Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven

2018: topjaar voor haven van Antwerpen

Met een 6e jaarrecord in het vooruitzicht, groei in alle cargotypes en een recente investeringsgolf, gaat 2018 voor de haven van Antwerpen de boeken in als ‘grand cru’ jaar. Voor 2019 zet het Havenbedrijf verder koers naar het bestendigen van een duurzame toekomst voor de haven. Het zet daarom volop in op structurele oplossingen voor uitdagingen zoals mobiliteit, energietransitie, digitalisatie en innovatie.

Ongeziene groei in alle segmenten
Met een verwachte groei van 5,1% ten opzichte van 2017, worden de eerder gemaakte prognoses voor een 6ejaarrecord op rij bevestigd. De verwachting voor de totale overslag in 2018 komt uit op 235 miljoen ton, een nieuw record, met een ongeziene groei in alle cargotypes. De stevige groei van de containertrafiek zet door tot 130 miljoen ton (+5,8%) of 11 miljoen TEU (+5,5%). Vloeibaar en droog massagoed groeien respectievelijk met 4,5% (76,5 miljoen ton) en 5% (12,8 miljoen ton) en breakbulk noteert een groei van 1,8% (15,6 miljoen ton).

Nood aan extra containercapaciteit
Het nieuwe jaarrecord en de investeringsgolf bevestigen niet alleen de vitaliteit van de haven, maar ook eerdere prognoses dat in snel tempo de maximale containercapaciteit wordt bereikt en daarmee de hoogdringendheid van extra containercapaciteit.

Jacques Vandermeiren, CEO van het Havenbedrijf: “We hebben intussen onze optimale operationele capaciteitsgrens op de terminals vóór de sluizen ruim overschreden, wat concrete gevolgen heeft voor de efficiëntie. We blijven daarom beklemtonen dat bijkomende containercapaciteit voor de sluizen hoogdringend is. De haven van Antwerpen doet het goed en dat is positief nieuws voor onze economie. Het is dan ook zeer belangrijk op dit élan te kunnen verder gaan en zo snel mogelijk de nodige capaciteit te bouwen. Het zeer recente voorontwerp van voorkeursbesluit voor de creatie van extra containercapaciteit vormt de laatste rechte lijn naar een doorbraak in dit complex project. Wij zijn daarom erg blij met de inspanningen van  de Vlaamse administratie en werken graag constructief mee aan de verdere uitwerking van het alternatief 9 dat nu voorligt. Dat moet verder worden geoptimaliseerd op zowel nautisch als operationeel vlak, zodat het voor de economische spelers interessant en werkbaar wordt en tegelijk de impact op de omgeving zoveel mogelijk beperkt.”

Een bereikbare haven: initiatieven om ‘modal shift’ te bevorderen
Met de start van de Oosterweelwerken voor de deur, zijn structurele oplossingen voor de mobiliteitsknoop in en rond Antwerpen dringender dan ooit. Het Havenbedrijf Antwerpen neemt daarin haar maatschappelijke verantwoordelijkheid en werkt samen met de hele havengemeenschap structurele oplossingen uit om de mobiliteitsdruk voor zowel het vracht- als het personenverkeer te verminderen.  

Voor het goederenvervoer wordt tegen 2030 een modal shift geambieerd met een beoogde daling van goederenverkeer via de weg van 55% naar 43%.  Daarbij is de doelstelling om het spoorvervoer te verdubbelen naar 15%. Railport, een gezamenlijk initiatief van Havenbedrijf Antwerpen, MLSO en de koepelfederaties essenscia Vlaanderen en Voka Alfaport, heeft in 2018 die taak op zich genomen. Daarnaast loopt een constructieve dialoog met Infrabel om een nieuw beheermodel voor de havenspoorinfrastructuur te ontwikkelen dat de flexibiliteit en efficiëntie van het spoorvervoer moet verbeteren.

Bron: Port of Antwerp

Publicatiedatum: