Chinese JD.com start eigen groententeelt

De Chinese retailgroep JD.com heeft een strategische alliantie ondertekend met de dochteronderneming van het Japanse Mitsubishi om de grootste hydrocultuurfabriek in China op te starten, in de stad Tongzhou. 

De faciliteiten beslaan een oppervlak van 11.040 vierkante meter en bevatten een hydrocultuur- teeltsysteem met zonlicht, en een afgesloten ruimte waar gebruik wordt gemaakt van kunstlicht. Momenteel kan er onder andere spinazie, kool, rode en groene sla en koriander geteeld worden.

Alle gewassen in deze fabriek worden vanaf het begin tot het einde van het teeltproces bewaakt. De temperatuur, de luchtvochtigheid, het licht en de vloeibare meststoffen worden automatisch gecontroleerd door een beheersysteem. Hierdoor wordt een meer gestandaardiseerde teelt van hoogwaardige groenten mogelijk gemaakt, zonder de belemmering van seizoenswisselingen.

"De spinazie die in de faciliteit geteeld wordt bevat 80% meer foliumzuur, 32% meer vitamine C, 25% meer kalium en 37% meer fosfor dan wanneer hij op het land geteeld zou worden", leggen ze uit vanuit JD. Daarnaast maakt de technologie het gebruik van gewasbeschermingsmiddelen onnodig, waardoor er minder gespoeld hoeft te worden.

De nieuwe fabriek levert een grotere opbrengst van groenten dan traditionele teeltsystemen. Zo kunnen er 19 verzendingen spinazie per jaar bereikt worden, ten opzichte van vier partijen per jaar bij teelt in de volle grond, of zes in het geval van kasteelt.

Daarnaast is er slechts een halve liter water nodig om elke willekeurige groente in de fabriek te telen. De fabriek is geïntegreerd in het logistieke netwerk van de koudeketen van JD, waardoor de groenten op de dag dat ze geoogst worden naar de consument kunnen worden verzonden.

"De plantenfabriek van JD in Tongzhou betekent de toetreding van JD tot de productieketen van verse levensmiddelen. Op die manier kunnen we garanderen dat alle producten die we verkopen behandeld zijn met de zorg die we als bedrijf hebben voor alles wat we doen", zei Xiaosong Wang, directeur Consumptie en Voeding van JD.

Bron: revistainforetail.com


Publicatiedatum :


print   

Ook onze nieuwsbrief ontvangen? | Klik hier


Ander nieuws uit deze sector:


© AGF.nl 2019

Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven