Get Ready for Brexit loodst bedrijven snel door Nederlandse havens

Samenwerkende brancheorganisaties in de Nederlandse havens lanceerden vrijdag samen met Portbase de campagnewebsite www.getreadyforbrexit.eu. Exporteurs, importeurs en hun logistieke dienstverleners zien hier in één oogopslag wat zij moeten doen om ook na de brexit snel hun lading van en naar het Verenigd Koninkrijk te vervoeren. De komst van de website is het startschot van de internationale informatiecampagne die de hele logistieke keten moet gaan begeleiden in aanloop naar de brexit.


De website www.getreadyforbrexit.eu richt zich op het informeren en activeren van partijen in de logistieke keten, zoals importeurs, exporteurs, vervoerders en expediteurs. Per doelgroep is een ‘klantreis’ opgezet waarin stap voor stap wordt getoond wie wanneer welke actie moet ondernemen om ook na 29 maart snel via de Nederlandse havens te kunnen importeren of exporteren.

De samenwerkende partijen roepen de logistieke keten op om mee te doen aan de gezamenlijke oplossing voor brexit in de Nederlandse havens. De uniforme aanpak zorgt voor een vlotte afhandeling van douaneformaliteiten die door de brexit ontstaan.

Eén ingang voor alle terminals
Samen met Portbase, havenondernemersorganisatie Deltalinqs, belangenorganisatie Fenex en Transport en Logistiek Nederland/AFTO zijn we initiatiefnemer van Get Ready for Brexit. Samen met de Nederlandse Douane, de havenbedrijven van Amsterdam en Rotterdam, de ferry-operators en de shortsea-terminals werken zij sinds september aan één Nederlandse ketenoplossing voor brexit in de Nederlandse havens die voldoet aan Europese wetgeving.

De ingrediënten van deze aanpak voorzien in het 100 procent digitaal en geautomatiseerd afhandelen van douaneformaliteiten, met optimaal hergebruik van data. Alle informatie gaat de lading vooruit. Zowel voor het shortsea- als het ferryverkeer ontstaat één ingang voor alle terminals. Op die manier wordt slim toezicht van de Douane mogelijk, met minimale inbreuk op het proces.

Na de brexit is het nog aantrekkelijker om juist via de Nederlandse havens van en naar het Verenigd Koninkrijk te vervoeren. Portbase-directeur Iwan van der Wolf: “Als nationaal Port Community System heeft Portbase een coördinerende rol in het maken van de benodigde onderlinge afspraken en het ontwikkelen van het vereiste IT-proces. De afgelopen maanden is er al veel bereikt en is door alle deelnemende partijen een centrale werkwijze omarmd. Wij kunnen echter niet achteroverleunen, want voor je het weet is het 29 maart. En dan moeten wij er echt klaar voor zijn.”

Nieuwe werkelijkheid
De aanstaande brexit creëert voor de logistieke ketens tussen Nederland en het Verenigd Koninkrijk een nieuwe werkelijkheid. Wat de uitkomst van de politieke onderhandelingen ook is: bij elke vorm van brexit ontstaan in het shortsea- en het ferryverkeer douaneformaliteiten. In het geval van een zeer reële no-deal zelfs al direct na 29 maart 2019. Maar ook bij een zachte brexit zijn douaneformaliteiten - anders dan velen wellicht denken - in de nabije toekomst een vaststaand gegeven. “Door ons als logistieke keten hier nú gezamenlijk op voor te bereiden, kan alle lading ook na de brexit snel via de Nederlandse havens. Doen wij dat niet, dan staan wij na de brexit met elkaar stil” aldus Steven Lak van havenondernemersvereniging Deltalinqs.

Onderlinge afhankelijkheid
Om de Nederlandse havenoplossing te laten werken, moet élke schakel in de logistieke keten meedoen en zich tijdig voorbereiden. Wanneer één partij verzaakt bij het tijdig voldoen van douaneformaliteiten, staat iedereen in de keten stil. Van exporteur, importeur, expediteur en douaneagent tot vervoerder, terminal, rederij, cargadoor en ferry-operator, iedere partij heeft een taak en verantwoordelijkheid. Wanneer iedereen steeds tijdig actie onderneemt en de juiste (douane)informatie doorgeeft, reist ook na de brexit alle lading snel via de Nederlandse havens van en naar het Verenigd Koninkrijk.

Onze directeur Bart Jan Koopman: “Daarom is de internationale campagne zo ontzettend belangrijk. De vervoersketen loopt tot diep in het achterland. Ook verladers en vervoerders in bijvoorbeeld Polen en Duitsland moeten weten wat ze moeten doen om na de brexit zonder gedoe hun goederen snel via de Nederlandse havens van en naar het Verenigd Koninkrijk te kunnen vervoeren.”

Bron: Evefenedex


Publicatiedatum :


print   

Ook onze nieuwsbrief ontvangen? | Klik hier


Ander nieuws uit deze sector:


© AGF.nl 2019

Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven