Coop groeit mede dankzij overname EMTÉ met met dubbele cijfers; 18% meer omzet

Coop heeft in 2018 een consumentenomzet van € 1,4 miljard (+18%) bereikt, een stijging met ruim € 0,2 miljard. Deze groei is opgebouwd uit de gezamenlijke consumentenomzet van de 290 Coop-winkels en de sinds begin juli 2018 overgenomen EMTÉ-winkels.
Coop groeide met 27 winkels naar in totaal 290 Coop-winkels (eind 2018). De organisatie bereikte een consumentenomzet van € 1,3 miljard (+7%). Daarmee groeide Coop twee keer harder dan de markt (3,4% | bron: IRi, week 51). 
De overgenomen EMTÉ-winkels droegen over de tweede helft van 2018 ruim € 130 miljoen bij, waardoor de groei over 2018 in totaal naar 18% steeg.

Per 2 juli 2018 heeft Coop 51 EMTÉ-winkels geacquireerd. Daarvan zijn eind 2018 negentien winkels omgebouwd. Daarnaast voegde de organisatie nog eens dertien supermarkten aan haar winkelbestand toe en stootte er een handvol af. Daarmee komt het totaal aantal Coop-winkels op 290 eind 2018; een groei met 27 winkels die vooral eind 2018 zijn geopend. De autonome groei van Coop lag ook boven de marktgroei. Dit lukte mede door aanhoudende investeringen in het bestaande winkelbestand en de zichtbaarheid van  de aansprekende coöperatieve merkwaarden van Coop. Mede dankzij forse marketinginspanningen groeit de klantenkring en is de waardering groot voor deze onderscheidende propositie.

Herco Boer, financieel directeur Coop: “Het afgelopen jaar is Coop enorm hard gegroeid; zowel autonoom, door de overname van EMTÉ-winkels alsook met het stadsconcept CoopVandaag en online. De integratie van de EMTÉ-supermarkten binnen de organisatie verloopt conform plan. In de eerste helft van 2019 wordt de ombouw van EMTÉ-winkels naar Coop afgerond. Dat betekent dat Coop in de eerste helft van 2019 haar 300e supermarkt zal openen.”

Coop breidde in 2018 haar stadsconcept Coop Vandaag uit met vijf nieuwe winkels. Daarnaast investeerde de supermarktorganisatie afgelopen jaar flink in e-commerce. Hier werd een groei van 240% gerealiseerd. Deze groei is ondersteund door de introductie van de bestelapp met slimme features, zoals de productscanner en een grote receptendatabase. De veelzijdige en gebruiksvriendelijke app maakt online boodschappen doen bij Coop eenvoudiger en vanzelfsprekender.

Herco Boer: “De grote investeringen in 2018 leverden resultaat op in omzetgroei en meer winkelgemak voor de klant. Coop zet haar omzetgroei in 2019 stevig door en blijft gespitst op verdere (online) groei en zichtbaarheid.”

Coop maakt haar volledige jaarcijfers bekend na de ledenraadvergadering op 4 april 2019.


Publicatiedatum :


print   

Ook onze nieuwsbrief ontvangen? | Klik hier


Ander nieuws uit deze sector:


© AGF.nl 2019