Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven

"Welke strategie heeft Italië voor groene kiwi's?"

De Italiaanse groene kiwi loopt het risico om slachtoffer te worden vanwege kiwi’s afkomstig uit twee landen: Nieuw-Zeeland, dat met een agressief beleid aan de top van het assortiment staat en Griekenland, dat in plaats daarvan een beleid van lage prijzen hanteert. De zorg hierover werd tijdens de Interprofessional Table Ortofrutta Italia uitgesproken door Maurizio Filippi, coördinator voor Fruitimprese.

"Ik heb sterk de indruk dat wij Italianen onze concurrentie steeds meer versterken en mijn vraag is: welke nationale strategie hebben we voor groene kiwi? Als we de gegevens analyseren voor het jaar 2018/2019, realiseren we ons dat de hoeveelheden vergelijkbaar zijn met die van het voorgaande jaar, maar dat de prijzen aanzienlijk lager zijn. In 2017 was er 331.000 ton geoogst en in 2018 333.000. Toch zijn de prijzen lager", legt Filippi uit.

Eind december 2018 had de Italiaanse groene kiwi van goede kwaliteit een prijs van gemiddeld €1,14 per kilo voor het 30-kaliber, tegen €1,50 in december 2017. Filippi maakt zich grote zorgen over het feit dat Italië geen eigen strategie heeft.

Archieffoto

"Zespri koopt het grootste deel van onze groene kiwi’s van bedrijven die meestal hun leveranciers zijn en plaatst steeds restrictievere belangen bij de telers. Vanuit dat standpunt gezien doet Zespri het goed omdat het elke dag zijn dominante positie versterkt.
Italië is het grootste producerende land ter wereld, maar de beste partijen worden afgezet aan anderen."

Filippi vreest dat in enkele jaren de Italiaanse groene kiwi aan de ene kant wordt voorbij gestreefd door Nieuw-Zeeland en aan de andere kant door Griekenland. "De kiwi’s uit Griekenland hebben een veel lagere prijs dan de onze, omdat het tegen lagere kosten wordt geteeld."

"Als, aan de ene kant, Nieuw-Zeeland zijn kiwi’s zeven maanden per jaar op de markt brengt en vervolgens de Italiaanse gedurende de andere vijf maanden, wordt Griekenland aan de andere kant steeds sterker dankzij de lage prijs van hun kiwi, die kwalitatief gezien steeds beter wordt. Hoe kunnen wij Italianen opvallen in de markt als we niet kunnen bogen op kwaliteit of prijs?"

De huidige situatie is natuurlijk een gevolg van fouten uit het verleden. Daarom moeten ook Italiaanse telers hun verantwoordelijkheid nemen voor de huidige stand van zaken. Lange tijd werden, ondanks de nationale voorschriften, onrijpe kiwi's geoogst en op de markt gebracht. Het gebrek aan homogeniteit, merken en versnippering van de voorziening vormen een ander zwak punt van het Italiaanse systeem.

"Nieuw-Zeeland profiteerde hiervan door de uniformiteit en kwaliteit van zijn kiwi’s, die nota bene enkele maanden per jaar door Italiaanse telers zelf worden geleverd! Dit zijn structuren die uiteindelijk in strijd zijn met het belang van de teler zelf en in feite concurreert hij tegen zichzelf."

Maurizio Filippi, eigenaar van Commercio Frutti di Forlì en coördinator bij Fruitimprese

Filippi wijst ook op het volgende: "Wanneer andere landen een goed kwaliteitsniveau zullen bereiken, zullen handelaren uit Nieuw-Zeeland zich tot hen wenden, waardoor de concurrentie voor Italiaanse kiwi's verder zal toenemen. Het is waar dat ze lage percentages van onze totale jaarlijkse oogst absorberen, maar ze nemen altijd het beste deel en verhogen zo hun imago wereldwijd."

 

Is er een oplossing? "We moeten ons bewust zijn van de ernst van de situatie en dienovereenkomstig samenwerken", zegt Filippi.

Het vaststellen van kwaliteitsnormen voor telers waardoor ze worden gerespecteerd via overeenkomsten van de interprofessionele organisatie, Ortofrutta Italia, zijn andere wegen die kunnen worden gevolgd. "Het is noodzakelijk om overeenkomsten te treffen om onderlinge concurrentie tegen te gaan."

Archieffoto

"Ik denk dat er binnenkort bijeenkomsten zullen worden georganiseerd in de AGF-sector om te brainstormen over wat in onze macht ligt om te proberen deze stand van zaken voor de toekomst te veranderen", besluit Filippi.

Contact:
Maurizio Filippi
Email: info@commerciofrutta.com

Publicatiedatum: