Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven

Frankrijk: Carrefour lanceert nieuw winkelconcept

Duitsland: Netto Marken-Discount voegt PayPal als betaalmethode toe
De Duitse supermarktketen Netto Marken-Discount heeft door middel van PayPal een nieuwe betaalmethode mogelijk gemaakt bij zijn 4.200 vestigingen. Consumenten die gebruik maken van de app van Netto kunnen nu hun PayPal-account aan de Netto-account koppelen. Ook kan via de website van Netto worden betaald voor bestellingen met behulp van PayPal.
Bron: esmmagazine.com

VK: Clipper Logistics breidt samenwerking met Asda uit
Clipper Logistics heeft zijn samenwerking met Asda verder uitgebreid. Clipper Logistics is op dit moment verantwoordelijk voor de ontvangst en opslag van huismerkproducten van Asda en producten van het merk George. en voor het vervullen van online bestellingen met betrekking tot deze producten. De samenwerking begon oorspronkelijk in 2008. Door de uitgebreide samenwerking wordt nu gebruik gemaakt van een tweede distributiecentrum.
Bron: retailtimes.co.uk

Frankrijk: Leclerc werkt samen met Shopopop
Het Frans Leclerc is gaan samenwerken met de lokale startup Shopopop om meer bezorgmogelijkheden te bieden voor consumenten. Klanten van Leclerc kunnen nu online bestellingen aan huis af laten leveren. De bestellingen kunnen worden geplaatst op de eigen site van Leclerd, waarna het bezorgadres moet worden vermeld op Shopopop.com. Vervolgens kan worden gekozen voor een bepaalde dag en tijdstip, waarna iemand die bij Shopopop is aangesloten, oftewel een zogeheten "Shopper", de bestelling aan huis aflevert. Het concept van Shopopop draait om samenwerking binnen de lokale gemeenschap om snel bestellingen te kunnen bezorgen.
Bron: retailanalysis.igd.com

Australië: Foodland haalt Aldi in qua klantentevredenheid
Nieuw onderzoek van Roy Morgan wijst uit dat de keten Foodland in de periode van zes maanden tot oktober een score voor klantentevredenheid heeft behaald van 91%. De Zuid-Australische supermarktketen haalt daarmee voor de derde maand op rij Aldi in, dat een score had behaald van 89%. Coles, dat onlangs van Wesfarmers is afgesplitst tot een zelfstandig bedrijf, loopt met een score van 85% iets voor op Woolworths met 84%, terwijl IGA op de vijfde plaats staat met 80%. De score qua klantentevredenheid over de gehele Australische supermarktsector staat op 85%. In vergelijking met vorig jaar is deze score met 6% afgenomen. Het onderzoek van Roy Morgan wordt uitgevoerd aan de hand van enquêtes onder 50.000 Australische consumenten.
Bron: roymorgan.com

Frankrijk: Carrefour lanceert nieuw winkelconcept
Carrefour heeft onder de naam "La Halle de..." een nieuw winkelconcept gelanceerd. De eerste winkel volgens het concept is geopend in Parijs en heet voluit La Halle de Clichy, naar de straat Avenue de Clichy waar de winkel zich bevindt. Het nieuwe concept richt zich op versproducten. In de winkel is een slagerij, een visafdeling en een afdeling met specialiteiten aanwezig. Ook is er een speciale biologische afdeling in de "La Halle de..."-winkels te vinden. De vestiging in Parijs is verder nog voorzien van een afhaalpunt voor bestellingen.
Bron: retailanalysis.igd.com

Supermarktprijzen significant lager in Griekenland
De prijs van de inhoud van een gemiddelde winkelwagen in een Griekse supermarkt ligt een stuk lager dan bij een vergelijkbare hoeveelheid producten bij supermarkten in Frankrijk, het Verenigd Koninkrijk, Spanje of Portugal. Dit blijkt uit een onderzoek van zes maanden dat is uitgevoerd door het onderzoeksinstituut voor consumentengoederen, IELKA. Tijdens het onderzoek werden prijsvergelijkingen gemaakt inclusief en exclusief BTW. De prijzen werden vergeleken binnen 20 subcategorieën van producten die doorgaans regelmatig door consumenten in supermarkten worden gekocht. Op deze manier werden in de vijf landen meer dan 2.000 producten van 20 verschillende supermarktketens onderzocht. Het onderzoek keek ook naar aanbiedingen en de prijzen van huismerkproducten. 
Bron: tornosnews.gr

Chili: moeilijk derde kwartaal voor Cencosud
Het Chileense Cencosud had door de instabiele wisselkoers en de afgenomen uitgaves van consumenten een moeilijk derde kwartaal. In deze periode werd bij Cencosud een nieuwe CEO aangesteld, samen met een aantal nieuwe regionale managers. Door de devaluatie van de Argentijnse peso en de Braziliaanse real tegenover de Chileense peso is de supermarktomzet van Cencosud met 8,1% teruggelopen. 
Bron: retailanalysis.igd.com

Brazilië: GPA wil komend jaar 12,5% meer investeren
De Braziliaanse retailer GPA SA is van planom in het komend jaar zijn investeringen met 12,5% te verhogen tot 1,8 miljard reais (€407,4 miljoen), aldus CEO Peter Esterman in een persverklaring. GPA is in handen van het Franse Casino Guichard Perrachon SA. In het komende jaar wil het bedrijf zich meer concentreren op het groothandelsmerk Assai en het stimuleren van het premium-merk Pao de Acucar. Estermann verwacht dat in het volgend jaar de Braziliaanse economie zich weer zal herstellen, als de nieuwe regering een aantal economische hervormingen doorvoert.
Bron: reuters.com

Costa Rica: geen toestemming voor overname door Walmex
Walmex, de Mexicaanse tak van Walmart, heeft van de plaatselijke mededingingsautoriteit geen toestemming gekregen voor de overname van 52 lokale supermarkten in Costa Rica. Met deze supermarkten zou Walmex in Costa Rica zijn gekomen tot een netwerk van meer dan 300 supermarkten. Costa Rica is op dit moment een van de landen in Zuid-Amerika waar Walmex het slechtst presteert. Volgens Walmex zou de overname goed zijn geweest voor zowel de concurrentie binnen de Costa Ricaanse sector als voor de consument. Het bedrijf overweegt nu hoe op het besluit van de mededingingsautoriteit moet worden gereageerd.
Bron: reuters.com

Canada: Dollarama heeft omzetstijging in vierde kwartaal
De Canadese retailer Dollarama had in het derde kwartaal een toename in vergelijkende winkelomzet van 3,1%. In dezelfde periode van het jaar ervoor steeg de vergelijkende winkelomzet met 4,6%. Om de afname in groei van de vergelijkende winkelomzet af te remmen gaat het bedrijf zich meer focussen op zijn meest laag geprijsde producten. De toename in vergelijkende winkelomzet kwam door de toename van 4,0% in inhoud per gemiddelde winkelwagen. Het klantenverkeer was in dezelfde periode echter met 0,9% afgenomen. Ook werd de vergelijkende winkelomzet geremd door het beleid van de afgelopen kwartalen om het aantal prijsstijgingen te beperken.
Bron: canadiangrocer.com

VS: Costco meldt resultaten van november
Costco had over de maand november een netto omzet van $12,77 miljard (€11,3 miljard). Jaar op jaar is dat een toename van 9,8%. In november 2017 werd nog een omzet behaald van $11,63 miljard (€10,25 miljard). In de periode van 12 weken tot 25 november 2018 werd een netto omzet gegenereerd van $34,31 miljard (€30,2 miljard), wat een toename van 10,3% is ten opzichte van de $31,12 miljard (€27,4 miljard) van het jaar ervoor. In de periode van dertien weken tot 2 december 2018 werd een netto omzet verkregen van $37,57 miljard (€33,1 miljard). Dat is een toename van 10,2% ten opzichte van de $34,09 miljard (€30,1 miljard) van het jaar ervoor.
Bron: globenewswire.com

VS: E-mart neemt keten over
De Zuid-Koreaanse discountketen E-mart gaat voor US$270 miljoen (€238 miljoen) de Amerikaanse keten Good Food Holdings overnemen. E-mart is een dochteronderneming van het conglomeraat Shinsegae. Het is voor het eerst dat het bedrijf een buitenlandse keten overneemt. Met de overname wil E-mart meer mogelijkheden voor uitbreiding in de Amerikaanse markt creëren. Good Food bestaat uit een netwerk van 24 winkels aan de westkust van de VS. Het netwerk maakt gebruik van drie verschillende merken: Bristol Farms, Lazy Acres en Metropolitan Market. Het huidige management van Good Food blijft onder de paraplu van E-Mart als zodanig actief.
Bron: insideretail.asia

Publicatiedatum: