Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven
"Jan Vermeiren, Exofi: "Consument steeds meer gericht op prijs"

"Franse kiwi's zijn nicheproducten geworden"

Tholen - Het Franse kiwiseizoen is deze week van start gegaan en volgens Jan Vermeiren van Exofi begint het dit keer positiever dan vorig jaar. "Vorig seizoen waren de Nieuw-Zeelandse Zespri kiwi's nog op de markt tot december en momenteel is dat niet het geval. Daarnaast komen we op een toegankelijkere en interessantere markt omdat de Italiaanse productie ongeveer een kwart lager uitvalt door vorstschade. De volumes uit Frankrijk zijn daarentegen normaal. De verwachting voor dit seizoen is zo'n 80.000 ton."



Verandering consumentengedrag

"Op dit moment zijn Italië en Griekenland ook op de markt. De verwachting was dat de prijzen van de Franse hoger zouden liggen, omdat grootste concurrent Italië minder oogst heeft. Toch is dat niet doorgevoerd en is het prijsniveau vergelijkbaar met vorig jaar. Het tekort aan Italiaanse volumes is momenteel ook amper merkbaar op de markt. Er is zelfs meer dan voldoende kwantum aanwezig. Een andere reden van de vergelijkbare prijs met vorig jaar is dat het consumentengedrag is veranderd en ze niet meer alleen kiezen voor kwaliteit, maar naar de meest interessante verhouding tussen prijs en kwaliteit. Het prijsverschil tussen Franse en Italiaanse kiwi's is voor een 3-kg-doos 1,5 tot 2 euro. De Franse liggen altijd hoger."



Franse kiwi: nicheproduct

"Het koopgedrag van de consument is dus erg veranderd en het is merkbaar dat de crisis verder toeslaat. Ze hebben dus eerder de voorkeur voor goedkopere kiwi's. Opvallend is ook dat er vroeger een tiental Franse kiwimerken op de markt in Brussel waren en dat zijn er nu nog maar vier. De Franse kiwi is een nicheproduct geworden en de Europese consument kiest er minder snel voor. Vooral in landen als Nederland en Duitsland is de Franse kiwi bijna van de markt verdwenen en kiezen ze voor Italiaanse of Griekse. Toch hopen wij onze positie te behouden met Sikig door onze vaste klanten kwaliteit te leveren en ons niet buiten de markt te prijzen." Vermeiren heeft al meer dan 20 jaar de merkenverdeling in de Benelux van het merk Sikig, marktleider in Franse kiwi. "We hebben onze vaste afnemers. Sikig is de grootste aflader in Frankrijk en levert 18% van de totale productie."

"Door de afname in vraag naar Franse kiwi's richt Frankrijk zich steeds meer op andere afzetmarkten zoals Azië. Je ziet dit fenomeen ook bij andere landen. Vanuit landen zoals Chili of Zuid-Afrika wordt ook steeds minder fruit naar Europa gestuurd, aangezien ze daar minder te besteden hebben. De Europese markt is onaantrekkelijker geworden door het kleinere budget", besluit Jan.

Voor meer informatie:
Jan Vermeiren
Exofi Fresh Market BVBA
Werkhuizenkaai 112, mag.25-26
B-100 Brussel
Tel: +32 2 243.12.49
GSM: + 32 475 86.09.80
info@exofi.be
www.exofi.be