De omzet van supermarktconcern Ahold Delhaize is in het vierde kwartaal van 2018 gestegen naar 16,5 miljard euro. Dat is een toename van 3% vergeleken met dezelfde periode vorig jaar, zonder wisselkoerseffecten. Als het effect van de dollarkoers wel wordt meegerekend nam de groepsomzet met 5% toe. Dat blijkt uit voorlopige cijfers. De definitieve resultaten over heel 2018, inclusief winstcijfers, worden 27 februari bekendgemaakt.
In de Verenigde Staten steeg de omzet in het vierde kwartaal met 5,9% naar 9,8 miljard euro. Zonder wisselkoerseffecten was de omzetgroei 2,6%. Ahold Delhaize profiteerde in de VS van gunstige weersomstandigheden en een lage inflatie. Ook beginnen de online verkopen op gang te komen, al zijn die nog lang niet op het niveau van de webwinkels in Nederland.
In Nederland steeg de vergelijkbare omzet van de Albert Heijn-winkels, de webwinkels ah.nl en bol.com met 3,3%, naar 3,8 miljard euro. In Belgiƫ steeg de omzet met 3,0 % van 1,29 naar 1,33 miljard euro.
De prestaties in Centraal- en Zuidoost-Europa waren beter dan vorig jaar, toen de omzet onder lagere verkopen in Griekenland leed. Inmiddels krabbelen deze enigszins op, en nemen de verkopen in Tsjechiƫ sterk toe. Hierdoor kwam de vergelijkbare omzetgroei in heel Centraal- en Zuidoost-Europa in het vierde kwartaal op 2% uit.
Bron: Ahold Delhaize