Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven

Meer optimisme onder Italiaanse consumenten

Spanje: Bon Preu breidt online aanbod uit
De in Catalonië gevestigde keten Bon Preu heeft een nieuwe mobiele app geïntroduceerd. Met de app kunnen consumenten bij de online supermarkt BonpreuEsclat boodschappen doen. De online supermarkt is sinds november 2018 beschikbaar en heeft een assortiment van 11.000 producten. De app is gratis te downloaden via Google Play en App store. De app omvat een zoekmachine, waarmee consumenten de gewenste producten makkelijker op kunnen zoeken. Ook kunnen verschillende apparaten inzetten. Een boodschappenlijst die op een desktop wordt samengesteld, kan vervolgens elders via de smartphone worden gecontroleerd. Ook heeft Bon Preu een app ingezet, waarmee klanten naar kortingsbonnen en promotieacties kunnen zoeken. Het klantenprogramma van Bon Preu werkt over het gehele online en offline netwerk van de retailer. Hoewel Bon Preu nog niet aan huis levert, heeft het bedrijf wel een breed netwerk aan afhaalpunten, die te vinden zijn bij vestigingen van de hypermarktketen Esclat.
Bron: retailanalysis.igd.com

Griekenland: 2,2% meer supermarktomzet in 2018
De Griekse supermarktsector had in 2018 voor het tweede jaar op rij meer omzet. De Griekse sector lijkt na een periode van dramatische ontwikkelingen nu in rustiger vaarwater te verkeren. Net als in 2017 vonden in 2018 veel overnames en fusies plaats, hoewel het aantal fusies kleiner was en er geen sprake was van faillissementen. Het onderzoeksbureau Nielsen meldde dat in 2018 de jaaromzet van supermarkten met 2,2% toenam ten opzichte van 2017. De jaaromzet kwam daarmee neer op ongeveer €9,36 miljard. In 2017 en 2016 stond de jaaromzet op respectievelijk €9,16 miljard en €9,02 miljard. De categorie voor zogeheten FMCG-producten had een omzettoename van jaar op jaar slechts 1,8%.
Bron: ekathimerini.com

Casino heeft meer omzet ondanks gele hesjes-beweging
Casino had in Frankrijk een toename in de vergelijkende winkelomzet van 0,5%. De omzet liep aan het einde van het jaar wat af, wat volgens Casino met name kwam door de gele hesjes-beweging. De France Retail-afdeling van Casino had over het laatste kwartaal van 2018 een omzettoename van 1,4%, waarmee de omzet neerkwam op €4,92 miljard.
Bron: esmmagazine.com

VK: Lidl heeft meer omzet tijdens kerst door premium-aanbod
Lidl had in het Verenigd Koninkrijk jaar op jaar 8% meer omzet tijdens de periode van zes weken tot 30 december. De groei kwam met name tot stand door het sterke premium-assortiment en de voortdurende uitbreidingen van het eigen netwerk. Het premium-huismerk, dat "Deluxe" heet, had in de kerstperiode jaar op jaar 33% meer omzet. De producten die het meeste omzet genereerden waren de scharrelkalkoenen en het AGF. De omzet van deze specifieke producten steeg jaar op jaar met meer dan 100%.
Bron: retailanalysis.igd.com

Wit-Rusland: Spar opent nieuw filiaal in Mazyr
Spar Belarus heeft een nieuwe Eurospar-supermarkt geopend in de stad Mazyr. De nieuwe winkel heeft een oppervlak van bijna 1.000 vierkante meter. De vestiging is makkelijker te navigeren dankzij een goed gestructureerde winkellayout. Spar is van plan om in de loop van dit jaar nog meer vestigingen te openen in Wit-Rusland.
Bron: esmmagazine.com

Meer optimisme onder Italiaanse consumenten
Een nieuw onderzoeksrapport van Coop Italia laat zien hoe 19% van alle Italiaanse consumenten optimistisch is over het komende jaar. Coop Italia is met een marktaandeel van 14% en 6,8 miljoen klanten een marktleider in Italië. Het onderzoek is uitgevoerd door het Ancc-Coop Studies-bureau van Coop Italia. Hierbij werden 1.000 consumenten ondervraagd. 27% van de consumenten denkt dat de economie in de komende 12 maanden toe zal nemen. 19% gaat uit van een recessie. 7% denkt dat Italië de EU zal verlaten, terwijl 14% de relatie met de EU juist graag sterker zou willen zien.
Bron: thenews.coop

VS: Save-A-Lot ontslaat personeel bij nieuw hoofdkantoor
Save-a-Lot, dat een maand geleden een nieuw hoofdkantoor heeft opgezet in Missouri, gaat zo'n 100 personeelsleden bij dit kantoor ontslaan. De ontslagen betreffen 1% van het gehele werkleger van Save-A-Lot. De ontslagen betreffen voornamelijk managements- en administratieve functies. Er wordt geen winkelpersoneel ontslagen, waarmee zodoende de bedrijfsvoering bij de 1.300 winkels van Save-A-Lot verder zoals normaal zal blijven functioneren.
Bron: progressivegrocer.com

VS: Walmart breidt samenwerking voor thuisbezorging uit
Walmart gaat met vier nieuwe thuisbezorgbedrijven werken, om zo de opties voor online thuisbezorging verder uit te breiden. De bedrijven Point Pickup, Skipcart, AxleHire en Roadie gaan boodschappen bezorgen in vier verschillende Amerikaanse staten. De diensten worden in de komende weken verder uitgebreid. De thuisbezorging van Walmartproducten is nu beschikbaar bij meer dan 800 vestigingen. Later dit jaar komen daar nog eens 800 vestigingen bij.
Bron: apnews.com

VS: DoorDash breidt uit
Het bezorgplatform DoorDash is nu beschikbaar in alle 50 Amerikaanse staten. Het bedrijf heeft uitgebreid in Anchorage te Alaska, Billings, Bozeman en Missoula te Montana en Sioux Falls in South Dakota. Ook breidde het platform uit in Fargo in North Dakota, Morgantown en Huntington in West Virginia en Cheyenne in Wyoming. 
Bron: restaurantdive.com

Amazon heeft minder omzetgroei in online supermarktsegment
De jaaromzet van Amazon over 2018 bestond voor meer dan $10 miljard (€8,8 miljard) uit verbruiksartikelen. Hiervan betrof bijna $5 miljard (€4,4 miljard) schoonheidsproducten, $3 miljard (€2,6 miljard) levensmiddelen en $2,5 miljard (€1,8 miljard) producten voor huisdieren. Al deze producten zijn relatief goedkoop en worden in grote volume afgezet, in tegenstelling tot luxe artikelen als elektronica die eenmalig worden aangeschaft. De jaaromzet aan levensmiddelen van Amazon nam jaar op jaar met 25% af. De E-commerce-gigant had moeite via Amazon Fresh en Amazon Prime meer omzet te genereren. De categorie voor dranken had relatief veel omzet met in totaal $600 miljoen (€526,2 miljoen) aan omzet. 80% aan omzet van het koffiesegment werd verkregen door de afzet van koffiepads. De omzet van maïs-snacks, zaden en noten steeg met 90% in vergelijking met 2017. De omzet van andere snacks en ontbijtproducten steeg met respectievelijk 50% en 15% en kwam daarmee neer op een totaal van $550 miljoen (€482,4 miljoen).
Bron: grocerydive.com

VS: Stop & Shop test zelfrijdende supermarkten
Stop & Shop is van plan om zelfrijdende wagens in te zetten, die met een keur aan producten bij consumenten langs komen rijden. Via een app kan de wagen worden opgeroepen om bij de klant langs te komen. Stop & Shop, dat onder Ahold Delhaize USA valt, gaat de wagens in de lente in de omgeving van Boston testen. De zelfrijdende wagens worden geleverd door de in San Francisco gevestigde startup Robomart.
Bron: supermarketnews.com

Publicatiedatum: