Al sterk ontwikkeld in China, wordt Auchan Minute dan eindelijk ook in Frankrijk gelanceerd! Vanaf maart 2019 zullen de 3.000 werknemers van de Villeneuve d'Ascq-campus de eerste winkel ‘fygitale’ ('fysieke' en 'digitale') winkel van het land gaan testen.
Het concept: selfservice-containers van 18 m², zonder werknemers – behalve wanneer de voorraad aangevuld moet worden. Om de winkel binnen te kunnen komen, moet een klant zich identificeren met behulp van zijn of haar smartphone. De klant doet vervolgens zijn of haar boodschappen door de verschillende producten te scannen. Hierna worden ze toegevoegd aan het virtuele winkelwagentje. Tot slot bevestigt de klant de bestelling en rekent deze online af.
De selfservice-containers zijn 7 dagen per week en 24 uur per dag geopend, een grote troef voor mensen die gewend zijn aan het leven in een stad. In China worden de schappen van een Auchan Minute gevuld met zo’n 500 verse producten en snacks.
Het Auchan Minute-concept is voornamelijk bedoeld voor de stadscentra en probeert in te spelen op de concurrentie van Amazon en de Amazon Go-container die momenteel wordt getest in Seattle in de Verenigde Staten. Deze nieuwe winkels zouden voor detailhandelaren zeer gunstig kunnen zijn, omdat de arbeidskosten een stuk lager zouden uitvallen. Vakbonden waarschuwen echter voor de bedreiging die dit type winkels voor de werkgelegenheid vormt: “volledig onafhankelijke concepten vormen een grote bedreiging voor de reeds onzekere toekomst voor banen als die van caissières,” benadrukt Ludovic Vinchon, vertegenwoordiger van Force Ouvrière bij Auchan France. "Als een leider van een grootwinkelbedrijf als Auchan eenmaal begint met het verwijderen van kassa’s, zal de rest – om bij te blijven – dit ook moeten doen,” vreest de vakbondsman. “Uiteindelijk zal het eenvoudige, maar pure beroep van caissière hierdoor volledig verdwijnen”, voegt hij nog toe.
Naast het Auchan Minute-concept wil Auchan het online winkelen verder ontwikkelen en uitbreiden met drive-through- of thuisbezorgdiensten. De hoeksteen van de strategie, het digitale gedeelte, moet "de toegang tot het productaanbod vergemakkelijken" en "het bieden van een onovertroffen service", maar ook het besparen op de arbeidskosten mogelijk maken.”
Bron: France 3 Régions