

Verandering consumentengedrag


Franse kiwi: nicheproduct
"Het koopgedrag van de consument is dus erg veranderd en het is merkbaar dat de crisis verder toeslaat. Ze hebben dus eerder de voorkeur voor goedkopere kiwi's. Opvallend is ook dat er vroeger een tiental Franse kiwimerken op de markt in Brussel waren en dat zijn er nu nog maar vier. De Franse kiwi is een nicheproduct geworden en de Europese consument kiest er minder snel voor. Vooral in landen als Nederland en Duitsland is de Franse kiwi bijna van de markt verdwenen en kiezen ze voor Italiaanse of Griekse. Toch hopen wij onze positie te behouden met Sikig door onze vaste klanten kwaliteit te leveren en ons niet buiten de markt te prijzen." Vermeiren heeft al meer dan 20 jaar de merkenverdeling in de Benelux van het merk Sikig, marktleider in Franse kiwi. "We hebben onze vaste afnemers. Sikig is de grootste aflader in Frankrijk en levert 18% van de totale productie.""Door de afname in vraag naar Franse kiwi's richt Frankrijk zich steeds meer op andere afzetmarkten zoals Azië. Je ziet dit fenomeen ook bij andere landen. Vanuit landen zoals Chili of Zuid-Afrika wordt ook steeds minder fruit naar Europa gestuurd, aangezien ze daar minder te besteden hebben. De Europese markt is onaantrekkelijker geworden door het kleinere budget", besluit Jan.
Voor meer informatie:
Jan Vermeiren
Exofi Fresh Market BVBA
Werkhuizenkaai 112, mag.25-26
B-100 Brussel
Tel: +32 2 243.12.49
GSM: + 32 475 86.09.80
info@exofi.be
www.exofi.be