FSIN:

"Foodretailers gaan horeca-elementen toevoegen en worden 'superants'"

Het klassieke supermarktmodel komt onder druk. Foodretailers gaan horeca toevoegen en worden 'superants'. Ook de horeca verandert fors. De grote groei komt van concepten die aantrekkelijke alternatieven bieden voor het thuis bereiden van de maaltijd. Die segmenten groeien bij elkaar opgeteld van 16,6 miljard euro jaaromzet in 2018 naar 23,8 miljard euro in 2025. Horeca-achtige concepten kunnen zeker 4 miljard euro van die groei voor hun rekening nemen. Dat stelt het Foodservice Instituut Nederland (FSIN). 

Net als in andere Angelsaksische landen zullen ook klassieke supermarkten in Nederland veranderen. Een klein deel - vooral in de wijken - zal zijn rol behouden. Maar een veel groter deel moet kiezen om een 'food-vers-belevingswinkel' te worden óf een compacte gemakswinkel waar de consument zijn producten of gerechten voor de komende paar uur kan kopen. Beide varianten zullen ook vormen van horeca implementeren. Het FSIN vermoedt dat in de periode tot 2025-2030 zeker een derde van de huidige supermarkten zal verdwijnen. En in plaats daarvan komen er circa 150 verspaleizen en een paar duizend gemaks- annex eetwinkels.

Zowel de gemakswinkels als de verspaleizen worden in feite 'superants'. Dat is een mengvorm van een (vers)supermarkt en een restaurant/bistro. In analyses komt het FSIN op een potentie van zeker 2.200 van dat soort vestigingspunten, inclusief traiteurs en eetwinkels. In elk dorp van 25.000 inwoners is straks ruimte voor zo’n 'superant'. Dat kan een uitgebouwde speciaalzaak zijn, een omgebouwde supermarkt, een gemakswinkel met maaltijdservice of een horecaconcept dat retail toevoegt.

Klik hier voor het hele artikel van FSIN

Bron: FSIN


Publicatiedatum :


print   

Ook onze nieuwsbrief ontvangen? | Klik hier


Ander nieuws uit deze sector:


© AGF.nl 2019

Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven