Managementcomité Citrus dringt aan op gestroomlijnde grensovergangen

Franse protesten eisen tol van Spaans citrusexport

Het Managementcomité voor Citrus (CGC) heeft het Spaanse Ministerie van Openbare Werken verzocht om met spoed de doorgang bij de grensovergangen in la Jonquera en Irún te stroomlijnen, nadat de Guardia Civil deze sloot vanwege de protesten van de Franse 'gele hesjes'. Ook heeft het comité de Franse Regering gevraagd om, nu deze heeft toegegeven aan een deel van de eisen van de demonstranten, een veilige doorgang voor bederfelijke waren te garanderen.

De opeenvolgende blokkades die de afgelopen weken plaatsvonden, zowel op de grens tussen beide landen als op een aantal belangrijke Franse wegen, hebben hun tol geëist van het sinterklaasseizoen, een periode waarin de consumptie van clementines en sinaasappelen stijgt in landen als Nederland, België en grote delen van Duitsland. Als gevolg van de protesten kwamen bestellingen een of twee dagen later aan dan oorspronkelijk gepland. Als er geen overeenkomst wordt bereikt, zou bovendien het hoogtepunt van het citrusseizoen, de kerstperiode, hier ook problemen van kunnen gaan ondervinden.

Volgens het CGC zullen de economische gevolgen van de protesten aanzienlijk zijn voor de sector, maar zouden deze zelfs "rampzalig" kunnen worden als er voor de komende tijd geen zekerheid wordt geboden aan transporteurs. Ieder jaar is december de maand waarin de citrusexport het grootst is met een volume van tussen de 620.000 en 700.000 ton. De verzendingen bestaan grotendeels uit Nules clementines en Navelina sinaasappelen.

De wegversperringen en de kilometerslange opstoppingen van de afgelopen tijd zullen ook vertragingen veroorzaken in de partijen die voor overzeese markten bestemd waren. Verzendingen naar Rotterdam, de grootste Europese haven voor groenten en fruit, die bestemd waren om naar derde landen als Canada, China of de VS, of naar niet-EU landen in Europa als Noorwegen, Finland of IJsland geëxporteerd te worden, komen mogelijk niet op de geplande tijd aan, zodat ze hun aansluiting missen. In een dergelijke situatie zullen zich, naast het directe verlies voor de ondernemer, logistieke problemen voordoen, aangezien er niet voldoende plaats is in de haven om al het fruit te bewaren.

Over het algemeen heeft de situatie nog niet geleid tot een gebrek aan voorraad in de Europese grootdistributie, de plaats waar 91 tot 93% van de Spaanse citrusexport afgezet wordt. De afzet van de sector is echter zeker aangetast, en wat nog erger is: de reputatie van de sector is ook beschadigd. Het conflict heeft niet alleen invloed op de vrachtwagens die naar hun bestemming onderweg zijn, maar ook op degenen die op de terugweg zijn. Na al laat te zijn met het lossen van het fruit, is het voor de chauffeurs niet mogelijk om nog op tijd terug te zijn voor het laden van de volgende verzending. En vrachtwagens zijn het belangrijkste vervoersmiddel in de Spaanse citrussector en een beslissende factor in het concurrentievermogen van het land. 

Het CGC haalde aan dat de situatie dit seizoen al moeilijk was. De regen beperkte het aantal dagen waarin het fruit geoogst en verpakt kon worden tot een minimum. Bovendien was er sprake van een algemene vertraging in de rijping van de eerste clementines en sinaasappelen, waardoor het seizoen tussen de twee en drie weken later van start ging.


Publicatiedatum :


print   

Ook onze nieuwsbrief ontvangen? | Klik hier


Ander nieuws uit deze sector:


© AGF.nl 2018