Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven
Jacquie de Swett, van Blix, Ecuador

"We verwachten dat de mangomarkt beter wordt tegen het einde van ons seizoen"

"Ons seizoen begint half september met de oogst van het vroege mangoras Ataulfo, gevolgd door de rassen Tommy Atkins, Kent en Keitt. Het seizoen duurt tot het einde van het jaar. Twee jaar geleden zijn we gestart met de luchtvracht naar de Europese markt. Dit was een uitdaging maar we zijn blij met het resultaat. Onze eindklanten bevinden zich voornamelijk in Frankrijk op de Rungis markt, waar onze premium, eetrijpe Mr. Sweet mango's arriveren," begint Jacquie de Swett, directeur van Blix, een teelt- en exportbedrijf in Guayaguil, Ecuador. "We zijn er trots op dat we ons inzetten voor het behoud van de natuur en een milieuvriendelijk bedrijf zijn."

De mangoplantage St. Jude, is eigendom van en wordt beheerd door Blix. "We werken met diverse mangorassen. 50% van onze productie bestaat uit Tommy Atkins, 27% uit Kent, 13% uit Ataulfo-Honey en 10% uit Keitt. Voor Tommy Atkins zijn de Verenigde Staten de belangrijkste exportbestemming en het transport vindt over zee plaats. Het ras Kent wordt per luchtvracht naar Europa verladen. Andere exportbestemmingen zijn Canada, Mexico en Chili."

 
“We exporteren onze mango's exclusief onder de merknaam Mr. Sweet en hebben controle over alle aspecten van de teelt, het verpakken en verladen. Op deze manier kunnen we een goed product van consistente kwaliteit garanderen waar we trots op zijn," vervolgt Jacquie. De huidige capaciteit van de St. Jude plantage maakt het mogelijk om ieder jaar een half miljoen dozen te exporteren. Er bestaan plannen om de productie te verhogen zodat er tegen 2020 een miljoen dozen kunnen worden geëxporteerd. Hierbij dient wel in gedachte gehouden te worden dat het motto van het bedrijf is dat  'kwaliteit boven kwantiteit gaat'. 

Situatie internationale markt
Ze legt uit dat Ecuador op de markt is met twee grote mangoleveranciers, Mexico en Peru, maar dat de kwaliteit en het afzetvenster van Ecuadoriaanse mango's het verschil maken. "Ecuador kan bijvoorbeeld Ataulfo's leveren wanneer Mexico dit niet kan. Daarnaast begint Peru doorgaans pas tegen het einde van november met de export van kleine aantallen mango's. Wanneer zowel Ecuador als Peru in december grote volumes verladen dan zou dit kunnen leiden tot overaanbod. Ik ben daarom van mening dat mango-organisaties samen zouden moeten werken met telers, leveranciers en importeurs om de markt te beschermen en prijsdalingen te voorkomen."

Nu Peru minder exporteert dan vorig jaar, verwacht Jacquie dat de markt beter zal blijven tot het einde van het Ecuadoriaanse seizoen. "Normaal gesproken wordt de markt vlak voor Thanksgiving minder. In de week na Thanksgiving is de markt altijd traag. We verwachten dat de markt de komende weken aan zal trekken omdat er nu een kleinere aanvoer van Peruaanse mango's is."  

National Mango Board
Jacquie is bestuurslid van de National Mango Board in de Verenigde Staten dat als missie heeft om de consumptie en afzet van mango's in de Verenigde Staten te promoten. "We denken dat deze fruitsoort veel potentie heeft. Op onze website zijn veel studies te vinden over de voedingswaarde, teelt en verwerking van mango's na de oogst die we graag met de rest van de wereld willen delen.”

Voor meer informatie:
Jacquie de Swett
Blix S.A. 
Ecuador
T: 593-999484087
E: aswett@mangoecuador.ec  

Publicatiedatum: