepast op de Tarocco sinaasappelen en de Siciliaanse citroenen.

Het citrus maakt deel uit van het merk Filiera Qualità Carrefour. Dit is een productlijn die is gewijd aan kwaliteit en duurzaamheid met respect voor het milieu, de telers en de seizoensgebondenheid van het citrus. Dit wordt geoogst bij 25 telers in het oosten van Sicilië, waar wordt gewerkt volgens deze ideologieën. Het citrus wordt tijdens en na de oogst niet behandeld en op deze manier worden de bijen, die een belangrijke rol vervullen, niet in gevaar gebracht. Bovendien maken duurzame agronomische alternatieven en bevordering van de biodiversiteit deel uit van de kernwaarden van de telers.

Dankzij de blockchaintechnologie kunnen consumenten de toeleveringsketen van een bepaald product traceren via een QR-code op het etiket. Deze technologie voorkomt dat informatie wordt gewijzigd en garandeert daarom betrouwbare gegevens over een bepaald product.

Giovanni Panzeri, directeur van Carrefour Italia: "We zijn trots op de resultaten die we tot nu toe hebben behaald met de blockchain-technologie. Het wekte de nieuwsgierigheid van de klanten, die steeds meer waarde hechten aan de transparantie van de toeleveringsketen. Daarnaast was het ook een goede mogelijkheid om de telers erbij te betrekken en zij hebben enthousiast op het voorstel gereageerd. De blockchain vertegenwoordigt een soort vertrouwensband tussen Carrefour Italia, de klant en de telers, die het volledig eens zijn met de datatransparantie en kwaliteitsnormen."

De toepassing van de blockchaintechnologie maakt deel uit van het strategische Act for Food programma van Carrefour Italia 2022. Hiermee wil de supermarktketen toonaangevend worden in de voedseltransitie. Dit is een noodzakelijke en wereldwijde verandering naar meer verantwoorde en duurzame voeding, gebaseerd op de waarden van kwaliteit, betrouwbaarheid wat betreft de leveringen, duurzaamheid, en toegankelijkheid van informatie en prijzen.

Bron: www.carrefour.it


Publicatiedatum :


print   

Ook onze nieuwsbrief ontvangen? | Klik hier


Ander nieuws uit deze sector:


© AGF.nl 2019

Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven