Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven

"Onderscheid maken met niche producten"

"Om daadwerkelijk beter te zijn dan onze concurrenten, moeten we altijd een kwaliteitsproduct leveren. We zouden geen rooskleurige toekomst tegemoet zien als we ons met een massaproduct op de markt zouden positioneren. We richten ons daarom op innovatieve, inheemse en duurzame rassen." Dat zegt het Italiaanse Fra.va een groep die gespecialiseerd is in de teelt en afzet van kersen en druiven, waarvan de telers op hun beurt lid zijn van telersorganisatie APOC.

"Wij willen een mentaliteitsverandering teweegbrengen en innovatie is daarbij cruciaal. Dit alles om keuzes te vergemakkelijken en te concurreren op een markt die in toenemende mate geglobaliseerd is. Landen als Griekenland, Turkije en Spanje hebben lagere productiekosten en Italië moet aggregeren om deze kosten te verminderen."

De familie Valenzano (Vito, Vittorio en Simona) met de Premio internazionale Grappolo d'Argento - Città di Rutigliano 2017.  

"We zetten jaarlijks 2.500 tot 3.000 ton kersen af, waaronder de Bigarreaux, Giorgia en Ferrovia van lokale telers en een gedeelde geïmporteerde Turkse kersen (Napoleon). Deze hebben een leveringsperiode van mei tot juli. Daarnaast zetten we ook 13.000 tot 15.000 ton druiven af, waaronder Black Magic, Vittoria, Palieri, Regina, Pizzutella, Red Globe, Italië, Luisa en witte, rode en zwarte pitloze druiven. Ongeveer 50% van deze druiven is afkomstig van ons eigen bedrijf dat zich uitstrekt over ongeveer 150 hectare op het platteland van Adelfia-Acquaviva delle fonti Casamassima, gelegen in de provincie Bari."

De totale omzet van Fra.va bedroeg in 2018 ongeveer 21 miljoen euro, waarvan 7,2 miljoen voor de afzet van kersen en 13,8 miljoen voor de druiven. "In de afgelopen jaren is de totale omzet met ongeveer 3,5 miljoen euro gestegen dankzij de verdubbeling van de kersenafzet  als gevolg van de investering in een technologisch geavanceerd machinepark dat de kersen selecteert op het gebied van grootte, kleur en zachtheid en zorgt voor uniformiteit."

De balans van seizoen 2018
Het kersenseizoen van 2018 kende een langzame start vanwege de vorst die begin maart optrad, maar herstelde zich toen het Ferrovia ras werd geoogst. "Het was een nogal abnormaal jaar, want we hadden te maken met kou, vorst en tornado's. De ongunstige weersomstandigheden en de daling van de vraag waren funest voor de sector, die essentieel is voor de economie van ons grondgebied. De start van het seizoen was niet de beste. De weersomstandigheden en de zeer hete en droge zomerdagen, afgewisseld met regenval, hebben ons werk er niet makkelijker op  gemaakt. We hadden een ongunstig klimaat en een winter die voor problemen zorgde."

Wat de druiven betreft, hebben regen en koude sinds juni voor gezorgd dat de Brix-graad niet optimaal was en het resultaat was een stijging van alle kosten en een daling van de vraag met 20% vergeleken met vorig jaar. "Ondanks alles zijn er ook mooie druiven en zijn we optimistisch voor de toekomst. We kunnen niet ontkennen dat er problemen zijn geweest, maar met de grote professionaliteit van de telers en met al onze ervaring en de nodige maatregelen, zijn we in staat om druiven af te zetten die voldoen aan de kwaliteitsnormen die de markt vereist."

De druiven, die worden geteeld op het familiebedrijf, worden op de markt gebracht via telersorganisatie APOC. "Het feit dat we de druiven via één organisatie op de markt brengen, betekent dat we hulp kunnen krijgen bij het invullen van bedrijfsplannen die zijn gericht op steeds meer innovatieve investeringen. Dit heeft niet alleen betrekking op het beheer van het land maar ook op het aankopen van apparatuur."

Verpakking en referentiemarkten
"We kunnen aan alle behoeften van klanten voldoen: van verpakking tot transport, traceerbaarheid tot kwaliteitscertificeringen. De meest gebruikte verpakkingen zijn propyleen, 30x40 (5 kg) en 30x50 (7 kg). Voor de meest veeleisende klanten hebben wij ook kartonnen dozen met daarin 6 mini 20x20 verpakkingen, kartonnen dozen met 8 verpakkingen en de beroemde pitufo van 1 kg. Het zijn allemaal praktische verpakkingen die het milieu respecteren."

"Vooruitzien is de term waarmee wij ons onderscheiden en uitdrukking geven aan ons vermogen om altijd te investeren in proces- en onderzoekinnovaties. We proberen gebruik te maken van en te investeren in innovatieve verpakkingen met een lage impact op het milieu. We hebben ook geïnvesteerd in nieuwe installaties die de afzet verbeteren zodat we de concurrentie van andere landen tegen kunnen gaan, de productiekosten kunnen verlagen en tegelijkertijd de kwaliteit en hoeveelheden kunnen verhogen."

"Onze grootste afnemers worden nog steeds vertegenwoordigd door de meest bekende en prestigieuze merken van de nationale en internationale georganiseerde distributie, met name in landen zoals België, Groot-Brittannië, Frankrijk, Spanje, Nederland, Oostenrijk en Duitsland. We overwegen om onze druiven ook in China op de markt te brengen. Hier zouden we dan moeten gaan concurreren met Spanje."

Volgens de familie Valenzano neigen de markten nu naar een kwaliteitsproduct met meer specifieke smaken. "Pitloze druiven zijn rassen die bij buitenlandse consumenten vaker in de smaak vallen en om deze reden zijn ze meer bestemd voor export dan voor nationale consumptie. We zijn zo gefocust op nieuwe pitloze rassen dat we twee consortia hebben opgericht met andere telers, onderzoeksinstellingen en universiteiten. Het doel is om onderzoeksprogramma's te ontwikkelen om pitloze druiven te verkrijgen die bestand tegen de klimaatveranderingen."

Een van deze rassen is Luisa, een druif die opvalt door zijn intense gele kleur, uniformiteit,  kruidachtig zaad en uitstekende houdbaarheid. Deze druif heeft een unieke smaak die nooit verveelt. Het is 100% Italiaans, de feedback is zeer positief en de druif reageert erg goed op klimaatstress.

Toekomstige doelen
Het doel is om een goed product te produceren en op de markt te brengen. "We willen graag een nieuw ras ontwikkelen om ons te onderscheiden van concurrenten en positiever te kunnen zijn over de toekomst. Bovendien kunnen we Aziatische markten benaderen, die notoir voorzichtig zijn met betrekking tot gezondheid.  Het geheim om dit te doen is de passie die wij hebben voor wat we doen en dit stimuleert ons", concluderen Vito en Simona.

Contact:
Fra.va
Zona Industriale via Adelfia, sn
70018 Rutigliano (BA)
Tel.: +39 348 3736245
Email: info@fravasrl.it
Web: www.fravafruit.it

OP APOC
Via R. Wagner K1 (P.co Arbostella)
84131 Salerno
Tel.: +39 (0)89 331758
Web: www.apocsalerno.it

 

 

Publicatiedatum: