In het vierde kwartaal van 2018 is de omzet van Carrefour in België met 3,1% gedaald. In Frankrijk groeide het bedrijf op jaarbasis maar in het 4e kwartaal was er ook een lichte terugval te zien. “Carrefour Belgium werd afgestraft door een zeer competitieve markt, die sterk vertraagde in vergelijking met het derde kwartaal”, stelt het persbericht. “De groep heeft nieuwe initiatieven geïmplementeerd om het commerciële momentum opnieuw te lanceren.” De hele groep Carrefour boekt een positief resultaat van 2,5% door sterke groei in Latijns-Amerika.
Naast België daalde de omzetten in Italië (-4,6%) en Spanje (-1,4%) ook. In Polen en Roemenië werden wel positieve resultaten geboekt.
In Frankrijk was het resultaat positief (1,1%), de omzetdaling in het 4e kwartaal is toe te schrijven aan de hypermarkten (-2,2%), supermarkten gingen er wel op vooruit (+1,9%).
Topman Alexandre Bompard toont zich tevreden over de cijfers.De verkoop van bioproducten groeit sterk, de online foodverkopen stegen met 30%. De eerste voordelen van de inkoopallianties met Tesco, Système U en Provera moeten in 2019 zichtbaar worden.