Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven

Chileense fruitexporteurs eisen eerlijke havenwetgeving

Voor de derde keer werden de openbare cijfers van de Chileense Fruitexporteurs (Asoex) gepresenteerd. Dit werd gedaan door Ronald Bown, de directeur van de associatie, die inging op prestaties en uitdagingen. Bown zei dat de sector zijn fytosanitaire beheer moet versterken met behulp van een model voor de samenwerking tussen de overheid en de privésector, om steeds dynamischer te kunnen werken. Verder zei hij dat het, voor het voorkomen van de binnenkomst van plagen in het land, essentieel is om bij de grenscontroles te beschikken over een goede uitrusting en over deskundigen.

Een van de belangrijkste thema's die ter sprake kwam, was echter de staking van arbeiders die de concessiehouders van Valparaíso's Havenautoriteiten heeft getroffen. In de afgelopen 20 jaar is er geen concrete en permanente oplossing gekomen voor deze sector, die van groot belang is voor de buitenlandse handel. Dit heeft miljoenen dollars verliezen betekend voor de sector, stelde Bown.

"De problemen zullen aanhouden als we geen havenwetgeving ontwikkelen die rekening houdt met twee fundamentele factoren. Ten eerste de vaststelling van duidelijke verantwoordelijkheden voor iedere speler, evenals voorbeeld stellende sancties in geval van niet-naleving. En ten tweede een eerlijke behandeling van elk van de betrokkenen: concessiehouders, arbeiders en de staat", aldus Bown. De directeur van de associatie stelde daarnaast dat er een systeem voor geschillenbeslechting zou moeten komen dat geaccepteerd wordt door de verschillende partijen.

 

Bron: MundoMarítimo

Publicatiedatum: