De smaak als aantrekkingskracht van Siciliaanse tomaten

"Ondanks een aantal problemen met de vorst in de eerste dagen van het jaar begint 2019 goed voor de Siciliaanse tomatensector. Dit komt omdat de antivriessystemen en de technologiekassen de effecten van de kou kunnen verzachten, ook nu er temperaturen van -4 à -5 °C zijn bereikt, ook in het zuidelijke deel van het eiland."

Dat zegt Giuseppe Libretti, manager van een oud Italiaans groenten- en fruitmerk dat is gevestigd op Sicilië en hij zegt ook dat de prijzen in lijn zijn met de seizoenstrend.

De smaak als aantrekkingskracht
"Dit jaar zijn we bezig met het aanbieden van nieuwe exclusieve rassen die de smaak als grote aantrekkingskracht hebben. Onderzoek en ontwikkeling zijn essentiële elementen om bij te blijven", vervolgt Libretti.

"We trachten te voldoen aan de behoeften van consument, die vraagt om een soort terugkeer naar de smaak als een soort herstel van wat de Siciliaanse tomaat vertegenwoordigde in de jaren 60-70."

"Om de smaken van de traditie terug te krijgen, hebben we geïnvesteerd in het experimenteren met nieuwe methoden. Dit zijn natuurlijke methoden zoals bodemsterilisatie door solarisatie en nog veel meer.”

Afname plagen
"De tomatenvirus neemt af en bovendien hebben veel telers zich vastberaden ingezet voor de preventie van tomaatmineermot, waardoor deze, in sommige gevallen, tot nul werd teruggebracht. Dit is mogelijk dankzij de studie en voortdurende inzet van onze landbouwkundigen, die geëvolueerde experimentele technieken hebben ontwikkeld", zegt Libretti.

In de afgelopen 5 jaar heeft de tomaatmineermot de Siciliaanse oogst veel problemen bezorgd. Maar als de door Libretti verstrekte gegevens op grote schaal worden bevestigd, kan de hele sector met hernieuwd vertrouwen naar de toekomst kijken.

Hoe verhoudt de Italiaanse productie zich tot de internationale concurrentie?
"Concurrentie is natuurlijk altijd aanwezig en we zijn ons bewust van het gevaar van bijvoorbeeld Egypte, dat zich richt op het verbeteren van productienormen, vooral in de tuinbouwsector, waarmee het tijdperk wordt afgesloten waarin we konden bogen op superieure fytosanitaire protocollen."

"Wat Italië kan doen, is zich nog meer richten op de kenmerken van ons grondgebied. In die zin hebben we ook belangrijke programma's ontwikkeld met de landen in Noord-Europa, die ons juist hebben gekozen vanwege de territoriale karakterisering van de tomaten. Het is een vitaal element geworden voor onze economie", zegt Libretti.

Karakterisering van de ‘Made in Sicily’ tomaten
"Door deze slogan ontstaat de noodzaak om de tomaten te telen in de volle grond en niet door middel van substraten of verticale teelttechnieken. Dit moet omdat dit onze tomaten vormt op het gebied van smaak en omdat hier een geschiedenis, traditie en cultuur achter schuil gaat. Dit is onlosmakelijk verbonden met onze grond en dit is op geen enkele andere plaats in de wereld hetzelfde. We moeten deze factoren benutten om de waarde hiervan om te zetten in een effectieve prijs", concludeert Libretti.


Publicatiedatum:
©


print   

Ook onze nieuwsbrief ontvangen? | Klik hier


Ander nieuws uit deze sector:


© AGF.nl 2019

Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven