Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven
Sainsbury's: wellness punten in belangrijkste winkels

Tesco en VW: gratis oplaadpunten elektrische auto's in de planning

Polen: Carrefour vormt een coalitie om duurzame voeding te promoten
Carrefour Polska heeft z'n krachten verenigd met de Poolse kamer van bio-voeding, de universiteit van Warschau en EKOLAN om een coalitie te vormen die bio-teelt in het land gaat promoten. De maatregel wordt gesteund door de Poolse minister van landbouw. Christophe Rabatel van Carrefour: "Als lid van de coalitie willen we telers steunen met onze knowhow, logistiek en de infrastructuur van bijna 900 winkels. We richten ons ook op de bewustwording van Poolse klanten op het gebied van gezonde voeding."

Bron: esmmagazine.com

Supermarket en discounter groeien in Tsjechië en Slowakije 
Een groeiend aantal consumenten winkelt bij supermarkten en discounters in Tsjechië en Slowakije. Voor Tsjechië laten gegevens zien dat de meeste boodschappen in hypermarkten gedaan worden, met 31,6% wat een daling is t.o.v. de 32,5% van vorig jaar en 33,1% in 2014. Het aandeel van supermarkten is gegroeid tot 17% vergeleken met 15,4% in 2014. Discounters zagen een groei naar 21,5% in vergelijking met 17,3% in 2014. In Slowakije zijn hypermarkten erin geslaagd hun aandeel te houden met een aandeel van 26,5% in 2018, vergeleken met 26,7% in 2017 en 26,5% in 2014. Hier zagen supermarkten een groei tot 25,5% dit jaar (22,6% in 2014). Discounters groeiden van 15,9% (2014 12,8%).

Bron: esmmagazine.com

VK: Sainsbury's lanceert wellness punten in belangrijkste winkels
Sainsbury's verhoogt z'n focus op een gezonde levensstijl met de introductie van nieuwe punten in geselecteerde supermarkten. Op de punten zullen Sainsbury's gehele wellness- en sportvoedingslijn aan te treffen zijn. Hiermee wil de retailer een alternatief bieden voor gespecialiseerde gezondheidsvoedingswinkels zoals Holland & Barrett en Planet Organic. In de gangpaden zullen ook gekoelde kasten staan voor klant-en-klare dranken. Sainsbury's wil z'n marktaandeel in dit segment, dat in 2020 13,9 miljard euro waard is, vergroten.

Bron: retailanalysis.igd.com

Vietnam: Retail afzet en diensten verdienen 151 miljard euro in 11 maanden
Vietnams opbrengst van retail afzet en diensten is sterk blijven groeien tot 151 miljard euro in de eerste 11 maanden van dit jaar, wat een jaar-op-jaar stijging van 11,5% is. Vietnamese consumenten spenderen 113 miljard aan retail goederen, wat drie/vierde van de totale opbrengst is en een stijging van 12,3% t.o.v. vorig jaar. Verschillende producten zagen een sterke groei, waaronder voeding en levensmiddelen (12,7%), kleding (12,3%) en huishoudelijke apparatuur (12,1%). In november namen consumenten voor 18,7 miljard euro goederen en diensten af, een stijging van 1,1% vanaf oktober en 12,2% jaar op jaar.

Bron: vietnamplus.vn

Duitsland: Metro Group gaat samenwerken met Spryker
De Duitse Metro Group afdeling Metro-Nom gaat samenwerken met technologie provider Spryker Systems om z'n IT locatie in Berlijn te versterken. De samenwerking heeft ook als doel om Metro's diensten voor B2B e-commerce te vergroten. Het eerste project is een proef van drie maanden met een online winkel voor kleine onafhankelijke retailers in Roemenië. De online winkel werd ontwikkeld door Metro-Nom en richt zich op voedingswinkels en kiosken. Timo Salzsieder van Metro-Nom: "Roemenië is een land met een sterke handelsfocus en de behoeften van deze consumenten zijn anders dan onze HoReCa consumenten wat assortiment, prijzen en marketing betreft."

Bron: retailanalysis.igd.com

Malaysia: 7-Eleven’s Q3 winst stijgt met 4,1%
7-Eleven Malaysia Holdings netto opbrengst over Q3 steeg met 4,1% tot 3,5 miljoen euro van 3,4 miljoen vorig jaar. De groep verklaarde dat de opbrengst steeg door nieuwe winkels, een hoger gemiddelde dat per klant werd uitgegeven en betere pr activiteiten. De bruto opbrengst groeide met 3% jaar-op-jaar door een stijging van de opbrengsten en een verbetering van de bruto marge met 0,7 punten.

Bron: thesundaily.my

VK: Tesco en VW plannen gratis oplaadpunten voor elektrische auto's
Tesco en Volkswagen Plannen 2.500 oplaadpunten te installeren bij 600 winkels voor 2020. Een standaard oplader van 7 kW zal gratis beschikbaar zijn, maar bestuurders moeten betalen voor snellere opladers. Klanten kunnen hun auto opladen terwijl ze boodschappen doen, wat genoeg tijd voor een gratis oplading zal zijn. Het volledig opladen hangt af van de auto. Een bedrijf met de naam Podpoint zal de oplaadpunten bouwen. Volkswagen heeft twee elektrische auto's op de markt in het VK, de e-Golf en de e-Up. Er werden 1.350 van deze auto's verkocht sinds ze 4 jaar geleden op de markt kwamen. Een groei wordt verwacht. In 2020 wil het bedrijf een elektrische versie van alle modellen hebben.

Bron: bbc.com

Duitse retail afzet stijgt sterkst in bijna 1,5 jaarDe Duitse jaarlijkse retail afzet steeg op z'n sterkst in bijna 1,5 jaar in oktober, maar de maandelijkse afzet daalde voor de vierde opeenvolgende maand, wat gemengde signalen over de staat van de uitgaven van huishoudens in Europa's grootste economie afgeeft. De uitgaven van Duitse consumenten was met 5% in een jaar in oktober gestegen. Het was de grootste stijging sinds mei 2017.

Bron: reuters.com

VS: Dollar Tree voldoet niet aan de ramingen
Dollar Tree maakte de ramingen voor kwartaal afzet niet waar en werd getroffen door een verbazingwekkende afzetdaling bij z'n Family Dollar winkels. De discounter verlaagde ook z'n jaarafzet-raming. Dollar winkels kregen een klap doordat consumenten meer uitgaven aan eersteklas producten bij retailers als Target Corp en Trader Joe's. Het bedrijf worstelt ook met het rondkomen van z'n Family Dollar zaken die in 2015 gekocht werden.

Bron: esmmagazine.com

VS: Walmart's NYC leveringsdienst verliest directeur
De directeur van Parcel, het afleveringsbedrijf in New York City van Walmart, is vertrokken. Jesse Kaplan draagt zijn taken over aan Jackson Fratesi, die Parcel en z'n 200 werknemers zal gaan leiden. Hij legt verantwoording af aan Hany Elkordy van Amazon.com, die zich aangesloten heeft bij Walmarts e-commerce afdeling als vicedirecteur.

Bron: bloomberg.com

VS: Albertsons' Safeway koopt rekeningen terug om een einde te maken aan een claim
Albertsons  Safeway kocht obligaties van meer dan 290 miljoen euro in een deal met aandeelhouders, waarmee beschuldigingen van een schuld door overname worden opgelost. Het bedrijf kocht de obligaties terug met meer opgelopen en onbetaalde rente, waarmee rekeningen uit 2031 en 2027 gedekt worden. Er waren aankopen van de holding van meer dan 50% van de Safeway rekeningen. Een vertegenwoordiger van Safeway geeft geen commentaar.

Bron: bloomberg.com

Publicatiedatum: