Rijk en provincies Zuid-Holland, Noord-Brabant, Limburg en Gelderland willen binnen vijf jaar een netwerk van beveiligde truckparkings. Samen met het bedrijfsleven werken ze aan maatregelen zoals EU-subsidies om het parkeerplaatsentekort weg te werken.
De parkeerplekken komen langs de belangrijkste vrachtroutes, de corridors A15/A12 en A16/A58/A67. Dit spraken Rijk en provincies vorige week af tijdens een bestuurlijk overleg over investeringen in infrastructuur. Gisteren steunde de Tweede Kamer deze afspraken tijdens een debat over het Meerjarenprogramma Infrastructuur, Ruimte en Transport (MIRT).
Het huidige tekort van ruim 500 vrachtautoparkeerplaatsen op de corridors Rotterdam - Venlo en Rotterdam - Arnhem zorgt voor veel problemen. Chauffeurs zijn door het tekort aan parkeerplaatsen gedwongen om te parkeren op vluchtstroken langs snelwegen, in gemeenten of op bedrijventerreinen. Dat leidt tot overlast, bijvoorbeeld in de vorm van afval, geluid en (verkeers)onveilige situaties. Ook voor de arbeidsomstandigheden van vrachtautochauffeurs is dit een onwenselijke situatie. Als er niets gebeurt, loopt het tekort op termijn op tot 2000 parkeerplekken.
Eerder dit jaar drongen VNO-NCW Brabant Zeeland, Transport en Logistiek Nederland (TLN) en evofenedex aan op een gezamenlijke aanpak van het tekort aan parkeerplekken. De ondernemersverenigingen zijn dan ook zeer tevreden met de ambities van het Rijk en de provincies om binnen 5 jaar 700 tot 900 vrachtautoparkeerplekken te realiseren. Om de plaatsen zo aantrekkelijk mogelijk te maken voor chauffeurs, is ook het juiste niveau van beveiliging en service van belang.
Bron: TLN