Cabotage is binnenlands vervoer door een in het buitenland gevestigde transporteur. In heel Europa geldt dat een vervoerder niet meer dan 3 binnenlandse ritten in een week in het buitenland mag doen. Op termijn wil de EC cabotage volledig vrij geven, om daarmee de voltooiing van de interne vrije markt in Europa dichterbij te brengen.
Voorlopig geen vrije cabotage
TLN is altijd voorstander geweest van vrije cabotage, maar vindt het nu nog veel te vroeg om cabotage verder vrij te geven in Europa. TLN voorzitter Alexander Sakkers: “Zolang de sociaaleconomische verschillen tussen de oude en nieuwe EU Lidstaten niet zijn verkleind, zal vrije cabotage een te negatief effect op de Nederlandse markt hebben. Pas op de plaats is daarom gewenst.”Scherpe handhaving bestaande regels
TLN is uiteraard niet tegen concurrentie binnen Europa, maar de wet- en regelgeving moet wel door iedereen worden nageleefd en vooral streng worden gehandhaafd. Door capaciteitsgebrek bij inspectiediensten in Nederland, is er echter nauwelijks controle op deze regelgeving. “Buitenlandse vervoerders kunnen nu tegen vaak veel lagere tarieven volledig hun gang gaan in Nederland”, aldus Sakkers. Hierdoor raken Nederlandse ondernemers sterk in de verdrukking. In tijden van crisis komt dit extra hard aan.Opdrachtgevers van vervoer ook verantwoordelijk
Opdrachtgevers selecteren in deze tijd van crisis hun vervoerders nog meer op basis van kosten. Daar is op zich niets mis mee, mits de vervoerder legaal opereert. Het kan niet zo zijn dat een opdrachtgever consequent buiten schot blijft, indien hij kosten bespaart door stelselmatig een goedkope buitenlandse vervoerder in te zetten waarvan hij weet dat hij de cabotage en eventuele andere regels, overtreedt. “De verantwoordelijkheid van de opdrachtgever houdt niet op bij de slagboom”, aldus TLN.Oproep aan Tweede Kamer: Nog meer bezuinigen op handhaving onacceptabel
Minister Schultz van Haegen heeft in haar Begroting voor 2013 nog meer bezuinigingen op handhaving aangekondigd. Zo wordt het budget met ruim 2 miljoen naar beneden geschroefd. Het aantal arbeidsplaatsen tussen 2012 en 2017 daalt hiermee met 89 FTE. Het aantal controleurs dat vrachtauto’s onderweg controleert is nu al veel te beperkt en wordt nog minder door de aangekondigde bezuinigingen. Sakkers: TLN vreest dat straks de inspecteurs op 2 handen zijn te tellen. TLN doet richting de Tweede Kamer daarom een oproep de bezuinigingen ongedaan te maken; sterker nog juist extra capaciteit vrij te maken voor handhaving op onder meer cabotage. “Een goede handhaving in Nederland en Europa is de enige manier om illegaal opererende bedrijven aan te pakken”, aldus TLN.