Frankrijk: dieptepunt consumentenvertrouwen
Het vertrouwen van de Franse consument in de nationale economie stond in december op het laagste punt sinds meer dan twee jaar. Het verlies in vertrouwen komt met name door de gewelddadige protestacties tegen de Franse overheid, waardoor de Franse economie het jaar in mineur afsloot. Hoewel de economie in het derde kwartaal van 2018 nog een groeipiek van 0,3% had, geeft het gebrek aan vertrouwen de indruk dat economische groei weer is afgenomen. Het statistisch bureau Insee gaf aan dat de eigen index voor zakelijk vertrouwen gedaald is van 105 in november naar 102 in december. Daarmee komt de index op het laagste punt sinds november 2016. Het vertrouwen in de retailsector had met name te leiden onder de protestacties van de zogeheten "gele hesjes", die plaats vonden tijdens de cruciale dagen in de aanloop naar kerst. De index voor de retailsector daalde hierdoor van 107 naar 100, wat het laagste punt is sinds januari 2015.
Bron: esmmagazine.com
Letland: Maxima opent twee nieuwe winkels
De in Letland gevestigde keten Maxima heeft de opening aangekondigd van twee nieuwe vestigingen in de hoofdstad Riga. De locaties zijn opgezet aan de hand van een investering van €500.000. In december heeft Maxima in totaal nu vier winkels geopend, wat over heel 2018 een record is. "We zijn erg tevreden over ons netwerk van 160 winkels in Letland. De winkels zijn in bedrijf dankzij een intensief investeringsplan omtrent de renovatie van bestaande winkels en de opening van nieuwe vestigingen," aldus Maxima Latvija-directielid Kristīne Āboltiņa.
Bron: esmmagazine.com
Franprix actief in VAE
Franprix, dat in handen is van de Franse retailgroep Casino, heeft zijn eerste winkel geopend in Dubai. De winkel van 440 vierkante meter is gebaseerd op het Mandarine-concept van Franprix. De winkel heeft een assortiment van 6.500 producten. Ook heeft de winkel een eigen sapmachine aanwezig. De winkel is aangepast op de behoeftes en verwachtingen van lokale consumenten. Franprix heeft daarom samengewerkt met de lokale retailer Meraas. De winkel zal elke dag geopend zijn tot 12 uur 's nachts.
Bron: retailanalysis.igd.com
Spanje: Dia krijgt bijna financiering van €200 mln rond
De in zwaar weer verkerende Spaanse supermarktketen Dia verwacht binnenkort een nieuwe overeenkomst voor financiering rond te krijgen. Het bedrag van €200 miljoen wordt gebruikt om schulden bij banken terug te betalen. Door het nieuws over de financiering zijn de aandelen van Dia met 10% in waarde gestegen. De overeenkomst voor de financiering zal met het einde van mei worden voltooid. Twee weken eerder werd bekend gemaakt dat Dia een overeenkomst met de bank Morgan Stanley heeft getroffen. Volgens deze overeenkomst zal de bank voor minstens €600 miljoen aan aandelen overnemen, mits de aandeelhouders van Dia instemmen met de geplande kapitaalinjectie.
Bron: reuters.com
Nederland: Coop heeft toename in jaaromzet van 18%
Coop had in Nederland over heel 2018 een toename in jaaromzet van 18%. De omzet kwam daarmee neer op €1,4 miljard. In vergelijking met 2017 is dat een toename van €200 miljoen. De hogere omzet kwam tot stand door de overname van 51 EMTÉ-winkels in juli 2018. Met het einde van 2018 zijn 19 EMTÉ-locaties heropend onder het merk van Coop. Coop had met het einde van 2018 in totaal een netwerk van 290 vestigingen. Ten opzichte van 2017 is dat een netto toename van 27 winkels. Volgens Coop zelf was de natuurlijke omzetgroei van het bedrijf hoger dan het gemiddelde van de Nederlandse sector.
Bron: esmmagazine.com
Duitsland: Kaufland stopt met Unilever-producten
De Duitse retailgroep Kaufland stopt met het opnemen van Unilever-producten in het eigen assortiment. De reden voor het weigeren van Unilever is een protest tegen de prijsstijgingen van de leverancier. Kaufland beheert 660 winkels in Duitsland. Het bedrijf heeft aangegeven sinds mei 2018 met Unilever samen te zoeken naar een oplossing voor de prijsstijgingen. Elk voorstel van Kaufland werd door Unilever echter afgewezen. De merken die hierdoor niet meer bij Kaufland te vinden zijn, zijn onder andere Knorr Lipton en Ben & Jerry's. Unilever weigerde commentaar in verband met dat de informatie omtrent klantenrelaties vertrouwelijk zou zijn.
Bron: esmmagazine.com
VK: Spar-partner werkt samen met pompstations
De Britse Spar-partner A F Blakemore heeft een samenwerking aangekondigd met de onafhankelijke pompstationketen Refuel & Go. Bij acht locaties van Refuel & Go wordt de bijhorende winkel ingericht met Spar-producten en retailoplossingen van de supermarktketen. Bij de gerenoveerde winkels is volgens Blakemore de omzet al met 10% gestegen. De acht pompstations bevinden zich in Bethnal Green, Croydon en Swiss Cottage in London, Chiddingfold in Surrey; Braintree, Black Notly en Hornchurch in Essex en Windsor in Berkshire.
Bron: esmmagazine.com
Italië: Carrefour begint nieuw hypermarktformat
Carrefour Italia is begonnen met een nieuw format voor hypermarkten. Het nieuwe format moet de winkelervaring versimpelen en meer focus geven op kwaliteit, bio-producten en food-to-go. De vernieuwde winkels zijn onderdeel van een bredere strategie van de retailer om de hypermarkten in verschillende afdelingen te verdelen. Een voorbeeld van de nieuwe stijl is een hypermarkt in Portogruaro. Deze vestiging heeft een assortiment van 20.000 verschillende producten, waarvan 4.000 verlaagde prijzen hebben. De centrale focus van deze locatie ligt op de eigen versafdeling, waar zo'n 2.400 verschillende producten te vinden zijn. Ook heeft deze afdeling extra ruimte voor biologische-producten, die via meer dan 100 verschillende lokale telers worden verkregen.
Bron: esmmagazine.com
VS: Costco werkt mee aan labelprogramma voor recycling
Binnenkort zijn op producten van het Costco Wholesale-huismerk Kirkland Signature labels te zien van het How2Recycle-initiatief. De labels worden gebruikt om tips te geven over hoe de verpakkingen van de producten kunnen worden gerecycled. De labels verdelen de verpakkingen in verschillende categorieën, zoals de categorieën Widely Recycled, Check Locally, Store Drop-Off en Not Yet Recycled. “Costco’s huismerk omvat een divers assortiment aan productcategorieën. Door middel van How2Recycle zorgt het bedrijf ervoor dat leden meer mogelijkheden krijgen om aan recycling mee te werken. Costco is goed in staat om grote hoeveelheden aan materiaal terug te winnen door middel van heldere correcte informatie over recycling op de verpakkingen," aldus Caroline Cox, die aan het How2Recycle-initiatief is verbonden.
Bron: packagingstrategies.com
Amazon wil uitbreiden met Whole Foods
Amazon is van plan om binnen de VS uit te breiden met Whole Foods. Het doel van Amazon is om het bereik van het Whole Foods-assortiment te vergroten binnen het netwerk van de eigen bezorgdienst Prime Now. Dit geldt zowel voor stadsgebieden waar Prime Now en Whole Foods al voor handen zijn, als voor regio's waar vooralsnog geen Whole Foods-vestigingen zijn opgezet. Op dit moment wordt via Prime Now aan huis bezorgd in meer dan 60 Amerikaanse steden en kunnen bij bijna 30 steden bestellingen op locatie worden afgehaald. Amazon wil deze service uitbreiden naar bijna alle 475 Whole Foods-winkels.
Bron: techcrunch.com