VK: Greencore heeft 4,2% meer jaaromzet

Australië: Kaufland wil zes winkels in Melbourne
Kaufland toestemming gevraagd voor het opzetten van zes winkels in Victoria. De zes winkels moeten in de omgeving van Melbourne komen te staan. Bij toestemming kan aan het begin van het komende jaar worden begonnen met de aanbouw. De winkels zullen naar verwachting een oppervlak hebben van 4.000 vierkante meter. De winkels krijgen genoeg ruimte voor andere kleine retailers en ondernemingen, zoals stomerijen of snackbars.
Bron: retailanalysis.igd.com

Rusland: O’Key Group opent nieuwe DA!-vestigingen
De Russische O'Key Group heeft twee nieuwe winkels onder zijn discount-keten DA! geopend. De twee nieuwe locaties gingen in de laatste week van november in bedrijf. Met de twee winkels heeft de keten in de afgelopen twee maanden in totaal vijf DA!-vestigingen opgezet. Het uitbreiden van het DA!-netwerk is een van de belangrijkste huidige doelstellingen van de 'Key Group. Met het einde van 2020 moet het netwerk aan discountwinkels op 170 locaties staan. In de eerste negen maanden van 2018 werd met DA! een omzettoename gezien van 33,2% ten opzichte van vorig jaar. De omzet kwam daarmee op RUB 9,6 miljard (€127,1 miljoen). De like-for-like-omzet van DA! steeg jaar op jaar met 13,35 dankzij een toename in winkelverkeer.
Bron: esmmagazine.com

VK: Greencore heeft 4,2% meer jaaromzet
De Britse leverancier Greencore had over het gehele jaar een stijging in omzet van 4,2%. De omzet kwam daarmee neer op £1.5 miljard (€1,66 miljard), terwijl deze een jaar eerder nog stond op £1,43 miljard (€1,59 miljard). De gecorrigeerde winst was met 1,7% gestegen tot £104,6 miljoen (€116,0 miljoen), terwijl de groepswinst met 9,5% tot £49,8 miljoen (€55,2 miljoen) toenam. Bij een toelichting op de jaarresultaten werd de Amerikaanse tak van Greencore omschreven als een "gestaakte bedrijfsvoering". De Amerikaanse tak werd onlangs voor $1,08 miljard (€949 miljoen) van de hand gedaan. Greencore, dat zich heeft gespecialiseerd in kant-en-klaarproducten, gaf aan zich in een positie te bevinden voor ideale toekomstige groei binnen de Britse sector. Het bedrijf is van plan om door middel van overnameboden £509 miljoen (€564,7 miljoen) aan aandeelhouders uit te keren.
Bron: esmmagazine.com

Maxima Grupė's Stokrotka neemt Poolse keten over
Maxima Grupė heeft via zijn Stokrotka-keten de Poolse keten Sano overgenomen. De overname wordt naar verwachting met het begin van het komende jaar voltooid. Stokrotka nam 100% van alle aandelen in Sano over van het bedrijf Miglione Investments Limited, dat in Cyprus is gevestigd. Volgens Maxima Grupė-CEO Dalius Misiūnas wordt er in de komende jaren gefocust op de Poolse markt. "We plannen hier uitbreidingen, die in rap tempo zullen worden uitgevoerd. Een van onze prioriteiten voor de Poolse markt is de integratie van bestaande ondernemingen."
Bron: esmmagazine.com

Oostenrijk: Spar introduceert nieuwe initiatieven tegen plasticverbruik
Spar Austria heeft nieuwe plannen aangekondigd tegen het verbruik van plastic. Zo kunnen klanten nu hun eigen dozen meenemen als ze vlees of kaas inslaan, zodat het verbruik van plastic kan worden verminderd. Dit initiatief bevindt zich nu nog in een testfase en wordt vooralsnog alleen toegepast bij drie Spar-winkels in Stiermarken. Ook heeft Spar self-servicemachines voor melk geïnstalleerd bij twee vestigingen van het Interspar-format in Wels en Linz. Daarnaast gaat de keten trays introduceren, die geheel tegemoet komen aan de strenge eisen voor de verpakking van specialiteiten. Klanten kunnen deze trays hergebruiken, waarbij hygiënische maatregelen worden getroffen zodat de trays niet in contact komen met de weegschalen, toonbank of messen van de supermarkt zelf.
Bron: esmmagazine.com

België: Carrefour stopt met Easy-keten
Carrefour heeft in België besloten om te stoppen met de buurtwinkelketen Easy. De meeste Easy-vestigingen worden heropend onder het Express-concept. "We hadden eerder al besloten om te stoppen met het uitbreiden van de Easy-keten, zodat we ons uitsluitend konden focussen op slechts drie verschillende winkelformats," aldus een woordvoerder van Carrefour. "Een deel van ons reorganisatieplan voor januari was om te stoppen met investeren in andere merken." De twaalf huidige Easy-winkels krijgen een oranje Express-logo, maar blijven dezelfde functie vervullen. Het blijven zodoende buurtwinkels voor dagelijkse boodschappen met een focus op versproducten. Hoewel wel de naam van Carrefour Express wordt toegepast, blijft de kenmerkende groene vormgeving achterwege en wordt er ook minder op kant-en-klaar-producten ingezet.
Bron: retaildetail.eu

Amazon verlaagt prijzen in Australië
Amazon heeft zijn prijzen verlaagd in Australië, om zo meer concurrerend vermogen binnen de supermarktsector te verkrijgen. De prijzen van een aantal producten liggen 50% lager dan bij dezelfde producten bij Coles en Woolworths. De merken die in prijs zijn verlaagd betreffen onder andere Colgate, Huggies, Omo en Finsi. Naast de prijsverlagingen lijkt Amazon zo veel mogelijk de prijzen van Coles en Woolworths te imiteren. Ook biedt Amazon gratis thuisbezorging aan voor consumenten met een Prime-lidmaatschap.
Bron: retailanalysis.igd.com

VS: meer netto omzet voor Dollar General in derde kwartaal
Dollar General had in zijn derde kwartaal een stijging in netto omzet, ondanks dat deze periode werd gekenmerkt door orkanen. In de periode van 13 weken tot 2 november nam de netto omzet van het bedrijf met 8,7% toe tot $6,4 miljard (€5,6 miljard). Een jaar geleden stond de netto omzet op $5,9 miljard (€5,2 miljard). De vergelijkende winkelomzet steeg met 2,8%.
Bron: progressivegrocer.com

VS: Albertsons gebruikt Okta voor klantenherkenning
Okta, Inc., dat gespecialiseerd is in systemen voor klantenherkenning, heeft met succes zijn Okta Identity Cloud geïmplementeerd bij Albertsons. Albertsons maakt gebruik van de oplossing van Okta als ondersteuning van een aantal eigen consumentenprogramma's. Dankzij Okta kan de retailgroep zijn 30 miljoen wekelijkse consumenten beter van dienst zijn. De Okta Identity Cloud vormt de eerste stap voor online contact tussen Albertsons en klanten. De oplossing van Okta zorgt ervoor dat consumenten zich kunnen registreren bij de site en mobiele apps van Albertsons. Vervolgens wordt Okta gebruikt om bij daarop volgende aanmeldingen de betreffende consument te herkennen.
Bron: businesswire.com

VS: C&S Wholesale Grocers neemt Olean over
C&S Wholesale Grocers, Inc. heeft een overeenkomst gesloten om het in New York gevestigde Olean Wholesale Grocery Cooperative, Inc. over te nemen. De overname wordt naar verwachting voltooid in het begin van 2019. Olean Wholesale is een coöperatie die in 1922 werd opgericht. Het bedrijf fungeert als een groothandelaar met een aanbod aan zowel levensmiddelen als huishoudelijke en schoonheidsproducten. De coöperatie levert aan meer dan 270 onafhankelijke supermarkten en buurtwinkels in New York, Pennsylvania en het noordoosten van Ohio. Na de overname blijft de huidige CEO van Olean Wholesale, Robert Ketchner, actief als manager.
Bron: businesswire.com

VS: Publix opent eerste winkel op studentencampus
Publix heeft volgens een aangepast winkelformat op 6 december een vestiging geopend op de studentencampus van de University of South Florida in Tampa. Het is voor het eerst dat Publix een winkel speciaal voor studenten opent. Het format van de winkel lijkt op dat van conventionele winkels, die Publix eerder onder andere in het nabijgelegen St. Petersburg in bedrijf liet gaan. De winkel op de campus heeft een oppervlak van ongeveer 2.600 vierkante meter. Het assortiment bestaat onder andere uit een groot aantal producten die direct geschikt zijn voor consumptie. Het aanbod aan deze zogeheten grab-and-go-producten is groter dan bij eerdere Publix-winkels.
Bron: progressivegrocer.com

VS: Reorganisatie bij Kroger leidt tot omzetdip
De omzet van Kroger is in het derde kwartaal afgenomen als gevolg van het Restock Kroger-initiatief. In de periode tot 10 november nam de totale omzet jaar op jaar met 0,3% af tot US$27,7 miljard (€24,3 miljard). De reorganisatie bij Kroger hield onder andere in dat het buurtwinkelsegment werd afgestoten en dat het merk Home Chef werd overgenomen. Daarnaast heeft het bedrijf te maken gehad met een lagere omzet voor brandstof. Als deze ontwikkelingen buiten beschouwing worden gelaten, zou de omzet in het derde kwartaal zijn toegenomen met 1,7%. Met name het ecommerce-segment van de Amerikaanse supermarktketen had goede prestaties in het derde kwartaal. De online omzet is met 60% toegenomen. In het tweede kwartaal steeg de online omzet nog met 50%.
Bron: progressivegrocer.com


Publicatiedatum:
©


print   

Ook onze nieuwsbrief ontvangen? | Klik hier


Ander nieuws uit deze sector:


© AGF.nl 2019

Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven