Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven
Thibaud Havet (Pulp Fruits) praat over de gele hesjes en de hoeveelheden citrus

“De prijzen voor clementines liggen 20% lager dan vorig jaar”

Op de citrusmarkt is de situatie verre van gemakkelijk. “Van alle citrus is er dit jaar rond de Middellandse Zee genoeg verkrijgbaar, maar de gele hesjes hebben ervoor gezorgd dat we ook aardig wat logistieke problemen hebben. Dit belemmert de dagelijkse handel enorm,” vertelt Thibaud Havet van Pulp Fruits. Hij voegt er nog aan toe dat de prijzen op dit moment abnormaal laag zijn.

Pulp Fruits is gespecialiseerd in het importeren van citrus van buiten de EU. Momenteel verhandelt het bedrijf met name Marokkaanse clementines uit Berkane. “De prijzen voor clementines liggen 20% lager dan vorig jaar. Meestal stijgen de prijzen enigszins vlak vóór Kerst, maar op dit moment bevinden we ons nog steeds in een erg moeilijke situatie.”

Thibaud met zijn collega Thomas Daugenet

"De situatie in Frankrijk is niet bevorderlijk voor de handel" 
Een van de redenen waarom de prijzen laag zijn en de vraag zwak? De gele hesjes! “De situatie rond de gele hesjes-beweging en de algehele economische situatie in Frankrijk zijn niet bevorderlijk voor de handel. Vele supermarkten hebben hun deuren moeten sluiten en de toegang naar andere supermarkten worden geblokkeerd door demonstranten. Sommige handelaren in het centrum van de stad hebben het best goed gedaan, maar de supermarkten buiten de stad niet: deze waren gedwongen ermee te stoppen. Daarnaast is het moreel van de Fransen over het algemeen niet erg bevorderlijk voor de consumptie.”

Zuid-Afrikaanse citroenen nemen een steeds belangrijker positie  in
Pulp Fruits verhandelt alleen producten van buiten het seizoen. De handel in citrus vertegenwoordigt 70% van hun omzet. "Zuid-Afrika is qua volume nog altijd onze belangrijkste leverancier van sinaasappelen, mandarijnen, grapefruit en citroenen. Argentinië is een andere belangrijke leverancier van citroenen, maar de Zuid-Afrikaanse winnen aan terrein omdat ze mooi, stevig en goedkoper zijn. De productiekosten zijn dus lager en de klimatologische omstandigheden zijn gunstiger.”



Argentinië kan nauwelijks concurreren met andere landen
"Helaas doet Argentinië internationaal gezien niet echt meer mee," legt Thibaud uit. "Het land kampt al een paar jaar met inflatieproblemen. Met de handel in citroenen gaat het goed, maar met de handel in andere citrus niet. Veel bedrijven zijn de laatste 5 tot 10 jaar failliet gegaan. Het land heeft hier flink onder geleden en er dienen zich ook geen nieuwe telers aan. Er worden verder ook geen nieuwe productietechnieken ontwikkeld en ook geen nieuwe rassen.”

De Orri clementines doen het goed
Andere producten die Pulp Fruits verhandelt zijn clementines en late sinaasappelen uit Marokko, perssinaasappelen uit Egypte en Orri clementines uit Israël. “Op de Franse markt zijn de Orri-sinaasappelen het populairst. De prijzen van dat ras zijn het hoogst. “ Pulp Fruits zal over ongeveer een maand met de handel in deze Israëlische clementines starten. In de maanden augustus en september zal het bedrijf starten met de handel in Orri-clementines uit Zuid-Afrika. “We hebben dit jaar een twintigtal containers geïmporteerd, een belangrijke hoeveelheid voor de maand augustus.”

Daarnaast is Pulp Fruits steeds vaker een rechtstreekse leverancier van supermarkten. “We leven tegenwoordig in een haast ‘grenzeloze’ wereld en het leggen van contacten wordt steeds gemakkelijker. Daarom staat de producent ook steeds vaker rechtstreeks in contact met de supermarkten. Voor de grapefruits uit Florida geldt bijvoorbeeld dat de onderhandelingen rechtstreeks met de producent in Florida en de supermarkt worden gevoerd. En mocht er zich een probleem voordoen, dan lossen we dat samen op. Wij regelen alle logistieke zaken rondom de import, de kwaliteitscontrole, een juiste levering naar de verschillende platformen, en indien nodig, zorgen we er ook nog voor dat de clementines opnieuw verpakt worden.”

Over Pulp Fruits
Vlak na de oprichting in augustus 2009 was Pulp Fruits gespecialiseerd in geïmporteerde producten van buiten het seizoen: appels-peren (50%), druiven-pruimen-kiwi's (20%) en citrus (30%). Tegenwoordig mag het bedrijf zich een ware citrusspecialist noemen: er wordt jaarlijks zo’n 4000 ton aan Navel-/Valencia-sinaasappels, 2000 Orri-clementines,1500 ton aan Marokkaanse clementines, 2.000 ton citroenen en 500 tot 1.000 ton aan pompelmoes verhandeld. Pulp Fruits is ook nog steeds een belangrijke speler als het gaat om de import van peren. (Williams: 1.200-1.300 ton en Comice 200-300 ton geïmporteerde peren per jaar). "Onze klantenkring bestaat uit peerspecialisten, gespecialiseerde detailhandelaars en Franse producenten waarmee we de herverpakkingen voor kleine en middelgrote supermarkten verzorgen.”


In 2019 beweegt Pulp Fruits zich voor het 10de jaar op de fruitmarkt. “We blijven een bedrijf met een klein, maar sterk team, bestaande uit 5 tot 10 medewerkers. In 2009/2010 (eerste boekjaar) bedroeg onze omzet exclusief belastingen 9,8 miljoen euro. In 2018 hadden we een omzet van tussen de 14,5 en 15 miljoen euro exclusief de kosten voor de levering van 13.000 tot 14 000 ton.” 80% van de producten zijn binnen Frankrijk geleverd, 20% van de producten aan andere binnen Europa.

Een van de laatste onafhankelijke importeurs
“Grote groepen blijven het aanbod concentreren en centraliseren. Wij zijn een van de laatste onafhankelijke Franse importeurs, met een open en professionele structuur. We houden scherp in de gaten wat de markt nodig heeft en bieden transparantie wat betreft de prijzen van onze producten. We zijn van mening dat er binnen ons vak sprake is van gezonde concurrentie. We vinden het belangrijk ons te kunnen blijven aanpassen aan de wensen en eisen van de consument. Onze waarden hebben alles te maken met duurzame ontwikkelingen in de vorm van een schone mondiale landbouw en met betrekking tot bepaalde normen en de sociale ethiek. We verschuiven naar een productie van voorraden "zonder residu". Dit vanwege de toenemende vraag hiernaar van onze klanten.”

Voor meer informatie:  

Pulp Fruits
Telefoon: + 33 (0)3 20 20 79 04
thibaud@pulpfruits.fr
www.pulpfruits.fr

Publicatiedatum: