Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven

Carrefour test automatische productherkenning

Zwitserland: Aldi opent on-the-go-winkel
De Zwitserse tak van Aldi heeft voor het eerst een winkel geopend bij een treinstation. De on-the-go-winkel bevindt zich in het station van Lausanne. On-the-go-winkels zijn nieuw voor Aldi Suisse. Het concept van deze winkels laat zien dat Aldi steeds flexibeler wordt met zijn formats en locaties. De on-the-go-winkel bevindt zich op een oppervlak van slechts 240 vierkante meter, wat dit de kleinste Aldi-winkel ooit maakt. De winkel is specifiek gericht op reizigers en forenzen op zoek naar producten voor onderweg, zoals koffie of versgebakken producten.
Bron: retailanalysis.igd.com

Carrefour test automatische productherkenning
De hypermarkt van Carrefour in Claye-Souilly wordt gebruikt als testlocatie voor een nieuw systeem voor automatische productherkenning. Eerder werd dit systeem al getest in Portet-sur-Garonne. Het systeem is ontwikkeld door de Franse startup Qopius, dat is gespecialiseerd in kunstmatige intelligentie en beeldherkenning. Door middel van een aantal camera's kan het systeem automatisch lege plekken in de schappen herkennen en deze controleren met de huidige inventaris van de vestiging. Op deze manier worden medewerkers op de hoogte gesteld van afwijkingen binnen de beschikbare inventaris. Daarnaast kan de verzamelde informatie worden gebruikt om nauwkeurig de positie van bepaalde producten aan te wijzen, zodat consumenten altijd hun gewenste boodschappen kunnen vinden.
Bron: internationalsupermarketnews.com

Ergste kerst voor Britse retailers in 10 jaar
Britse retailers hebben hun slechtste kerst sinds 10 jaar gehad. De slechte omzet impliceert een economische neerwaartse trend in aanloop naar de Brexit. Hoewel de uitgaven van consumenten in de zomer waren toegenomen en er sprake was van zowel een zwakkere inflatie als hogere lonen, lijken de zorgen van consumenten met het oog op 2019 uitgaves te ontmoedigen. In december hadden retailers die zijn aangesloten bij het British Retail Consortium (BRC) jaar op jaar 0% omzetgroei. Daarmee was dit de slechtste december sinds 2008.
Bron: uk.reuters.com

Zweden: ICA heeft 2,3% meer omzet in december
De Zweedse retailer ICA zag zijn omzet in december jaar op jaar toenemen met 2,3%. De omzet op like-for-like basis steeg met 2,0%. De omzet kwam in december bij ICA-vestigingen neer op SEK 11,2 miljard (€1,09 miljard) met uitsluiting van BTW. De omzet van januari tot december in 2018 stond op SEK 118,3 miljard (€11,56 miljard), wat een toename was van 3,5%.
Bron: esmmagazine.com

Spaanse startup wil financiering voor technisch centrum in Latijns-Amerika
De Spaanse thuisbezorg-startup Glovo wil financiering verkrijgen in het eerste kwartaal om in Latijns-Amerika uit te kunnen breiden met onder andere een nieuw technologisch centrum. Volgens de manager van de Braziliaanse afdeling van Glovo, Bruno Raposo, zal Brazilië Spanje dit jaar waarschijnlijk inhalen wat betreft bezorgingen. Het bedrijf is van plan om van 21 stadscentra uit te breiden naar 50 Braziliaanse steden. "Het gebruik van online supermarkten is in Latijns-Amerika een stuk breder dan in Europa. Men is hier al gewend om online medicijnen of boodschappen te bestellen," aldus Raposo.
Bron: reuters.com

Tesco heeft 0,5% meer like-for-like omzet in derde kwartaal
Tesco had in het derde kwartaal van zijn fiscaal jaar een toename in like-for-like omzet van 0,5%. In de kerstperiode nam de like-for-like omzet met 1,5% toe. De omzet van Tesco steeg in het derde kwartaal in het Verenigd Koninkrijk en Ierland met 1,9%. Tijdens de kerstperiode steeg de omzet in deze twee markten samen met 2,6%. In specifiek het Verenigd Koninkrijk nam de omzet tijdens het derde kwartaal toe met 0,7% (2,2% tijdens kerst) en in Ierland met 0,2% (0,3% tijdens kerst). Bij de groothandelsafdeling Booker was de omzet met 11,0% toegenomen (6,7% tijdens kerst). Volgens Tesco was de omzet bij het bedrijf beter dan bij de totale supermarktsector.
Bron: esmmagazine.com

VK: Hogere kwartaalomzet voor B&M
B&M European Value Retail SA zag zijn omzet in het derde kwartaal toenemen met 12,1%. De reden voor de omzettoename is de sterke vraag vanuit de markt tijdens december. De Britse discountketen gaf verder aan dat de positieve trend in december zich voortzette in het begin van januari. Het bedrijf is op streek om een hogere omzet en winst te behalen in zowel dit fiscaal jaar als het volgende.
Bron: uk.reuters.com

VS: Roche Bros. verbetert kassasystemen
De in Massachusetts gevestigde supermarktketen Roche Bros. is zijn kassasystemen aan het moderniseren, oom zo voor meer snelheid en efficiëntie bij de kassa's te zorgen. Het bedrijf werk samen met het in North Carolina gevestigde bedrijf Toshiba Global Commerce Solutions. Van Toshiba wordt het TCx 300 Point Of Sale-systeem geïmplementeerd, dat moet zorgen voor snellere transacties bij de kassa. Het TCx 300 POS-systeem maakt gebruik van touchscreens die de kassamedewerker efficiënter laten werken. De eerste 100 van deze systemen zijn sinds kort in werking bij 7 vestigingen van Roche Bros. In maart worden nog eens 200 units van dit systeem ingezet bij de overige 13 Roche Bros.-winkels.
Bron: progressivegrocer.com

VS: Trader Joe’s, Costco en Amazon aan kop in retailranglijst
Dertien Amerikaanse supermarktketens staan vermeld in de driemaandelijkse Retail Preference Index van dunnhumby. Deze lijst rangschikt retailers hoe hoog de consument het bedrijf inschat op basis van zeven categorieën. De meeste supermarkten in de ranglijst zijn zogeheten alternatieve formats, in plaats van conventionele Amerikaanse supermarkten. Voor het tweede jaar op rij neemt Trader Joe's de toppositie in. Trader Joe's wordt gevolgd door Costco Wholesale (No. 2), Amazon (No. 3), H-E-B (No. 4), Wegmans Food Markets (No.5), Market Basket (No. 6), Sam’s Club (No. 7), Sprouts Farmers Markets (No. 8), WinCo Foods (No. 9), Walmart (No. 10), Aldi (No. 11), Peapod (No. 12) en The Fresh Market (No. 13). 
Bron: winsightgrocerybusiness.com

Canada: Supermarktmedewerkers in staking
Bijna 100 werknemers van de Baxtrom's Independent Grocer in Cornwall zijn gaan staken. De werknemers voeren dag en nacht actie voor een beter salaris en roepen directeur John Baxtrom op om aan onderhandelingen deel te nemen. "Deze werknemers zijn lid van een vakbond. Ze zouden mogen verwachten meer te kunnen verdienen dan iets dat rond het minimum-loon hangt," aldus Roland Lapins van de vakbond UFCW Local 1006A.
Bron: ottawa.ctvnews.ca

VS: Costco meldt resultaten over december
Costco Wholesale had in de periode van vijf weken tot 6 januari 2019 een netto omzet van $15,42 miljard (€13,37 miljard). Ten opzichte van de netto omzet van $14,3 miljard (€12,4 miljard) in dezelfde periode van vorig jaar is dat een toename van 7,8%. In de periode van 18 weken tot 6 januari nam de netto omzet jaar op jaar toe met 9,5%, van $48,39 miljard (€41.96 miljard) in 2017 tot $52,99 miljard (€45,95 miljard) in 2018/19.
Bron: globenewswire.com

VS: Online omzet Target neemt verder toe
De Amerikaanse supermarktgroep Target verwacht dat 2018 het vijfde opeenvolgende jaar gaat zijn waarin de online omzet met meer dan 25% is toegenomen. Eerder meldde het bedrijf al een positieve vergelijkbare winkelomzet en een toename in winkelverkeer tijdens de kerstdagen. De vergelijkende winkelomzet steeg in november en december met 5,7%, waar dit in dezelfde periode van vorig jaar nog 3,4% was. De online omzet is met 29% gestegen. "Gezien ons vierde kwartaal zijn we op streek om met Target sinds 2005 de beste vergelijkende winkelomzet over het hele jaar te zien. In alle categorieën hadden we een uitbreiding van ons marktaandeel," aldus CEO Brian Cornell. "In 2019 verwachten we dat we dit tempo vol kunnen houden en dat we onze online capaciteiten verder op gaan schalen."
Bron: progressivegrocer.com

Publicatiedatum: