Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven

Alipay krijgt licentie voor online betaalmiddel in Europa

India: Flipkart verkrijgt meer financiering
Het Indiase online retailplatform Flipkart heeft voor US$201 miljoen (€176,3 miljoen) aan financiering verkregen van het in Singapore gevestigde moederbedrijf. De investering moet Flipkart meer concurrerend vermogen geven nu de concurrentie in India door de komst van Amazon is verhevigd. Uit een verslag over het vorige jaar blijkt dat het aantal transacties via Flipkart met 80% is toegenomen. Hierdoor werd het bedrijf aangemoedigd om in de komende drie jaar nieuwe markten aan te boren, zoals op het gebied van meubelen en levensmiddelen.
Bron: insideretail.asia

Duitsland: Metro heeft sterke LFL-omzetgroei in eerste kwartaal
De totale omzet van Metro daalde in het eerste kwartaal van 2018/19 jaar op jaar met 0,6% tot €8,0 miljard. De afname kwam met name door de negatieve invloed van de wisselkoers in Rusland en Oost-Europa. De like-for-like omzet steeg in dezelfde periode met 2,3%. De markten waar Metro de meeste beweging ziet zijn Azië en Oost-Europa (met uitsluiting van Rusland). In de Duitse thuismarkt nam de like-for-like omzet af.
Bron: retailanalysis.igd.com

VK: Iceland breidt uit in Noorwegen
De Britse retailer Iceland heeft plannen bekend gemaakt voor drie nieuwe winkels in Noorwegen. In mei 2018 opende Iceland al twee vestigingen in dit land, die worden beheerd door de franchisepartner Ice Nordic. De eerste twee filialen werden geopend in Oslo en Larvik. De winkels zijn kleiner dan de gemiddelde Iceland-vestiging in het Verenigd Koninkrijk, maar heeft een vergelijkbaar assortiment van huismerkproducten, versproducten en lokale producten. Ice Nordig-CEO Geir Olav Opheim heeft aangegeven dat de winkels bijna winstgevend zijn geworden. Met name in het latere deel van 2018 en rond de kerstdagen werd een sterke omzet gegenereerd.
Bron: retailanalysis.igd.com

Frankrijk: Casino verkoopt zes winkels aan Leclerc
De Franse supermarktketen Casino gaat zes van zijn Géant-hypermarkten verkopen aan de directe concurrent Leclerc. Casino, dat op deze manier zijn schulden af wil lossen, heeft voor de overdracht een bedrag van €100,5 miljoen gekregen.
Bron: esmmagazine.com

Alipay krijgt licentie voor online betaalmiddel in Europa
Alipay, een financieel IT-bedrijf dat onder de paraplu van Alibaba valt, heeft in Luxemburg een licentie verkregen voor online betaalmiddelen. Hierdoor is Alipay in staat om zijn betaaloplossingen in Europa in te zetten. Het bedrijf is al actief via een licentie in Londen, maar beslaat met de nieuwe licentie de gehele Europese markt. De introductie van de Europese tak van Alipay, genaamd Alipay (Europe) Limited S.A., werd onlangs in Hong Kong door de minister van financiën van Luxemburg officieel ingeluid. Alipay kan klanten in Europa van dienst zijn, maar kan ook gebruikers in China verbinden met online en offline retailers in de EU.
Bron: ecommercenews.eu

India: Grofers wil omzet van $1 miljard
De Indiase online supermarkt-startup Grofers wil een bruto omzet behalen van $1 miljard (€880 miljoen) tijdens een aankomende periode waarin het bedrijf kortingsacties zal houden. Het bedrijf wil direct de concurrentie aangaan met grotere spelers als BigBasket en Amazon India. CEO Albinder Dhindsa geeft toe dat zo'n hoge omzet na de kortingsactie waarschijnlijk niet meer haalbaar zal zijn. "Doordat we hierdoor echter nieuwe klanten werven, zal de omzet na de kortingsacties 1,5 keer zo hoog worden," aldus Dhindsa.
Bron: livemint.com

VK: M&S gebruikt F1-technologie bij koelvakken
Marks & Spencer heeft het energieverbruik bij de eigen koelvakken teruggedrongen door middel van Aerofoil-technologie. Aerofoil is ontleend aan technologie met betrekking tot aerodynamica, zoals deze door Williams Advanced Engineering in het Formule 1-circuit wordt gebruikt. De Aerofoil lijkt dan ook wat op de spoiler van een racewagen. Door middel van aerodynamica wordt koude lucht efficiënter door de koelvakken geloodst, zodat er minder koude lucht verloren gaat, minder energie wordt verbruikt, minder koolstofdioxide wordt uitgestoten en de gangpaden van de winkels worden verwarmd. 
Bron: talkingretail.com

Lidl en Kaufland zijn grootste voedselimporteurs van Roemenië
Lidl en Kaufland, die beiden onderdeel zijn van de Duitse Schwarz-groep, zijn in 2018 wederom de grootste importeurs van levensmiddelen in Roemenië. In Roemenië werd in de periode van januari tot oktober in totaal voor €6.2 miljard aan levensmiddelen geïmporteerd. Rewe Romania, dat in Roemenië de keten Penny Market beheert, daalde in de ranglijst van de derde naar de achtste plaats. De reden hiervoor is omdat Rewe de Billa-keten aan Carrefour heeft overgedragen. Ondanks dat wist Rewe in de afgelopen jaren fors uit te breiden. In 2017 opende Rewe in Roemenië 26 vestigingen en in 2018 nog eens 15 filialen. Het totale netwerk van Rewe staat daarmee in Roemenië op 236 locaties.
Bron: romania-insider.com

Griekenland: 93% omzetgroei voor e-Fresh
e-Fresh, een snel groeiende online supermarkt in Griekenland, had over 2018 een toename in jaaromzet van 93%. Ook had het bedrijf een toename in terugkerende klanten van 88%, terwijl het totaal aantal klanten met 94% toenam. Het bedrijf heeft verder in 2018 zijn technologie op basis van machinaal leren verder uitgebreid en zag het aantal werknemers toenemen tot meer dan 150. e-Fresh maakt gebruik van kunstmatige intelligentie om binnen 4 minuten bestellingen samen te stellen. Door middel van automatisering en robottechnologie kunnen bestellingen binnen drie uur bij de consument worden afgeleverd.
Bron: ecommercenews.eu

 

VK: Asda en Wincanton vernieuwen samenwerking
De Britse supermarktketen Asda heeft zijn contract voor logistieke samenwerking met Wincanton voor nog eens drie jaar verlengd. Wincanton blijft vier Asda-locaties ondersteunen in Doncaster, Larne, Rochdale en Wigan door diepgevroren en gekoelde producten te leveren, samen met algemene producten. De samenwerking met Wincanton werd door Asda in 2005 ingezet. Bij het partnerschap tussen Asda en Wincanton zijn een wagenpark van 58 vrachtwagens en 1.216 medewerkers van Wincanton betrokken.
Bron: essentialretail.com

VS: Weis Markets verlaagt prijzen van 7.000 producten
Weis Markets is begonnen met zijn Low, Low Price-programma, waarmee meer dan 7.000 producten blijvend in prijs worden verlaagd. Volgens Weis is het nieuwe initiatief het meest ambitieuze programma voor prijsverlagingen tot nu toe. "We begrijpen dat besparen op boodschappen nog nooit zo belangrijk is geweest voor onze klanten," aldus Richard Gunn van Weis. “Daarom hebben we een investering van meerdere miljoenen uitgevoerd, om de laagste prijs op de markt te garanderen van meer dan 7.000 producten." Volgens Weis is het Low, Low Price-programma bedoeld om een sterkere waardepropositie te creëren binnen de Amerikaanse supermarktsector, die steeds meer concurrentie kent. 
Bron: progressivegrocer.com

VS: "Sterkere positie voor UNFI"
Ondanks problemen met het integreren van overgenomen bedrijven heeft UNFI volgens CEO Steve Spinner op dit moment een sterke concurrentiepositie verkregen binnen de huidige supermarktsector van de VS. Onlangs nam UNFI Supervalu over. "Door de combinatie met Suparvalu bevinden we ons in een positie waarmee we op de lange termijn zullen winnen. Vandaag de dag zijn wij veruit de grootste groothandelaar," aldus de directeur op een evenement van UNFI voor investeerders.
Bron: supermarketnews.com

Publicatiedatum: