Duitse vakbond roept op tot staking bij Amazon

Carrefour opent webwinkel in Jordanië
Majid Al Futtaim, dat als franchisenemer het winkelnetwerk van Carrefour in het Midden-Oosten, Afrika en Azië beheert, heeft onlangs namens Carrefour een nieuwe online winkel geopend in Jordanië. De winkel is toegankelijk voor alle provincies van Jordanië, met uitzondering van Aqaba. De winkel is te vinden op Carrefourjordan.com.
Bron: tradearabia.com

AH To Go werkt in Amsterdam met Thuisbezorgd.nl
Albert Heijn gaat rond Amsterdam samenwerken met Thuisbezorgd.nl. Het assortiment van een twee Amsterdamse vestigingen onder het AH To Go-format zijn via het bezorgplatform beschikbaar. De betreffende vestigingen staan in de Ferdinand Bolstraat en het Waterlooplein. Volgens AH To Go-directeur Jan-Willem Dockheer wordt het online bestellen van een lunch steeds normaler gevonden. "Samen met Thuisbezorgd.nl kunnen we nu nog meer klanten blij maken met onze producten."
Bron: esmmagazine.com

Duitse vakbond roept op tot staking bij Amazon
De Duitse vakbond Verdi heeft bij werknemers van twee distributiecentra van Amazon opgeroepen tot staking. De stakingsacties zijn onderdeel van een grotere campagne voor meer salaris en verbeterde werkomstandigheden. Verdi heeft sinds 2013 met enige regelmaat stakingsacties bij Amazon georganiseerd. Op deze manier wil de vakbond meer druk op Amazon leggen om de salarissen te verhogen van werknemers in de distributiecentra tot het niveau van de collectieve arbeidsovereenkomst die voor de Duitse retailsector geldt. Amazon heeft de eisen van Verdi herhaaldelijk afgewezen. Het bedrijf is van mening dat de werknemers moeten worden betaald met een salaris in lijn met de concurrentie binnen de logistieke sector, in plaats van de retailsector. Na de VS is Duitsland de tweede grootste markt voor Amazon.
Bron: reuters.com

Oekraïne: Auchan introduceert thuisbezorging
In Oekraïne is Auchan begonnen met het aan huis bezorgen van online geplaatste bestellingen. De thuisbezorging wordt uitgevoerd door het bedrijf New Mail. De bezorgdienst is in eerste instantie alleen beschikbaar in Kiev, maar wordt bij succes ook naar andere delen van Oekraïne uitgebreid.
Bron: retailanalysis.igd.com

Spain: AliExpress vernieuwt samenwerking met Correos
Alibaba breidt via het eigen E-commerce-platform AliExpress zijn samenwerking uit met het Spaanse postbedrijf Correos. De samenwerking begon in 2015 met als doel om kleine tot middelgrote Spaanse bedrijven te helpen om internationaal meer omzet te genereren en om hun logistiek efficiënter te maken. Een van de redenen voor de verbeterde samenwerking met Correos is  het probleem rondom leveringstijden. Door beter samen te werken kunnen de bezorgtijden voor producten van buiten Spanje worden verkort. AliExpress helpt de Spaanse bedrijven ook met het verbeteren van de eigen online capaciteiten. Zo helpt het bedrijf om de online consument beter te leren kennen en om klantenloyaliteit te kweken. Volgens AliExpress-directeur Wang Mingqiang zijn Spaanse bedrijven met name sterk in categorieën als kleding, ontwerp en elektronica. "We hopen dat we Spaanse kleine en middelgrote bedrijven kunnen helpen met export naar de rest van de EU en de wereld."
Bron: retailanalysis.igd.com

Lidl heeft nieuwe mobiele betaalapp in Polen
Consumenten bij Lidl in Polen kunnen nu gebruik maken van de BLIK-app om voor hun boodschappen te betalen. Mobiele betalingen zijn inmiddels bij de grootste ketens van Polen een algemeen middel geworden. Auchan, Biedronka en Zabka hebben eerder al betalingen via BLIK in hun winkels mogelijk gemaakt. Andere ketens maken gebruik van concurrerende online betaalmiddelen, zoals Apple Pay en Google Pay. De BLIK-app maakt gebruik van codes die door de consument worden ingevoerd bij de kassa als de producten eenmaal zijn ingescand. BLIK werkt daarmee anders dan de betaalplatforms van Apple en Google, die van Near Field Communication (NFC)-technologie gebruik maken. Bij deze technologie voltooien consumenten hun transactie door de telefoon tegen een sensor bij de kassa te houden.
Bron: retailanalysis.igd.com

