Wat we in 2018 hebben meegemaakt, hadden we nooit verwacht nog eens mee te maken,” legt Gabriel Burunat, directeur van Commercial Fruits uit. "We kregen tijdens het zomerseizoen te maken met een onaangename verrassing, die leidde tot zeer lage prijzen voor de producten uit Zuid-Afrika en Peru.” Tijdens de twee of drie voorgaande seizoenen was er nog sprake van een consumptietoename van 15% in combinatie met stijgende prijzen.
De drie redenen achter de catastrofale prijzen van het zomerseizoen van 2018
Gabriel legt uit dat er drie hoofdredenen zijn voor deze slechte prijzen: “De eerste reden is dat er een zeer sterke gelijktijdige toename van de volumes op de Europese markt is geweest voor de twee belangrijkste bronnen in de zomer: Zuid-Afrika en Peru. Zuid-Afrika kende in vergelijking met het voorgaande jaar een productieoverschot van meer dan 50% en de door Peru aangekondigde stijging van 25% werd uiteindelijk een stijging van 42% in vergelijking met het voorgaande jaar in Europa. Beide stijgingen, waarvan één onverwacht was, heeft de markt dus volledig gedestabiliseerd. Als de prognoses van Peru iets nauwkeuriger waren geweest, hadden we ons kunnen voorbereiden op de vraag die gestaag toenam en de volumes beter kunnen absorberen. In plaats daarvan werden we uiteindelijk allemaal verrast door de misleidende ramingen van Peru.” In 2018 exporteerde Peru meer naar Europa dan naar de Verenigde Staten, omdat het op de Amerikaanse markt het afgelopen jaar niet zo goed ging als het jaar daarvoor.
Er was dus een probleem met de hoeveelheden, maar dat niet alleen. "Er is ook sprake van een vermenigvuldiging van de deelnemers. We telden 199 handelaars in avocado's uit Peru. In Peru bevinden zich ongeveer 140 exporteurs. Dit verspreide aanbod hielp niet bij het verhelpen van het aanvankelijke overproductieprobleem,” legt Gabriel uit. Daar kwam tot slot nog een probleem rond de sortering bij. De sortering van Peru was met vooral grote soorten helemaal niet aangepast aan de vraag aan het einde van het seizoen. Over het algemeen richtte de vraag zich voornamelijk op de 16/18/20. Peru heeft daarentegen complete containers met 10/12/14 verzonden, een maat die die tijdens het seizoen niet het meest gewild is. Dit alles heeft ook geleid tot een daling van de prijzen.“
De markt was tot oktober dus erg slecht. Toen het seizoen in Peru en Zuid-Afrika ten einde was, stegen de prijzen weer naar een gebruikelijk niveau. “We wachten nu af om te kunnen zien wat er gaat gebeuren. Op dit moment stabiliseert de markt zich met goede prijzen voor de goede maten, maar een groot deel van de kleine maten drukt de markt, omdat de op dit moment op de markt aanwezige exportlanden – Spanje, Chili, Colombia en Israël – veel kleine maten hebben. Hierdoor is er een aanzienlijk prijsverschil aan het ontstaan tussen de gevraagde maten en de kleine maten. De lagere prijzen voor kleine maten maken dat ook de prijzen van de gevraagde, goede maten dalen,” legt Gabriel uit.
“Dit jaar moet Peru zich beter organiseren”
De komende maanden is het volgens Gabriel erg belangrijk om de Peruaanse productie beter in te schatten. De productie zal naar zijn mening niet afnemen aangezien de aanplant jaarlijks toeneemt. “Ik hoop echter dat de volumes van hun kant beter worden beheerd, omdat de fout van vorig jaar niet meer gemaakt mag worden. Peru moet proberen de hoeveelheden beter te ramen, zodat we niet opnieuw worden verrast.”
Ondanks de toestand op de markt klagen consumenten over avocadoprijzen
Met betrekking tot de huidige markt is er één ding waar Gabriel zich aan stoort: “Consumenten hebben veel geklaagd over de detailhandelsprijs van avocado's. Ondanks de zeer lage invoerprijzen vorig jaar zijn de etiketten op de schappen namelijk niet veranderd. Ik ben het ermee eens dat de detailhandelsprijzen oneerlijk waren, een fout die volgend jaar niet meer gemaakt mag worden, aangezien deze tot een consumptievermindering kan leiden. Dus als er tijdens het volgende seizoen nog steeds grote volumes moeten worden geabsorbeerd, zullen we onze klanten moeten laten inzien dat er echte aanbiedingen nodig zijn om consumenten mee te kunnen laten profiteren en de volumes goed te kunnen verwerken.”
Voor meer informatie:
Gabriel Burunat
Commercial Fruits
Telefoonnummer: +33 (0)1 46 87 30 00
gabriel.burunat@commercial-fruits.com
http://www.commercial-fruits.com