Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven
Rob Lafeber, Delicious

"Prima omzet maar onder de streep houd ik nauwelijks iets over"

Tholen - Rob Lafeber van AGF-speciaalzaak Delicous heeft aangegeven komende augustus zijn zaak in het centrum van Tholen te sluiten. "Ik draai een prima omzet, maar onder de streep houd ik nauwelijks iets over", vertelt hij. "En ik ben niet de enige. Mijn leverancier vertelde dat in de afgelopen 2 weken 6 van hun klanten hebben aangegeven te stoppen. Zij hebben ook prachtige zaken met een goede omzet en personeel, maar zelf verdienen de ondernemers niets."

Rob startte ruim zeven jaar geleden met Delicious. "Daarvoor had ik een winkel in luxe woonaccessoires, maar tijdens de kredietcrisis liep dat niet meer en ging ik bijna failliet. Maar eten moeten de mensen elke dag, dus toen ik hoorde dat er een groentezaak nodig was in het centrum van Tholen, besloot ik daarmee te starten. Zo heb ik het faillissement van de andere zaak kunnen afwenden. Voordat ik detaillist werd, heb ik lange tijd in de horeca gewerkt. De overstap naar groenten en fruit was daardoor niet lastig omdat ik al het een en ander van versproducten wist. Door mijn horeca-ervaring ben ik ook begonnen met de verkoop van maaltijden. Zonder dat had ik al veel eerder moeten stoppen, met alleen de verkoop van groenten en fruit is een AGF-speciaalzaak niet vol te houden. Ik ben nu, om half 11 in de ochtend bezig om extra Zuurkool met ananas en spitskoolstamppot bij te maken, want dat is in de winkel alweer op."

Naast het feit dat er weinig inkomsten tegenover de inspanning staan, is ook het teruglopende klantenbestand een reden om een punt achter Delicious te zetten. "De tijden zijn erg aan het veranderen. Over het algemeen krijg ik veel oudere klanten in de winkel. Voor continuïteit heb je ook jongelui nodig maar die kopen vooral in de supermarkt en op internet. In mijn hart wil ik wel doorgaan, maar met mijn verstand moet ik deze beslissing maken. Ik heb drie dagen gehuild maar uiteindelijk de knop omgezet." Ook klanten hebben het moeilijk met de beslissing van Rob. " Er is best veel aandacht in de media voor mijn beslissing, dus ik krijg ook heel veel reacties op mijn besluit. Ik heb klanten huilend aan de balie gehad, maar uiteindelijk begrijpen ze het wel."

Wat de volgende stap zal zijn, weet Rob nog niet. "De afgelopen jaren ben ik constant bezig geweest. Maandag tot en met zaterdag van 's ochtends 08.00 uur tot 's avonds 18.00 uur en dan daarnaast nog de administratie. Ik heb gewoon geen privéleven gehad. Dus ik neem eerst een maand rust en daarna ga ik weer aan iets nieuws beginnen maar wel onder een baas, dan krijg je aan het eind van de maand gewoon een salarisstrookje."

Voor meer informatie
Delicious
Rob Lafeber
T: 06-53 291 802
delicious@zeelandnet.nl