AGF-specialisten over de btw-verhoging

Margemix gebruiken, verlies nemen of een goed gesprek met de groothandel?

Tholen - Meerdere groentehandelaren geven aan de btw-verhoging niet door te voeren, de prijsstelling na btw-verhoging werkt namelijk negatief door op de verkoop. AGF-specialist Berends uit Haren legt uit:“Een bloemkool verkoop je maximaal voor 1,99 euro. Als je hem verkoopt voor 2,03 euro, dan remt de verkoop af. We moeten de kool dus beneden de twee euro houden om hem verkoopbaar te houden.”

Berends verhoogt zijn prijzen dus niet en neemt voorlopig het verlies voor eigen rekening. Net als De Westlandse Tuin in Rotterdam die ook aangeeft de prijzen niet aan te passen. Klanten zijn er blij mee "Wat attent" en "Jullie moeten genomineerd worden" is te lezen op social media.

Nieuwsuur reporters op bezoek bij Frans van de Polder

AGF-specialist Frans van de Polder uit Rotterdam die op het Binnenhof drie maal actie voerde tegen de BTW-verhoging past de prijzen ook niet aan. NOS Nieuwsuur kwam bij hem op bezoek voor een item in de uitzending van vanavond. Frans: "Elke specialist wil zijn klanten behouden, en door creatief en scherp in te kopen, zal de klant daar niets van merken. Ik hanteer vaak ronde prijzen, als je daar btw-verhoging op wil doorrekenen krijg je achterlijke prijzen, daar kan ik niet mee werken."  Frans maakt zich wel zorgen over de kosten op langere termijn. "3% lijkt niet veel maar als je alles bij elkaar optelt, dan wordt het uiteindelijk een hoog bedrag. Daarom probeer ik groothandelaren zo ver te krijgen dat zij ook wat aan de prijzen doen. Die willen best aan meewerken, vooral als je groot inkoopt."

In het hoogste puntje van Noord-Holland bij AGF-specialist Marco Dijkema van Elkedagversss.nl uit Julianadorp zullen klanten niet veel merken van de btw-verhoging. "Wij zijn hielden onze marges al scherp in de gaten. De btw-verhoging betekent een sprongetje, dus we houden het nu extra scherp in de gaten." Hij heeft zijn prijzen al in 2018 stapsgewijs aangepast. 

Marco stuurt de omzet van de winkel op basis van de gemiddelde marge en psychologische prijsstelling. "Producten die 0,99 en 1,99 kosten wil je zo houden. Daarom kijken we per productgroep welke producten omhoog kunnen, op een ui kun je meer verdienen dan op winterpeen dus daarmee kun je spelen in de prijzen."

Marco Dijkema van Elkedagversss.nl

Marco is in oktober 2018 al gaan nadenken over de btw-verhoging. "In november en december hebben we prijsverhogingen doorgevoerd bij een aantal productgroepen en dit zo eerlijk en zo slim gedaan." Als voorbeeld noemt Marco de soepen. "Daarbij hebben we gekeken naar de 5 hardlopers en 2 van de 5 in prijs aangepast. Dat moet je natuurlijk wel goed kunnen uitleggen. De prijs van bospaddenstoelensoep is bijvoorbeeld een euro omhoog gegaan en daarbij hebben we de receptuur ook aangepast, door meer paddenstoelen toe te voegen. Door de prijsverhogingen van de 2 soepen kunnen we de andere 3 gelijk houden. 

En de supermarkten?
Als enige supermarktketen heeft Marqt ervoor gekozen de btw-verhoging op onbewerkte groenen en fruit niet door te voeren. Alle landelijke supermarkten voeren de verhoging 1 op 1 door. "Wij wijzigen bijna alle verkoopprijzen. We hebben alleen wat uitzonderingen op ronde prijs artikelen. Zoals het borrelgemakschap waar de artikelen allemaal 2,- - 3,-, 4,- euro zijn. Die prijzen worden niet verhoogd. We blijven met ronde prijzen werken in verschillende productgroepen", aldus Pauline van den Brandhof, perswoordvoerder AH. Ook COOP en PLUS laten weten de prijsverhogingen integraal door te voeren.


Publicatiedatum :
Auteur:
©


print   

Ook onze nieuwsbrief ontvangen? | Klik hier


Ander nieuws uit deze sector:


© AGF.nl 2019

Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven