Het ministerie van Financiën heeft aangekondigd een onderzoek uit te gaan voeren naar een taks op vrachtvluchten naast een vliegtaks voor passagiers. Het kabinet wil per 1 januari 2021 een vliegbelasting invoeren om belastingen te vergroenen en de luchtvaartsector te verduurzamen. Wij vinden een extra onderzoek naar de invoering van een vrachtvluchtentaks noodzakelijk om de economische gevolgen, de doelmatigheid en de rechtvaardigheid van een dergelijke heffing te toetsen.
Passagiers gaan vanaf 2021 7 euro per ticket aan vliegbelasting betalen, ongeacht de bestemming. Transferpassagiers zijn vrijgesteld van de heffing. Met de opbrengst van de heffing op passagiers wordt al voldaan aan het gestelde doel van 200 miljoen euro in het regeerakkoord. Onduidelijk is nu hoe hoog een dergelijke vrachtvluchtentaks zou moeten zijn.
Uitgangspunt heffing
Uitgangspunt bij een vrachtvluchtentaks is dat een vliegtuig dat minder geluid produceert, minder wordt belast. In een eerder stadium hebben we bezwaar gemaakt tegen de wijze waarop het ministerie van Financiën bepaalt hoe vervuilend en lawaaiig een vliegtuig is. Het ministerie gebruikt hiervoor het maximum startgewicht van een toestel (MTOW). Het gewicht van een toestel zegt niets over uitstoot of geluid, zo is een Boeing 747/8F zwaarder dan een 747-400, maar is de 747/8F stiller en zuiniger dan een 747-400.
Evofenedex houdt de komende periode nauw contact met het ministerie van Financiën over de opzet en uitvoering van het onderzoek. Ook zullen wij nog nadrukkelijker de meerwaarde van luchtvracht voor de Nederlandse economie in kaart brengen.
Bron: Evofenedex