Je krijgt deze pop-up te zien omdat dit de eerste keer is dat je onze site bezoekt. Krijg je deze melding altijd te zien dan heb je je cookies uitstaan en zullen die blijven verschijnen.
U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).
Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken. Bedankt!
Je ziet deze popup omdat dit de eerste keer is dat u de site betreed. Als u dit bericht blijft krijgen zet dan alstublieft uw cookies aan
vergunningsgrens >500kg en medeaansprakelijkheid opdrachtgever blijven
Regels Nederlandse transportmarkt blijven ongewijzigd
Ondernemers die meer dan 500 kg aan spullen willen vervoeren, moeten ook in de toekomst in bezit zijn van een vervoersvergunning. Dit schrijft minister Schultz van Infrastructuur en Milieu in het kader van de evaluatie van de Wet wegvervoer goederen (Wwg) vandaag aan de Tweede Kamer. Ook heeft de minister bepaald dat in geval van overbelading tijdens een transport, de opdrachtgever medeaansprakelijk blijft. Transport en Logistiek Nederland (TLN) heeft de afgelopen jaren een intensieve lobby gevoerd om de wet op deze punten ongewijzigd te laten en is bijzonder verheugd dat deze boodschap is overgenomen. Om de professionaliteit en kwaliteit van de transportmarkt te bewaken, is het volgens TLN van groot belang duidelijke regels te hebben.
De eisen voor de toegang tot het beroep van beroepsgoederenvervoerder voor in Nederland gevestigde ondernemers zijn vastgelegd in de Wet wegvervoer goederen (Wwg) van 2009. In de wet staat dat de Nederlandse ondernemer die meer dan 500kg wil vervoeren, moet voldoen aan vergunningeisen op het gebied van betrouwbaarheid, kredietwaardigheid en vakbekwaamheid. Destijds is door toenmalig minister Eurlings aangekondigd dat de Wwg op een aantal belangrijke onderdelen zou worden geƫvalueerd.
Vergunningseis voor 500kg laadvermogen gehandhaafd
De minister heeft vandaag aan de Tweede Kamer laten weten dat de Wwg naar aanleiding van de evaluatie niet wordt gewijzigd. De uitkomsten van de evaluatie benadrukken het belang om vast te houden aan de eisen die onmisbaar zijn voor een professionele transportsector. Nederland heeft in het verleden bewust gekozen voor een vergunninggrens van 500kg laadvermogen. Volgens TLN is het cruciaal dat de grens van 500kg in stand wordt gehouden om wildgroei te voorkomen. De organisatie heeft daarom de afgelopen jaren een intensief lobbytraject gevoerd om de vergunninggrens in stand te houden. En met succes, zoals vandaag blijkt.
Medeaansprakelijkheid
Naast het behoud van de 500kg grens, heeft TLN zich ook sterk gemaakt voor de zogenaamde medeaansprakelijkheid van de opdrachtgever in geval dat een vervoerder overbeladen rondrijdt. Ook deze medeaansprakelijkheid blijft in de Wwg van kracht.
Volgens TLN laat de minister met haar besluit van vandaag zien, waarde te hechten aan professioneel ondernemerschap. Binnenkort zal de Tweede Kamer zich in een debat uitspreken over het voorstel van de minister. TLN roept de leden van de Tweede Kamer op om het besluit van de minister te steunen.