Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven

Eimskip ziet omzet groeien, maar EBITDA daalt

Tholen – De IJslandse rederij Eimskip heeft over het derde kwartaal een omzet van 182,2 miljoen euro gehaald. Dat was 4,8% (8,3 mln euro) hoger dan in hetzelfde kwartaal een jaar eerder. “Het derde kwartaal was het grootste kwartaal voor de rederij sinds 2009,” reageert Gylfi Sigfusson, CEO op de cijfers.

Met een EBITDA van 17,6 miljoen euro, een daling van 1,7 miljoen euro ten opzichte van het derde kwartaal 2017, presteert het bedrijf onder verwachting. “De belangrijkste oorzaak van het lagere EBITDA hangt samen met een daling van 1,7 miljoen euro in de resultaten van de Noorse activiteiten, waar het volume daalde en de breakdown van reeferschepen hadden een negatieve impact,” aldus Sigfusson. Daarnaast was het resultaat van het freight forwarding segment 1,4 miljoen euro lager dan vorig jaar.

Eimskip geeft vier oorzaken voor het lagere EBITDA. Ten eerste de lagere resultaten die in Noorwegen gerealiseerd werden. Ten tweede voegde de rederij een derde schip toe aan de Noord-Amerika route, om daarmee een wekelijkse dienst te realiseren op de Trans-Atlantic en Schort-Sea routes. De groei in volume en omzet was echter lager dan verwacht. “De afgelopen weken zien we het aantal boekingen toenemen en we anticiperen er op dat de groei tot positieve marges leidt.” Ten derde werkt de consolidatie in de scheepvaart van grote rederijen die samengaan door in de markt. Eimskip verloor het afgelopen kwartaal een agentschap voor een lijndienst in Europa, wat negatief doorwerkt in de resultaten. Tot slot werden er minder auto’s en materialen in IJsland geïmporteerd. Ondanks de groeiende export van het eiland, drukte dit de financiële resultaten.

Over de eerste negen maanden van het jaar zag de rederij de omzet groeien met 22,2 miljoen euro, of 4,6%, naar 510,3 miljoen euro. Het EBITDA daalde met 5,5 miljoen euro naar 39,8 miljoen euro. Het nettoresultaat staat op 9,3 miljoen euro, een daling van 4,6 miljoen euro (of 33,2%) ten opzichte van de eerste negen maanden van 2017.

 

Klik hier om de resultaten te bekijken.