Belangrijke rol voor telers in de ontwikkeling van dit product

Spanjaard maakt textiel van ananasbladeren

Na 15 jaar gewerkt te hebben in het ontwerpen, bewerken en exporteren van leren producten, ontwikkelde de Spaanse Carmen Hijosa op basis van vezels van ananasbladeren een biologisch en innovatief materiaal. "Ik respecteer de aarde en de mensen", zegt de Asturische, die woonachtig is in Londen, van waaruit ze het bedrijf Ananas Anam leidt. Dit bedrijf heeft Piñatex ontwikkeld, een alternatief voor leer waarmee de lokale economie van verschillende verarmde gemeenschappen op de Filipijnen, de op twee na grootste ananasleverancier ter wereld, gestimuleerd wordt. Met een omzet van 275.000 pond (306.166 euro) is Ananas Anam de enige leverancier en fabrikant van dit materiaal. Het bedrijf, waarvan het hoofdkantoor zich in Londen bevindt, heeft 15 mensen in dienst. Vorig jaar waren de verliezen van het bedrijf aanzienlijk in verhouding tot de omzet: 451.000 euro aan operationele en administratieve kosten.

De ananas is na de mango de tropische fruitsoort met de grootste wereldwijde teelt met een oogst van meer dan 25 miljoen ton. 16 stuks zijn goed voor bijna 500 blaadjes volgens Ananas Anam. Dit komt overeen met een vierkante meter Piñatex. "We hebben een niet-bestaande industrie gecreëerd en maken gebruik van milieuvriendelijke industriële methodes om het leven van telers te verbeteren", vertelt Hijosa. Het resultaat is een zacht en flexibel materiaal, dat zeer duurzaam is en gebruikt wordt voor schoeisel, kleding, mode-accessoires, meubilair en autobekleding. Het bedrijf, dat in 2013 opgericht werd, houdt zich bezig met de extractie en de behandeling van de vezels uit de ananasbladeren in de Filipijnen en de verzending naar Barcelona, waar de afwerking plaatsvindt. De prijs voor een strekkende meter van het product ligt rond de 50 euro en iets hoger als de stof zilver- of goudkleurig wordt afgewerkt.

De ontwikkeling van Piñatex is een nieuwe bron van inkomsten geworden voor een groep Filipijnse telers, die nu niet meer alleen afhankelijk zijn van de seizoensoogst van de ananas en de weersomstandigheden. "Het is nodig om bepaalde stappen te ondernemen en een aantal tests uit te voeren. Als we willen dat ze betere inkomsten krijgen, moeten we ze helpen zodat ze een groter teeltvolume kunnen bereiken", legt Hijosa uit. Van de ene op de andere dag zagen deze gemeenschappen hoe ze konden profiteren van een grondstof die voorheen achtergelaten werd om weg te rotten in de zon. De telers leveren nu een essentiële bijdrage aan de productie van dit duurzame alternatief voor leer.

"We hebben de mogelijkheid om mensen op alle niveaus te helpen: van de teler tot de consument". De textielindustrie is bekend met vragen over traceerbaarheid. Mensen willen weten waar het product vandaan komt. "Mensen betalen meer als ze erin geloven", zegt Hijosa.

Hijosa wil haar merk promoten op een markt die wordt bepaald door machtsvergroting zonder concessies te doen op de biologische, sociale en culturele strategieën van het merk. "Ik werk niet voor het geld, maar voor de visie en als mensen zich dat realiseren, zal er verandering komen".

 

Bron: elpais.com


Publicatiedatum:


print   

Ook onze nieuwsbrief ontvangen? | Klik hier


Ander nieuws uit deze sector:


© AGF.nl 2019

Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven