België: 37% meer omzet in duurzame groenten

Duurzame voedselconsumptie zit in Vlaanderen in de lift. De duurzame omzet is met meer dan een derde gestegen in 2017 ten opzichte van 2015. Het aandeel van duurzame consumptie in de totale consumptie van verse voeding steeg zo tot 6,6% in 2017. Categorieën met een (relatief) hoog bio-aandeel zijn onder meer eieren en groenten (zie foto). Het aandeel van de bestedingen aan
biologische groenten bedraagt 5,4%.

 

"Dit is een opportuniteit voor de Vlaamse landbouw en visserij: veranderende consumptiepatronen bieden kansen om duurzaamheidsinspanningen meer te valoriseren. Duurzaamheid is niet enkel voor retailers een interessante marketingstrategie, maar ook voor producenten zelf", aldus de opstellers van het rapport “Monitor duurzame voedselkeuzes”. 

In de monitor worden onder andere de volgende trends in duurzame voedselconsumptie besproken:
- De toenemende vraag naar bio zet zich voort in 2016 en 2017. Het marktaandeel blijft klein.
- Fairtrade is nog steeds een stabiele groeier.
- De omzetdaling in de rechtstreekse verkoop (hoeveverkoop en boerenmarkten) is gestabiliseerd.In 2017 is zelfs voor het eerst opnieuw een stijging merkbaar.
- De indicator ‘duurzame omzet’ geeft een indicatie van de grootte van de markt aan duurzaam voedsel in 2017 en bedraagt zo’n 585 miljoen euro, goed voor een marktaandeel van 6,6%. Dat is een stijging van 1,7 procentpunten ten opzichte van 2015. Bio, MSC en ASC zijn de belangrijkstegroeiers. Met dit cijfer dient voorzichtig omgesprongen te worden. Het is slechts een indicatie en vormt geen representatief cijfer voor dé consumptie van duurzaam voedsel in Vlaanderen,gezien de vele beperkingen. Dit cijfer wordt het best enkel gebruikt voor vergelijkingen in de tijd binnen het kader van deze monitor.

"Naast een positieve evolutie in aankoopgedrag van duurzaam voedsel, stellen we vast dat er een gelijkaardige evolutie merkbaar is inzake attitudes. De Vlaamse consument/burger wordt duurzamer en wil hier ook naar handelen. Tegelijk blijft er een kloof is tussen attitude en gedrag, tussen wat de burger wenselijk vindt en de keuze die de consument uiteindelijk maakt. Een belangrijke drempel hiervoor is de kostprijs. Dit verklaart mee waarom het duurzaamheidsthema ‘eerlijke prijzen’ zo complex is", aldus de onderzoekers.

Bron: Departement Landbouw en Visserij

 


Publicatiedatum :


print   

Ook onze nieuwsbrief ontvangen? | Klik hier


Ander nieuws uit deze sector:


© AGF.nl 2019