Zweden: Axfood verbetert online efficiëntie
Axfood Snabbgross is een samenwerkingsverband aangegaan met het in labels gespecialiseerde IT-bedrijf StrongPoint. De samenwerking moet het samenstellen van bestellingen versnellen. StrongPoint zorgt bij Axfood Snabbgross voor technologie, die ervoor zorgt dat labels bij schappen oplichten als een online bestelling een product uit het betreffende schap nodig heeft. Het samenstellen van bestellingen wordt hierdoor met zes tot negen secondes per product verkort, wat uiteindelijk leidt tot een verbetering van 30% in de efficiëntie van de bedrijfsvoering. De eerste locatie van Axfood Snabbgross die van de technologie gebruik gaat maken bevindt zich in Årsta, net buiten Stockholm. De testfase voor de nieuwe technologie wordt in mei 2019 geëvalueerd, waarna deze bij succes ook bij andere locaties wordt toegepast.
Bron: retailanalysis.igd.com

Mexico: El Corte Inglés breidt samenwerking met Soriana uit
El Corte Inglés gaat zijn overeenkomst met het Mexicaanse Soriana uitbreiden. Dit houdt naar verwachting in dat meer huismerken van El Corte Inglés bij vestigingen van Soriana in Mexico te vinden gaan zijn. Soriana heeft ongeveer 120 producten van El Corte Inglés in het assortiment opgenomen, waaronder olijven, koekjes, fruitsap en andere producten.
Bron: retailanalysis.igd.com

VS: Stop & Shop begint kleiner winkelformat in Massachusetts
Stop & Shop Supermarket Co. LLC heeft op 14 december een vestiging volgens een kleiner winkelformat geopend in Newton, Massachusetts. Het is de eerste winkel volgens dit format die in de thuisstaat Massachusetts wordt geopend. De winkel heeft een nieuwe logo en een gemoderniseerd ontwerp, dat eerder dit jaar al werd toegepast bij 21 vestigingen in de omgeving van Connecticut. De winkel heeft een oppervlak van rond de 1.950 vierkante meter en zorgt voor 100 nieuwe banen voor de omliggende gemeenschap. “We zijn erg blij om onze nieuwe winkel te delen met de gemeenschap van Newton en we zijn trots dat we aan lokale consumenten ons nieuwe assortiment kunnen laten zien," aldus Stacy Wiggins van Stop & Shop. "We weten dat onze klanten zich steeds meer ontwikkelen en we blijven daarom onze winkelervaring in reactie daarop verbeteren."
Bron: progressivegrocer.com

Canada: meer omzet en winst voor Sobeys in tweede kwartaal
Sobeys had onlangs zijn sterkste kwartaal sinds het hervormingstraject Project Sunrise vorig jaar is ingezet. De totale omzet steeg met 3,1% tot CA$6,2 miljard (€4,0 miljard), terwijl de vergelijkende winkelomzet met 2,5% toenam. De netto winst nam met 49,4% toe tot $110,4 miljoen (€71,9 miljoen). Door deze resultaten heeft het bedrijf meer mogelijkheden gekregen om de eigen langetermijnplannen voort te zetten. De plannen zijn erop gericht om meer concurrerend vermogen te krijgen in de Canadese supermarktsector. De directeur van het moederbedrijf Empire Company Limited: "We hebben nog een lange weg te gaan, maar we maken ons nu gereed voor succes op de lange termijn via strategische initiatieven zoals Project Sunrise, FreshCo 2.0, het E-commerce-platform dat met Ocado wordt opgezet en de recente overname van Farm Boy.”
Bron: retailanalysis.igd.com


Publicatiedatum :
©


print   

Ook onze nieuwsbrief ontvangen? | Klik hier


Ander nieuws uit deze sector:


© AGF.nl 2019