Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven

Polen: Kaufland breidt huismerk uit, moderniseert winkels

Japan: Overeenkomst tussen Dob Quijote en FamilyMart aangepast
FamilyMart UNY heeft te weinig aandelen verkregen om de discounter Don Quijote tot partner te maken. Don Quijote gaat echter wel door met het plan om UNY tot een eigen dochteronderneming te maken. De samenwerking tussen FamilyMart en Don Quijote werd aangekondigd in oktober 2018. Volgens de samenwerking zou FamilyMart UNY een aandeel van 20,17% in Don Quijote verkrijgen. Deze overeenkomst wordt nu volgens FamilyMart UNY uitgesteld. Don Quijote gaat binnenkort het overgebleven aandeel van 60% in UNY overnemen, waardoor dit volledig een dochterbedrijf van Don Quijote zal worden.  Verder gaan de twee bedrijven samenwerken op het gebied van productontwikkeling en promotie. Mogelijk zal FamilyMart UNY in de toekomst een tweede poging tot overname doen.
Bron: retailanalysis.igd.com

Polen: Dino opende 202 nieuwe winkels in 2018
De supermarktketen Dino Polska SA heeft over 2018 202 nieuwe winkels geopend. De totale omzet steeg jaar op jaar met 37%. In het vierde kwartaal opende Dino 82 nieuwe locaties, waarmee het winkelnetwerk aan het einde van 2018 op in totaal 977 vestigingen kwam. De totale gecombineerde winkelruimte stond aan het eind van 2018 op 375.700 vierkante meter. Jaar op jaar is dat een toename van 27,3%. Volgens CEO Szymon Piduch kwamen de positieve resultaten door het gunstige economische klimaat, dat naar verwachting in 2019 aan zal houden.
Bron: reuters.com

China: JD test zelfrijdende auto's
JD heeft zelfrijdende wagens ingezet voor thuisbezorging in twee Chinese steden. De technologie voor zelfrijdende auto's wordt getest in de steden Changsha en Hohhot, waarbij deze technologie verder wordt onderzocht en personeel wordt getraind om hiermee om te gaan. De zelfrijdende bestelwagens kunnen met 30 pakketten worden ingeladen, die deze vervolgens binnen een straal van 5 kilometer aan huis kunnen bezorgen. De auto's kunnen zelfstandig routes plannen, hindernissen omzeilen en verkeerslichten herkennen.
Bron: insideretail.asia

Polen: Kaufland breidt huismerk uit, moderniseert winkels
Kaufland is in Polen van plan om zijn winkels te moderniseren, een breder huismerk-assortiment in te voeren en om de mogelijkheden te verbeteren voor het inkopen van versproducten. Dat heeft directeur Gunnar Günther bekend gemaakt via het online handelsplatform portalspozywczy.pl. Volgens  Günther werden in 2018 nieuwe vestigingen van Kaufland geopend in Jarosław en Głogów en werden locaties gerenoveerd in Jabłonna, Tomaszów Mazowiecki, Tarnow, Zabrze en Wołomin. De heropende winkels hebben nu meer ruimte op de versafdelingen, energiebesparende verlichting en onder andere eigen cafetaria. De nieuwe stijl van de winkels wordt later dit jaar verder doorgevoerd naar andere verouderde locaties.
Bron: esmmagazine.com

Australië: 14% meer omzet voor Costco
Costco heeft in Australia in de 12 maanden tot 3 september 2018 een toename in omzet gehad van 14% tot AU$1,8 miljard (€1,1 miljard). De omzet werd met name gestimuleerd door nieuwe winkelopeningen en een toename in like-for-like-omzet van rond de 5%. De netto winst verdubbelde tot AU$29,5 miljoen (€18,2 miljoen). In het afgelopen fiscale jaar opende Costco twee nieuwe vestigingen, waarmee het netwerk van het bedrijf op 10 locaties komt te staan. Er zijn plannen voor verdere uitbreidingen in 2019. Zo worden twee nieuwe filialen geopend en zijn er plannen voor een online platform. Ook wil Costco een nieuw distributiecentrum in bedrijf laten gaan, dat momenteel in Sydney in aanbouw is. De nieuwe faciliteit heeft de capaciteit om over heel het land 30 Costco-locaties te ondersteunen. Ook wordt het DC gebruikt voor online retail. Hoewel precieze details rondom de online activiteiten nog niet bekend zijn, heeft Costco-directeur Patrick Noone bevestigd dat Costco online beschikbaar zal zijn in elke regionale hoofdstad van Australië.
Bron: retailanalysis.igd.com

VS: Publix geeft online kooklessen
Publix Super Markets gaat maandelijkse online kooklessen geven. De online lessen worden onder de naam Aprons Cooking School deze maand voor het eerst gepubliceerd. De lessen zijn op 12 januari via Youtube te volgen. In februari en maart worden daar nieuwe lessen aan toegevoegd. De gratis lessen worden gegeven door twee chef-koks van de Publix Aprons Cooking School, die tijdens de première van de lessen live vragen beantwoorden. 
Bron: progressivegrocer.com

VS: DoorDash wil zelfrijdende wagens voor thuisbezorging
DoorDash overweegt thuisbezorging aan te bieden door middel van zelfrijdende bestelwagens. De bezorgdienst werkt daarom samen met Cruise Automation, dat in San Francisco zelfrijdende auto's ontwikkelt. De auto's worden in eerste instantie in een testfase gebruikt om bestellingen vanaf supermarkten en restaurants bij de consument te bezorgen. Deze testperiode zal in maart worden gehouden in San Francisco.
Bron: supermarketnews.com

"Supermarkten kunnen tot $700 mld verliezen aan alternatieve kanalen"
Supermarkten krijgen wereldwijd in de toekomst mogelijk te maken met meer concurrentie en druk op de winstmarges. Dit blijkt uit een nieuw rapport van het onderzoeksbureau McKinsey & Co. Volgens het bedrijf is de omzetgroei van de supermarktsectoren van Noord-Amerika en Europa in de afgelopen 10 jaar met slechts 2% toegenomen. In de periode van 2012 tot 2017 is meer dan de helft van het winstmarge van deze sectoren verdwenen. Volgens het rapport heeft deze negatieve trend te maken met het veranderende consumentengedrag, de toenemende concurrentie en de opkomst van nieuwe technologieën. Als retailers niet grondig hun bedrijfsvoering herzien, kunnen ze met 2026 van $200 miljard tot $700 miljard (€175 miljard tot €614 miljard) aan omzet kwijtraken aan alternatieve kanalen. Deze kanalen betreffen onder andere discountketens en online supermarkten. Volgens McKinsey kan dit scenario worden vermeden worden. Het rapport meldt zes manieren waarop retailers hun winstgevend vermogen kunnen behouden.
Bron: grocerydive.com

VS: Walmart installeert oplaadplekken voor elektrische auto's in Milwaukee
Walmart voert zijn plannen voor oplaadplekken voor elektrische auto's door naar de omgeving van Milwaukee. De supermarktketen is van plan om bij meer dan 100 Walmart-parkeerplaatsen oplaadplekken te installeren. De oplaadstations in Milwaukee worden geïnstalleerd door Electrify America LLC. Het bedrijf wacht nog op toestemming van de lokale gemeente om het oplaadstation op te mogen richten.
Bron: eu.jsonline.com

VS: Western Supermarkets wordt gesloten
Western Supermarkets, een onafhankelijke supermarkteten met vier locaties in Alabama, gaat na 70 jaar sluiten. Publix Markets, dat in dezelfde regio 10 vestigingen heeft, zal twee van de vier locaties overnemen. De Lane Parke-vestiging in Mountain Brook wordt in de zomer door Publix heropend als Greenwise-vestiging. De Rocky Ridge-winkel in Vestavia Hills wordt geheel gesloopt en herbouwd als Publix-winkel. Van de overgebleven twee vestigingen bevindt een zich in een winkelcentrum dat grondig wordt gerenoveerd. De andere vestiging in de omgeving van East Lake wordt op dit moment ter overname aangeboden.
Bron: progressivegrocer.com

Ahold-Delhaize neemt Amerikaanse supermarktketen over
Stop & Shop, dat de grootste keten van Ahold-Delhaize in de VS is, gaat zijn concurrent King Kullen Grocery overnemen. King Kullen heeft 37 winkels op Long Island en geldt als de Amerikaanse eerste supermarktketen ooit. De overname heeft betrekking op de 32 winkels onder de eigen naam van King Kullen, vijf winkels onder het merk Wild by Nature en het gebruik van de kantoren van het bedrijf in Bethpage, New York. Er zijn geen financiële details over de overname bekend gemaakt. De overname zal in het eerste kwartaal van 2019 worden voltooid. Volgens Ahold-Delhaize US-CEO Frans Muller laat de overname zien hoe het bedrijf zijn positie in de VS wil versterken door middel van zowel natuurlijke groei als overnames. Ook wil Ahold-Delhaize de positie van de supermarktsector in het algemeen sterker maken. Volgens Muller hebben verschillende Amerikaanse ketens het nu zwaar, terwijl Ahold-Delhaize financieel gezien juist staat.
Bron: retaildetail.eu

Publicatiedatum: