Hamburgerketen McDonald’s is het alleenrecht op de merknaam Big Mac in de Europese Unie kwijt na een verzoek van zijn Ierse rivaal Supermac aan het Europees bureau voor Intellectuele Eigendom (EUIPO).
Het EUIPO oordeelde dat McDonald’s zijn merkrecht op deze ’moeder van alle hamburgers’ met terugwerkende kracht tot april 2017 kwijt is. De burgerketen kon volgens het bureau niet aantonen dat het de afgelopen vijf jaar in heel Europa ’werkelijk gebruik heeft gemaakt’ van de merknaam. De Ieren dienden hun verzoek in 2017 in, hetzelfde jaar dat het driedelig sesambroodje met twee schijven rundvlees met kaas, sla, augurk, uien en saus er tussen vijftig jaar werd.
De Big Mac werd bedacht door Jim Delligatti, die in de regio Pittsburgh diverse franchiserestaurants bezat. Het werd zo’n succes dat de Big Mac al een jaar later, in 1968, in alle Amerikaanse McDonald’s filialen op het menu kwam. McDonald’s stelde in de Europese merkenrechtzaak dat het de naam Big Mac ten volle heeft gebruikt in Duitsland, Frankrijk en het Verenigd Koninkrijk. Volgens het concern was dat voldoende om het gebruik in de hele Europese Unie aan te tonen.