Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven
Groothandel uit Frankfurt biedt sinds 25 jaar ingevlogen producten aan onder het label Philibon

„Passiefruit en lychees uit Réunion goed verkocht rond kerst"

Exotisch fruit laat zich altijd goed verkopen in de koude tijd van het jaar. Ook in dit segment zijn er echter nog enorme kwaliteitsverschillen, vooral tussen ingevlogen producten en verscheepte producten. Het Franse merk Philibon staat al sinds vele jaren voor kwalitatief hoogwaardig ingevlogen fruit uit verschillende teeltgebieden ter wereld. Ook binnen de Duitse groothandel weet men de productlijn nog steeds te waarderen, vertelt Uwe Sakowski van de firma Josef Stapf, die de ingevlogen producten op zijn verkoopstand in het Frischezentrum Frankfurt aanbiedt.

Philibon-productpresentatie op de verkoopstand in het Frischezentrum Frankfurt

Charentais-meloenen
Het groothandelsbedrijf heeft het merk Philibon al sinds circa 25 jaar in het assortiment en sindsdien bleef de afzet in z'n geheel genomen altijd stabiel, vertelt Uwe. „Nu in de winter bieden we uitsluitend ingevlogen producten aan, die duurder zijn dan de gebruikelijke producten. Over het hele jaar genomen zijn het vooral de Charentais-meloenen die we in grote hoeveelheden afzetten en ook het hele jaar door aan kunnen bieden. Slechts eenmaal per jaar c.q. vanaf eind oktober - nadat de Fransen en Marokkanen hun seizoen hebben afgesloten - ontvangen we circa vier weken geen leveringen. Daarna gaat het weer van start met ingevlogen producten uit Senegal.“

Wat de meloenen van het merk Philibon specifiek onderscheidt, zijn diens smaak en de gladde schil. Naast de premiumproducten zijn er echter ook nog producten van zustermerk Flamboyant: „Onder dit label worden eerder de standaardproducten verkocht. Aangezien deze soms een foutje op de schil hebben, zijn ze ook ongeveer 1 euro per kilogram goedkoper. Qua prijs zijn de producten de afgelopen jaren bijzonder stabiel, dat wil zeggen Flamboyant ligt rond de 3,50 euro in de verkoop, Philibon tussen de 4,50 en 4,75 euro. De gangbare Charentais-meloenen die momenteel uit Brazilië worden afgenomen, zijn duidelijk goedkoper – rond de 2-2,50 euro per kilo, maar daarvoor puur kwalitatief gezien van een duidelijk minder niveau.“

Het geëngageerde verkoopteam van het bedrijf uit Frankfurt

Van mini-ananas tot aan mango's
Naast meloenen verkoopt men onder het Philibon-label ook verse ananas. Momenteel verloopt de handel daarin wat moeizaam. „Tegenwoordig zijn er natuurlijk veel kleinere c.q. single-huishoudens, waardoor de klassieke hoeveelheden van circa 2 kg minder worden afgenomen. Tegelijkertijd groeit de belangstelling voor mini-ananas met een gewicht rond de 500 gram.“ Rond kerst verkochten we eveneens passiefruit en lychees van het Franse eiland Réunion. Het seizoen van deze producten werd echter rond de jaarwisseling afgesloten. „Er was veel belangstelling voor gebundelde lychees met rood vruchtvlees. Ook passiefruit in verschillende variëteiten en kleuren liet zich bijzonder goed verkopen. Beide producten zijn helaas slechts kort in het assortiment, ongeveer vanaf eind november.“

Tenslotte omvat de productlijn Philibon ook mango's van de variëteit Kent uit Peruaanse teelt. Optisch gezien en qua smaak gaat het ook in dit productsegment om kwalitatief uitstekende producten. „Vergeleken bij andere ingevlogen mango's zijn ze qua prijs ongeveer gelijk. Naast Peruaanse mango's bieden we ook mango's uit andere herkomstlanden aan, echter gaat het dan om andere variëteiten dan Kent. Afgelopen week hadden we bijvoorbeeld rode Keo-mango's uit Cambodja.“

's Nachts wordt er druk gewerkt op de verkoopstand

Duits en internationaal aanbod
Groothandel Josef Stapf bevindt zich in het Frischezentrum Frankfurt. Tot de clientèle horen voornamelijk gespecialiseerde retailers. Tijdens de zomermaanden levert het bedrijf voornamelijk Duits fruit (kersen, bessen) evenals asperges uit Duitse teelt. In de koude tijd van het jaar neemt men fruitspecialiteiten en Spaanse groenten af van vaste leveranciers in het buitenland.

Verdere informatie:
Josef Stapf Großmarkt GmbH
GF: Uwe Sakowski
Josef-Eicher-Str. 10 (Frischezentrum)
Frankfurt am Main
Tel: +49 69 400502210
info@josef-stapf.de  
www.facebook.com/Josef-Stapf-Gro%C3%9Fmarkt-GmbH-1821975158087483/  

Publicatiedatum: