Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven

"De Peruaanse staking heeft impact op de Amerikaanse en Europese markt gehad"

In Peru lijkt er eindelijk een einde aan de staking te zijn gekomen. "Na de start van het seizoen te hebben uitgesteld vanwege de roep om hogere prijzen uit de regio Malingas, heeft het ministerie van Landbouw een ontmoeting met de twee grootste mangoleveranciers gehad om de kwestie op te lossen. Na vijf uur onderhandelen werd er overeenstemming bereikt waarmee er een einde is gekomen aan de verstoring van de mango-export," legt Matthew McGeary van het Peruaanse mango-exportbedrijf Asica uit. 

Sommigen binnen de mangosector maken zich echter nog steeds zorgen en blijven zoeken naar manieren om de prijzen gedurende het hele seizoen stabiel te houden en prijsdalingen in  piekperioden te voorkomen. De eerder genoemde kwestie begint en eindigt op marktniveau, waar voor Peruaanse mango's een hoofdrol is weggelegd bij het vervullen van jaarronde retailprogramma's in maanden dat er geen mango's uit andere herkomstgebieden leverbaar zijn. Om deze reden zouden mango's niet als bulkproduct dienen te worden beschouwd. Anderzijds is het belangrijk om te benadrukken dat Peru een land is waar de wetten van de vrije markt gelden en alle partijen binnen de Peruaanse mangosector moeten dan ook realistisch blijven in hun verwachtingen. 

Effecten op de markt
Volgens Matthew heeft de staking zeer zeker grote gevolgen gehad op de markt in de Verenigde Staten en Europa. "In de Verenigde Staten was er een tekort aan grote maten, waardoor de vraag naar maten 6,7,8 en zelfs 9 groot was. Ecuador oogstte dit jaar veel kleine maten en sommige exporteurs hebben zelfs grote volumes maat 14 verladen. In Europa was de situatie precies andersom aangezien Brazilië het Kent/Keitt-seizoen voornamelijk met grote maten heeft afgesloten, waardoor er vraag naar de maten 9, 10 en 12 ontstond (hoewel er ook berichten uit Brazilië zijn dat er nog kleine maten aankomen)." Hij vertelt dat de vraag op markten groot zal blijven zolang Peru er niet is om deze tekorten aan te vullen. Ook aanbiedingen kwamen in het gedrang want retailers moesten hun planning noodgedwongen wijzigen vanwege de beperkte beschikbaarheid van het fruit."  

"Daarnaast zal de latere start van het seizoen de gestage toename, die typerend is voor de eerste weken van het seizoen, indammen, zodat er grotere hoeveelheden tegelijk het land verlaten. De verwachting is echter niet dat dit grote gevolgen voor de prijzen zal hebben vanwege de sterke vraag en de verwachte oogstdaling van 30% hoewel sommige telers verwachten zelfs 45% minder te oogsten dan vorig seizoen. Bovendien zal de 'piek' van de Peruaanse export uitgesteld worden naar het einde van januari als er geen grote veranderingen plaatsvinden. 

Prijzen
Deze unieke situatie heeft een aantal scheve verhoudingen tussen de prijzen waarvoor in Europa en de Verenigde Staten verladen wordt en de productiekosten in Peru aan het licht gebracht. "Er is een voortdurende vraag om de prijzen te drukken op het moment dat klanten verladen en dit leidt vaak tot verliezen voor mangoleveranciers in Peru. Net zoals het de verantwoordelijkheid van leveranciers is om de kwaliteit van hun product bij aankomst te garanderen en de afspraken van hun programma's na te komen, is het de verantwoordelijkheid van importeurs om de kwaliteit van de programma's waar de producten voor bestemd zijn te garanderen en te zorgen voor stabiele marktomstandigheden." De exporteur legt uit dat het verladen van containers zonder vast programma leidt tot een overvloedige markt, waardoor de prijzen over de hele linie dalen. De staking heeft laten zien wat er kan gebeuren en zowel leveranciers als klanten moeten samenwerken zodat iedereen een eerlijke prijs ontvangt. 

Matthew vervolgt: "Asica Peru streeft ernaar haar klanten in de Verenigde Staten en Europa van mango's en avocado's te voorzien door een efficiënt beheer van de totale toeleveringsketen en tegelijkertijd het verschil te maken in onze sector en gemeenschap door middel van de Helping Hand-projecten."


Voor meer informatie:
Matthew McGeary
Asica Peru
Peru
T: +1.949.370.5419 
E: matthew.mcgeary@asicagroup.com 
www.asicagroup.com 

Publicatiedatum: