Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven

Marks & Spencer sluit 17 winkels

Frankrijk: Cora gebruikt digitale schermen in winkels
De Franse keten Cora, dat in handen is van Louis Delhaize, investeert in digitale schermen in de eigen hypermarkten. De schermen worden gebruikt om reclame uit te zenden. Over de 60 verschillende locaties van Cora worden zo'n 560 schermen verdeeld. De schermen worden boven de ingangen van de winkels en boven de gangpaden gehangen, zodat ze zo zichtbaar mogelijk zijn. Volgens Lionel Barbaras van de reclame-afdeling Provera vormen de schermen een modern en krachtig medium voor merken om hun boodschap bij de consument over te brengen.
Bron: retailanalysis.igd.com

Australië: Drakes gebruikt data-analyse in dc
De Zuid-Australische supermarktketen Drakes werkt samen met een IT-bedrijf om data-analyse te integreren met een nieuw distributiecentrum in Adelaide. Het systeem zal ervoor zorgen dat de leveringsketen van Drakes wordt geoptimaliseerd. Ook zal het systeem ondersteuning verlenen voor de nieuwe activiteiten van het bedrijf op het gebied van groothandel. Het systeem voor data-analyse zorgt ervoor dat het bedrijf actuele informatie in kan zien met betrekking tot de eigen inventaris.
Bron: insideretail.com.au

Minder consumentenvertrouwen in Zweden
Svensk Handel, dat de Zweedse retailsector vertegenwoordigt, heeft aangegeven dat het consumentenvertrouwen in januari is gedaald. De index voor omzetverwachtingen staat in januari lager dan in dezelfde periode van 2018 en 2017. De index was over januari met 6,6 punten gedaald tot een score van 90,5. Met betrekking tot het online segment is deze echter gestegen met 1,5 punten tot 109,2.
Bron: esmmagazine.com

Portugal: Jerónimo Martins heeft sterke resultaten over 2018
Jerónimo Martins had goede resultaten in 2018. De omzet nam toe bij alle merken. Biedronka, Pingo Doce en Recheio hebben meer marktaandeel behaald, terwijl de Ara-keten in Colombia verder werd uitgebreid. De totale netto omzet steeg met 6,5% tot €17,3 miljard, ondanks dat in Polen er 21 minder dagen waren waarop de winkels konden worden geopend.
Bron: retailanalysis.igd.com

VK: Boots heeft meer omzet tijdens kerstdagen
De op het hogere marktsegment gerichte Noord-Engelse keten Booths had succes tijdens de kerstdagen. In de periode van drie weken van 15 december tot 5 januari steeg de omzet met 3,3%. CEO Edwin Booth zei dat het succes met name kwam door de focus op een hoge kwaliteit aan traditionele kerstproducten.
Bron: esmmagazine.com

Frankrijk: Carrefour stelt consumentenpanel samen
Carrefour heeft in samenwerking met de site “MonAvisLeRendGratuit” een panel aan consumenten samengesteld. De consumenten testen nieuwe producten en geven hun mening hierover. "MonAvisLeRendGratuit" is in 2013 opgericht door ShopAdvizor als een online gemeenschap voor kritische consumenten. Leden van de online gemeenschap zijn door Carrefour uitgenodigd om deel te nemen aan elke stap van het ontwikkelingsproces voor nieuwe producten. De panelleden kunnen zodoende hun mening geven over de selectie van het recept of de manier waarop het product wordt verpakt. Carrefour heeft naar 20.000 deelnemers op de site vragenlijsten gestuurd. 
Bron: internationalsupermarketnews.com

VK: Marks & Spencer sluit 17 winkels
De Britse retailer Marks & Spencer heeft aangekondigd om 17 winkels te sluiten. De winkelsluitingen zijn onderdeel van een reorganisatietraject. Door de winkelsluitingen staan meer dan 1.000 banen op de tocht. M&S wil met 2022 100 vestigingen hebben gesloten. Het bedrijf wil minstens een derde van alle retail van kleding en huishoudelijke apparaten naar de online sector verplaatsen. De plannen voor winkelsluitingen werden voor het eerst in 2016 aangekondigd. In het afgelopen jaar werd meer vaart achter deze plannen gezet. De te sluiten vestigingen bevinden zich in het noorden van Engeland, in Zuidoost-Engeland, Wales en Noord-Ierland.
Source: esmmagazine.com

Canada: Loblaw heeft geen CEO
Loblaw heeft op dit moment geen CEO in dienst. De grootste supermarktketen van Canada heeft aangegeven dat CEO Galen Weston van functie is veranderd naar die van voorzitter van de raad van bestuur. Algemeen directeur Sarah Davis heeft een aantal van zijn taken overgenomen. Davis is nu verantwoordelijk voor het directieteam van 13 leden, de afdelingen voor HR en financiën en het dagelijks management van het bedrijf. Ze blijft vooralsnog de ondergeschikte van Weston.
Bron: supermarketnews.com

VS: Californische Whole Foods-vestigingen krijgen milieucertificaat
45 vestigingen van Whole Foods Market in het noorden van Californië hebben het Manomet’s Grocery Stewardship-certificaat gekregen. Het programma achter het certificaat is bedoeld om werknemers bij supermarkten meer gebruik te laten maken van een duurzame bedrijfsvoering. Ook moedigt het programma het gebruik van methodes en uitrusting aan die besparen op energie en kosten en die de omzet op duurzame wijze vergroten. Verantwoordelijkheid naar het milieu toe is een kernwaarde van Whole Foods Market. De samenwerking met het Manomet’s Grocery Stewardship Certification-programma zorgt ervoor dat elke vestiging consistent zijn bedrijfsvoering op het gebied van duurzaamheid verbetert,” aldus Tristam Coffin van Whole Foods Market.
Bron: progressivegrocer.com

VS: Chicago Market Co-op opent deuren in 2020
Chicago Market, een lokale, duurzame supermarktcoöperatie, is van plan om in april 2020 een vestiging te openen in Chicago. De plannen voor de winkel werden voor het eerst onthuld in mei 2018. De winkel is in handen van de lokale gemeenschap en biedt een unieke winkelervaring waarin de consument een onderdeel van de winkel vormt.
Bron: progressivegrocer.com

VS: Ahold-Delhaize breidt robottechnologie uit
Ahold-Delhaize gaat het gebruik van winkelrobots uitbreiden naar bijna 500 vestigingen van Giant/Martin's en Stop & Shop. Eerder werd in 2018 de robottechnologie met succes getest in twee vestigingen van Giant. De zogeheten Marty-robots worden in alle 172 Giant-winkels gebruikt. De uitbreiding van de technologie zal gedurende het eerste deel van 2019 plaatsvinden. Ook andere ketens van Ahold-Delhaize USA zullen in bepaalde vestigingen gebruik maken van robots. "Verschillende bedrijven in de supermarktsector zijn begonnen met het testen van winkelrobots. Dit betreft onder andere een aantal lokale ketens waar we al langere tijd mee samenwerken," zegt Paul Scorza van de Retail Business Services-afdeling van Ahold-Delhaize. "We zijn erg blij dat we de Giant/Martin's en Stop & Shop-ketens hierin kunnen ondersteunen. Deze ketens hebben nu een leiderschapspositie in de sector hebben met betrekking tot het grootschalige gebruik van robot. We zien hoe de voordelen van deze technologie voortdurend deze ketens positief helpt te ontwikkelen."
Bron: grocerydive.com

VS: Walmart werkt aan geavanceerd dc
Walmart heeft plannen bekend gemaakt voor een nieuw distributiecentrum in Colton, Californië. De faciliteit krijgt een oppervlak van ongeveer 31.500 vierkante meter. Het centrum wordt geopend in juli en zal op basis van geautomatiseerde technologie producten innemen, sorteren en distribueren naar vestigingen. De capaciteit van het nieuwe dc is drie keer zo groot dan bij conventionele logistieke centra van de retailgroep. In eerste instantie biedt de faciliteit werkgelegenheid voor 150 mensen. Met 2021 zal dit echter zijn uitgebreid naar meer dan 600 werknemers.
Bron: progressivegrocer.com

Publicatiedatum: