Onderzoek Universiteit van Linköping, Zweden

"Smoothie nog voedzamer door spinazie toe te voegen"

Nieuw Europees onderzoek heeft aangetoond dat het eten van rauwe spinazie in de vorm van een smoothie of sap de beste manier is om het antioxidant luteïne binnen te krijgen, met name wanneer er ook gezonde vetten toegevoegd worden die de opname bevorderen.

Onderzoekers van de Universiteit van Linköping onderzochten de verschillende bereidingswijzen van spinazie om te bepalen bij welke methode het maximale gehalte aan luteïne behouden werd.

Luteïne is een pigment dat van nature voorkomt in planten, en dan met name in donkergroene groenten. Luteïne gaat evenals veel andere voedingsstoffen grotendeels verloren tijdens het koken. 

De onderzoekers kozen voor spinazie omdat deze groente relatief veel luteïne bevat en vrij populair is. Het team onderzocht het luteïne-gehalte na de groente te hebben gestoomd, gekookt en geroerbakt. Zij stelden vast dat de mate van verhitting een belangrijke rol speelt bij het behoud van luteïne. Hoe langer de groente wordt gekookt, hoe minder luteïne zij bevat. Wanneer de spinazie bij hoge temperaturen wordt geroerbakt, is een groot deel van de luteïne al na twee minuten verdwenen. 

Timesnownews.com schrijft dat het team tijdens een eerder onderzoek ontdekte dat luteïne de ontstekingsreacties in immuuncellen van patiënten die lijden aan hart- en vaatziekten kan verminderen. Lichte chronische ontstekingsreacties worden in verband gebracht met het risico op een hartaanval. De onderzoekers toonden eveneens aan dat luteïne kan worden opgeslagen in immuuncellen, wat betekent dat er in het lichaam een voorraad lutiëne kon worden opgebouwd. 


Publicatiedatum:



Ook onze nieuwsbrief ontvangen? | Klik hier


Ander nieuws uit deze sector:


© AGF.nl 2020

Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven