Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven
BLE-Marktbericht KW 48/18:

Duitsland: vraag naar klein citrus steeg en kwaliteit verbeterde

Wat clementines betreft domineerde Spanje. Italië stuurde een paar partijen, Griekenland en Portugal niet zoveel. Marokkaanse producten maakten het af, maar de hele lijn was niet overtuigend wat betreft formaat, smaak en uiterlijk en kon daarom niet helemaal verhandeld worden. Wat Satsuma betreft rondde Turkse import het Spaanse aanbod af. Mandarijnen waren al uit de handel.

De afzet steeg omdat aan de ene kant de vraag steeg en aan de andere kant de kwaliteit van de producten verbeterde. Als resultaat van de wijdverbreide beschikbaarheid moesten distributeurs vaak hun prijzen verlagen. In Hamburg werd aanbod in netten duurder. Hier trokken jute zakken van 1,5 kg veel aandacht. In Berlijn had hoog rendement van netten van € 0,25/kg grote impact op de afzet in het clementine segment.  

Appelen
Aanbod was overvloedig. De vraag was behoorlijk positief. Klein rood fruit was door de lage prijs populair voor decoraties. 

Peren
Italië was dominant in dit segment met Santa Maria en Abate Fetel. De handel was rustig. Beschikbaarheid en vraag waren gebalanceerd. Afzet was stabiel en prijzen bewogen nauwelijks.

Druiven
Braziliaanse en Peruaanse invloeden. Hun kwaliteit was overtuigend en ze waren geliefd bij consumenten. 

Sinaasappelen
Spanje is duidelijk dominant met z'n Navelina. De vraag steeg als gevolg van het herfstweer. Handelaren konden dit niet gebruiken om hun prijzen te laten stijgen omdat het aanbod te sterk steeg.

Citroenen
Aanbod van de Spaanse Primofiori en de Turkse Enterdonato verscheelden niet significant in vergelijking met vorige week. Marketing nam lokaal toe, gebaseerd op kouder weer. 

Bananen
De markten waren voldoende voorzien. Afhankelijk van de locatie was het assortiment groot of klein, met veel individuele merken van verschillende herkomst. Als regel was er een rustige maar voortdurende vraag. 

Bloemkool
Hier was beweging te zien: aanbod uit Duitsland, België en Nederland leek te vernauwen, terwijl het belang van Italiaanse en Franse partijen aanzienlijk steeg.

Sla
IJsbergsla kwam bijna helemaal exclusief uit Spanje. Het aanbod groeide en in sommige landen brokkelde de marktprijs wat af.

Komkommers
Spanje en Griekenland domineerden. De vraag was niet sterk en kon met gemak voldaan worden. Soms waren verkopers gedwongen hun prijzen te laten dalen om grote voorraden te vermijden.

Tomaten
Met Spanje, België, Italië, Marokko en Nederland stond een groot aantal landen aan de basis van het assortiment. Aanbod steeg en was genoeg om aan de vraag te voldoen. De vraag verbeterde selectief.

Paprika's 
Spanje leek te domineren. De prijzen van de Spaanse, Nederlandse en Belgische producten trokken vaak de aandacht wat gebaseerd was op beperkte beschikbaarheid. 

Publicatiedatum: