Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven
Dick Schaap, Horecagroothandel Dick Schaap

Winterpostelein niet aan te slepen, exoten niet te verkopen

Tholen - Hoewel januari traditioneel een 'armoedemaand' is voor horecaleveranciers, ziet Dick Schaap van de gelijknamige horecagroothandel het jaar 2019 met vol vertrouwen tegemoet. "Terugkijkend naar 2018 zien we dat we het steeds drukker hebben gekregen, het ziet er positief uit", vertelt hij. Tegengestelde trends als versbeleving en mis en place kunnen beide worden ingevuld en er wordt ook volop winterpostelein aangesleept..

De trends waar de groothandel al langere tijd op inspeelt, worden steeds relevanter. Dick: "Mensen vinden het steeds belangrijker om te weten wat ze eten en waar het vandaan komt. Wij halen zoveel mogelijk producten uit de lokale omgeving, chefs vinden dat belangrijk en ook de telers vinden het leuk. Het werkt dus twee kanten op."

Mis en place en versbeleving
De grootste groei zit echter in het mis en place of panklaar kunnen leveren, wat de horecagroothandel ook al een aantal jaren verzorgt. Dick: "We verkopen onszelf omdat we maatwerk kunnen leveren. Iedere chef heeft weer zijn eigen receptuur en dat moet je wel telkens waar kunnen maken. Gelukkig hebben wij een goed en ervaren team waarmee we bijna elke vraag kunnen invullen en dat betaalt zich uit zien we."
Mis en place groeit enerzijds door personeelskrapte in de keuken anderzijds uit kostentechnische overwegingen. "In de stedelijke gebieden hangt bijna overal waar we komen een briefje met "zelfstandig werkend kok gezocht" of "keukenpersoneel gevraagd".
Door het snijden uit te besteden kunnen restaurants ook kosten besparen voorwaarde is natuurlijk wel dat chefs hogere kwaliteit willen behalen op klant en klaar product.” Een geheel tegengestelde trend ziet Dick ook ontstaan. Versbeleving en  fresh made is ook een trend. “Onlangs bestelde een chef 'nameko paddenstoelen op substraat' om aan tafel bij de biefstuk te kunnen serveren. De hardcore versbeleving, afsnijden wanneer je ’t nodig hebt en dan direct de pan in.”

Winterpostelein niet aan te slepen, exoten niet te verkopen
Specifieke trends in groenten en fruit noemt Dick ook. "De trend van 'vergeten groenten' die een aantal jaar geleden opkwam is echt doorgebroken. Ruim 10 jaar geleden begonnen de restaurants met een Michelinster ermee maar nu wordt het door de hele markt heen gebruikt. Pastinaak is niet meer weg te denken van de kaart maar ook een groenten als winterpostelein is bijna niet aan te slepen. Daarentegen zijn exoten als passievrucht of carambola bijna niet meer te verkopen."

Een andere trend is kleur op het bord. ""Het moet wel een beetje kleurrijk zijn", zeggen chefs wanneer ze om advies komen. Gelukkig is er veel kleur te vinden in het assortiment, spruiten, boerenkool, radijs, bloemkool, wortelen. Al die kleuren maken het voor ons ook leuker om uit te leveren", besluit Dick.

Voor meer informatie:
Horecagroothandel Dick Schaap
Galgeriet 27 D
1141 GG Monnickendam
T 0299-650 824
F 0299-650 132
E info@dickschaap.nl 
W www.dickschaap.nl