Overzicht Italiaanse supermarktsector | Nieuwe discountketen in Duitsland

Overzicht Italiaanse supermarktsector
De Italiaanse supermarktketen Crai heeft in het afgelopen jaar qua omzetgroei beter gepresteerd dan zijn concurrentie. Jaar op jaar nam de omzet bij Crai toe met 14,2%. Dit blijkt uit een overzicht van de Italiaanse supermarktsector van Mediobanca. Volgens het rapport nam de omzet van de discountketen Eurospin toe met 11,1%, gevolgd door Gruppo VéGé met 9,8%, de discountketen Lillo-MD met 8,8%, Lidl met 8,5%, Agorà met 7,5%, Despar met 6,9% en Conad met 5,3%. De gecombineerde omzet van de 20 grootste supermarktketens van Italië stond op €83 miljard, wat jaar op jaar een toename is van 4,4% en tevens het beste resultaat sinds 2014. De 20 grootste supermarktketens hebben samen een marktaandeel van 97%. Coop is marktleider met een omzet van €14,8 miljard (+3.4%), hoewel Conad, dat met €`13 miljard op de tweede plaats staat, met 5,3% een hogere omzetgroei had.
Bron: esmmagazine.com

VK: Tesco bezorgt boodschappen met robots
Tesco-klanten in Milton Keynes kunnen online bestelde boodschappen aan huis laten bezorgen door een robot. Tesco maakt gebruik van robottechnologie van het bedrijf Starship Technologies. Consumenten kunnen met behulp van een app van Starship bestellingen plaatsen, die vervolgens met 15 minuten aan huis worden bezorgd, mits het adres zich binnen een straal van een paar kilometer van de lokale Tesco-vestiging bevindt. Via de app zijn meer dan 1.000 producten van Tesco beschikbaar. De prijzen zijn hetzelfde als in de winkel, hoewel er wel £1 (€1,11) aan bezorgkosten moeten worden betaald. Eerder experimenteerde Tesco al met de robottechnologie van Starship in Londen. Als een consument een bestelling plaatst, wordt deze door een werknemer van Starship samengesteld in de Tesco-vestiging, waarna de boodschappen in de robot worden geladen. De robot vertrekt dan zelfstandig naar het adres van de consument. Via de app is te zien waar de robot zich bevindt. Als de root het adres eenmaal heeft bereikt wordt de app gebruikt om de aankomst te bevestigen en om de robot te openen.
Bron: retailanalysis.igd.com

België: Colruyt test kluisjes
Colruyt experimenteert tot mei 2019 bij zes verschillende locaties met kluisjes onder de naam Bringme Boxes. De winkels waar de kluisjes worden ingezet zijn de OKay-winkels in Herent, Vossem en Welle, twee OKay Compact-winkels in Antwerpen en een Bio-PLanet in Leuven. De Bringme Boxes zijn kluisjes die kunnen worden gebruikt voor online bestellingen. De kluisjes hebben een touchscreen en staan in contact met een mobiele app, die aangeeft of een bestelling voor de consument in de kluis is klaargezet. Volgens Jan Van Holsbeke van OKay geven de kluisjes extra service en gebruiksgemak. Ook zorgen de kluisjes volgens hem voor meer winkelverkeer bij de betreffende locaties.
Bron: retailanalysis.igd.com

Nieuwe discountketen in Duitsland
Aldi en Lidl krijgen in Duitsland concurrentie van een nieuwe Russische keten, die 20% goedkoper beweert te zijn. De Russische retailer Torgservis opent op 29 januari in Leipzig zijn eerste locatie. Torgservis wil via zijn dochteronderneming TS markt minstens 100 winkels openen in het oosten van Duitsland. De winkels worden geopend onder het merk Mere, dat nu al gebruikt wordt in Roemenië. De eerste Mere-vestiging krijgt een oppervlak van ongeveer 1.000 vierkante meter en wordt geopend in een locatie die eerder door Aldi werd gebruikt. De winkel biedt werkgelegenheid voor 10 werknemers. 70% van het assortiment zal uit goedkope voedingsmiddelen bestaan, in combinatie met huishoudelijke producten en producten voor huisdieren. Torgservis heeft in Rusland een keten van 800 discountwinkels onder de merken Svetofor en Mayak. De winkels hebben een assortiment van rond de 1750 producten, die worden aangeboden in een afgeklede omgeving van pallets. Torgservis is ook actief in Kazachstan, Azerbaijan en China en heeft plannen voor Polen.
Bron: retaildetail.eu

VK: Sainsbury’s heeft minder like-for-like omzet in derde kwartaal
De Britse retailer Sainsbury's had in het derde kwartaal van zijn financieel jaar een afname in like-for-like-omzet van 1,1%. Deze fiscale periode van het bedrijf valt gelijk met de kerstdagen van 2018. De totale retailomzet daalde met 0,4%, hoewel de omzet van supermarkten met 0,4% steeg en die van de online en buurtwinkelsegmenten met respectievelijk 6,0% en 3,0% toenamen. De resultaten van Sainsbury's werden voornamelijk tegengehouden door de omzet van algemene waren, die met 2,3% afnam. Ook nam de omzet van kleding met 0,2% af.
Bron: esmmagazine.com

VS: UNFI onthult nieuw merk
United Natural Foods Inc. (UNFI) heeft een nieuw logo en een nieuwe bedrijfsslogan onthuld. Aanleiding voor het nieuwe merk is de fusie met Supervalu. De nieuwe slogan luidt "Better Food. Better Future". Het merk en de slogan werden bekend gemaakt via social media in de aanloop naar een algemene vergadering voor investeerders. Tijdens deze vergadering zal UNFI een nieuw plan toelichten voor het integreren van Supervalu met het eigen bedrijf. UNFI kreeg in de afgelopen zomer zijn voormalige concurrent in handen door een overeenkomst voor $2,9 miljard (€2,5 miljard). Het idee achter de fusie is dat een grotere schaal en een ruimer assortiment op de lange termijn tot meer aandacht van zowel leveranciers als consumenten zullen leiden.
Bron: winsightgrocerybusiness.com

VS: Kroger plant voor $1,2 mld aan obligaties
De Amerikaanse supermarktketen Kroger is van plan om voor $1,2 miljard (€1,04 miljard) aan financiering te verkrijgen door middel van obligaties. Het bedrijf biedt twee reeksen aan obligaties aan, die elk totale waarde hebben van $600 miljoen (€520 miljoen). De reeksen hebben een omlooptijd van tot januari 2029 en tot januari 2049. Het geld wordt gebruikt om een aantal langlopende schulden af te lossen.
Bron: reuters.com

VS: Sears-directeur wil keten redden met $5 mld
De voorzitter van de raad van bestuur van Sears Holdings, Eddie Lampert, heeft een voorstel tot overname van het bedrijf gedaan van ongeveer $5 miljard (€4,3 miljard). Het bod is mogelijk een manier waarop de Amerikaanse warenhuisketen een faillissement af kan wenden. Lampert heeft toegestemd om een aantal schulden te vereffenen die sinds de aanvraag voor faillissementsbescherming in oktober zijn ontstaan. Het bod van Lampert was onlangs geplaatst via een partner van zijn hedgefonds, ESL Investments Inc samen met een aanbetaling van $120 miljoen (€104,0 miljoen). Eerder had Lampert al eens een bod gedaan van $4,4 miljard (€3,8 miljard), dat echter door Sears werd afgewezen.
Bron: reuters.com

Sprouts breidt uit in drie Amerikaanse staten
De Amerikaanse supermarktketen Sprouts is van plan om in het tweede kwartaal van dit jaar uit te breiden in drie Amerikaanse staten. De biologische winkelketen wil negen nieuwe filialen openen, waaronder twee in Florida en een in zowel Louisiana als Virginia. Het is voor het eerst dat Sprouts in deze staten winkels gaat openen. De overige locaties worden geopend in Arizona, Californië en New Jersey. Net als vorig jaar wil Sprouts over heel 2019 30 nieuwe winkels in bedrijf laten gaan. Elke vestiging zal zo'n 140 banen genereren. Met het einde van het eerste kwartaal moeten de eerste zeven winkels in bedrijf zijn gegaan.
Bron: progressivegrocer.com


Publicatiedatum :
©


print   

Ook onze nieuwsbrief ontvangen? | Klik hier


Ander nieuws uit deze sector:


© AGF.nl 2019